annuleren aankoop tweedehandswagen

VSE
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

annuleren aankoop tweedehandswagen

#1 , 22 okt 2018 11:52

Beste allen, hierbij even mijn situatie schetsen:

Op 06/09/2018 ga ik een testrit uitvoeren met een wagen die te koop staat bij een handelaar in Nederland.

Op 08/09/2018 bevestig ik telefonisch dat ik de wagen zal aankopen. Ik krijg vervolgens een bestelbon toegestuurd.

Nu blijkt dat de invoerprocedure van een wagen in Belgie een ganse procedure is. Ik stuur daarom op 17/09/2018 een e-mail dat ik de wagen zal aankopen en dat ik de bestelbon zal ondertekenen, maar dat ik eerst alle documenten in orde wil hebben vooraleer ik tot betaling overga. Ik stel op het einde van de mail de vraag of dit in orde is voor de handelaar. Ik krijg hierop geen antwoord.

Uiteindelijk beslis ik op 30/09/2018 om af te zien van de aankoop en stuur ik hem een e-mail. Op 10/10/2018 kreeg ik plots terug een e-mail om mijn persoonsgegevens door te sturen voor invoer van de wagen. Ik antwoord dat ik reeds op 30/09 afgezien heb van de aankoop. Dit bericht heeft hij blijkbaar nooit gezien en nu vraagt hij een schadevergoeding van 1000 euro. Hij refereert hierbij naar BOVAG voorwaarden in Nederland en 15% schadevergoeding.

Kan hij deze schadevergoeding claimen?

Ter info, ik heb de bestelbon nooit ondertekend teruggestuurd.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2018 11:55

Normaal kan hij schade vergoeding vragen, dit is net het zelfde in Belgie, en hij zal dit gemakkelijk kunnen innen in België
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VSE
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2018 11:57

Ook als ik de bestelbon niet heb ondertekend? En bovendien annuleer ik binnen de 14dagen (hij heeft het bericht niet gelezen zegt hij).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2018 12:34

Je kan er niet onder uit met deze bedenktijd van 14 dagen daar je dit heeft gekocht in de zaak van de verkoper dus geen verkoop op afstand, je hoeft geen bestelbon getekend te hebben om de koop gesloten te hebben, want hij heeft een émail van u waarin u verklaart af te zien van de verkoop, als er geen verkoop was kon je er ook niet van af zien ! Dit kan je een dure les worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 22 okt 2018 17:42

Even Denlowie terugfluiten: de aankoop is telefonisch gepleegd, niet in de zaak van de verkoper.
Het herroepingsrecht is mijns inziens wel nog van toepassing dus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2018 19:38

Even Denlowie terugfluiten: de aankoop is telefonisch gepleegd, niet in de zaak van de verkoper.
Het herroepingsrecht is mijns inziens wel nog van toepassing dus

.
Niks terug fluiten hoe kan je een testrit doen langs de telefoon en dit op 6/09/2018
!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 22 okt 2018 20:55

Even Denlowie terugfluiten: de aankoop is telefonisch gepleegd, niet in de zaak van de verkoper.
Het herroepingsrecht is mijns inziens wel nog van toepassing dus

.
Niks terug fluiten hoe kan je een testrit doen langs de telefoon en dit op 6/09/2018
!!
Op 06/09/2018 ga ik een testrit uitvoeren met een wagen die te koop staat bij een handelaar in Nederland.
Een testrit is altijd vrijblijvend.
Ik lees niets van een aankoop die gesloten is.
Op 08/09/2018 bevestig ik telefonisch dat ik de wagen zal aankopen. Ik krijg vervolgens een bestelbon toegestuurd.
Hier wordt de aankoop gesloten.
Dit is een verkoop op afstand.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2018 21:10

En dan nog eens naar de datums zien .
Op 08/09/2018 bevestig ik telefonisch dat ik de wagen zal aankopen. Ik krijg vervolgens een bestelbon toegestuurd.

Ik stuur daarom op 17/09/2018 een e-mail dat ik de wagen zal aankopen


Uiteindelijk beslis ik op 30/09/2018 om af te zien van de aankoop en stuur ik hem een e-mail.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 23 okt 2018 10:43

En de periode voor het herroepingsrecht eindigt 14 dagen na levering van het goed.
Het goed is hier nog niet geleverd, dus dit is binnen de termijn.

TS heeft alle recht om die auto dus te herroepen, en hoeft niets te betalen.

VSE
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2018 11:10

Beste denlowie en Blaatpraat,
Bedankt voor jullie reacties. Als die periode van veertien dagen pas ingaat na levering dan heb ik geen probleem want de wagen is uiteraard niet afgeleverd.
Ik denk eerlijk gezegd dat de verkoper mij via zijn antwoord wil intimideren en druk wil zetten. Hij schrijft in zijn bericht herhaaldelijk om mijn beslissing te herzien en toch de wagen aan te kopen omdat volgens hem de procedure voor invoer maar een formaliteit is.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 23 okt 2018 11:24

Aan u de keuze natuurlijk.
Maar als je hem niet meer wenst, kun je de verkoper formeel melden dat je gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht (waarbij de termijn hiervan afloopt 14 dagen na levering van de wagen), en verder geen communicatie meer wenst hieromtrent.

Moest je hier inderdaad beroep op doen, en de verkoper doet lastig, mag u deze negeren.
Deze moet u immers voor de rechter dagen om geld te krijgen, en aangezien het internationaal is, is dit al een lastigere procedure dan nationaal; en moest het toch zover komen, hebt u schriftelijk bewijs dat u beroep gedaan heeft op het herroepingsrecht.

VSE
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2018 12:09

Geldt dit herroepingsrecht ook in de Nederlandse wetgeving?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 okt 2018 12:28

Lees dit eens dit is voor Nederland ongeveer het zelfde als Belgie

http://consumentenjurist.nl/varia/nieuw ... nsumenten/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 okt 2018 14:00

(20)

De definitie van „overeenkomst op afstand” dient alle gevallen te bestrijken waarin een overeenkomst tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, waarbij tot en met het tijdstip waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (zoals postorder, internet, telefoon of fax). Die definitie dient ook situaties te bestrijken waarin de consument de verkoopruimten alleen bezoekt om informatie over de goederen of dienst te vergaren, terwijl vervolgens de onderhandelingen over en de sluiting van de overeenkomst op afstand plaatsvinden. Daarentegen dient een overeenkomst waarover in de verkoopruimten van de handelaar wordt onderhandeld en die uiteindelijk wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand, niet als overeenkomst op afstand te worden aangemerkt.(eigen onderlijning) Ook een overeenkomst die met behulp van een middel voor communicatie op afstand wordt geïnitieerd, maar uiteindelijk wordt gesloten in de verkoopruimten van de handelaar, dient niet als overeenkomst op afstand te worden beschouwd. Het begrip „overeenkomst op afstand” dient evenmin een door een consument met behulp van een middel voor communicatie op afstand gemaakte reservering van een dienst bij een beroepsbeoefenaar te omvatten, zoals een telefonische afspraak bij de kapper. Het begrip „georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand” dient die systemen te omvatten die door andere derden dan de handelaar worden aangeboden, maar door de handelaar worden gebruikt, zoals een online-platform. Hieronder mogen echter niet websites worden gerekend die louter informatie over de handelaar, zijn goederen en/of diensten en zijn contactgegevens bevatten.

Richtlijn Consumentenrechten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32011L0083
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 okt 2018 14:01

(20)

De definitie van „overeenkomst op afstand” dient alle gevallen te bestrijken waarin een overeenkomst tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, waarbij tot en met het tijdstip waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (zoals postorder, internet, telefoon of fax). Die definitie dient ook situaties te bestrijken waarin de consument de verkoopruimten alleen bezoekt om informatie over de goederen of dienst te vergaren, terwijl vervolgens de onderhandelingen over en de sluiting van de overeenkomst op afstand plaatsvinden. Daarentegen dient een overeenkomst waarover in de verkoopruimten van de handelaar wordt onderhandeld en die uiteindelijk wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand, niet als overeenkomst op afstand te worden aangemerkt.(eigen onderlijning) Ook een overeenkomst die met behulp van een middel voor communicatie op afstand wordt geïnitieerd, maar uiteindelijk wordt gesloten in de verkoopruimten van de handelaar, dient niet als overeenkomst op afstand te worden beschouwd. Het begrip „overeenkomst op afstand” dient evenmin een door een consument met behulp van een middel voor communicatie op afstand gemaakte reservering van een dienst bij een beroepsbeoefenaar te omvatten, zoals een telefonische afspraak bij de kapper. Het begrip „georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand” dient die systemen te omvatten die door andere derden dan de handelaar worden aangeboden, maar door de handelaar worden gebruikt, zoals een online-platform. Hieronder mogen echter niet websites worden gerekend die louter informatie over de handelaar, zijn goederen en/of diensten en zijn contactgegevens bevatten.

Richtlijn Consumentenrechten: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32011L0083
.

Terug naar “Consumenten Koop”