annuleren aankoop tweedehandswagen

VSE
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Re: annuleren aankoop tweedehandswagen

#16 , 23 okt 2018 14:25

Volgens een andere bron die ik geraadpleegd heb is het herroepingsrecht niet van toepassing omdat ik de wagen gaan bezichtigen ben. We hebben echter niet onderhandeld over de prijs toen ik de wagen ging bezichtigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 okt 2018 14:47

Ik was ook van dit gedacht maar wie ben ik om dit te denken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#18 , 23 okt 2018 17:43

Aan de verkoper om te bewijzen dat er al onderhandeld werd bij de testrit.
Zoals ik het hier lees, is dit niet gebeurd, en is dit niet van toepassing.

Als je daarnaast nog eens informatie zoekt om een wagen te importeren, wordt een verkoop op afstand zelfs als geldige reden genoemd om een getekend contract (iets dat er hier zelfs nog niet is) te verbreken:
https://www.eccbelgie.be/themas/auto/au ... -in-europa

Het zou in feite maar al te simpel zijn:
Ik zoek een wagen, ik ga naar verschillende dealers en maak een testrit met verschillende wagens, en ik zou alle wagens al direct gekocht hebben?
Een testrit heeft geen enkele waarde tov de aankoop van een wagen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 23 okt 2018 19:41

Aan de verkoper om te bewijzen dat er al onderhandeld werd bij de testrit.
Zoals ik het hier lees, is dit niet gebeurd, en is dit niet van toepassing.

Als je daarnaast nog eens informatie zoekt om een wagen te importeren, wordt een verkoop op afstand zelfs als geldige reden genoemd om een getekend contract (iets dat er hier zelfs nog niet is) te verbreken:
https://www.eccbelgie.be/themas/auto/au ... -in-europa

Het zou in feite maar al te simpel zijn:
Ik zoek een wagen, ik ga naar verschillende dealers en maak een testrit met verschillende wagens, en ik zou alle wagens al direct gekocht hebben?
Een testrit heeft geen enkele waarde tov de aankoop van een wagen.
U slaat alles terug door elkaar hé Er is eerst een testrit geweest en alles uitgelegd.

Paar dagen daarna is er een akkoord voor verkoop!

En het is dan dan die 14 dagen niet meer van tel is omdat er al in de zaak van de verkoper al een paar dagen voordien eentst rit is geweest dat die 14 dagen niet meer telt, wat volgens mij normaal is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#20 , 23 okt 2018 21:31

Aan de verkoper om te bewijzen dat er al onderhandeld werd bij de testrit.
Zoals ik het hier lees, is dit niet gebeurd, en is dit niet van toepassing.

Als je daarnaast nog eens informatie zoekt om een wagen te importeren, wordt een verkoop op afstand zelfs als geldige reden genoemd om een getekend contract (iets dat er hier zelfs nog niet is) te verbreken:
https://www.eccbelgie.be/themas/auto/au ... -in-europa

Het zou in feite maar al te simpel zijn:
Ik zoek een wagen, ik ga naar verschillende dealers en maak een testrit met verschillende wagens, en ik zou alle wagens al direct gekocht hebben?
Een testrit heeft geen enkele waarde tov de aankoop van een wagen.
U slaat alles terug door elkaar hé Er is eerst een testrit geweest en alles uitgelegd.

Paar dagen daarna is er een akkoord voor verkoop!

En het is dan dan die 14 dagen niet meer van tel is omdat er al in de zaak van de verkoper al een paar dagen voordien eentst rit is geweest dat die 14 dagen niet meer telt, wat volgens mij normaal is .
Ik zal het nog een laatste keer aanhalen, want wij komen er inderdaad onderling niet uit:
Moreel gezien, geef ik je 100% gelijk, laat dat trouwens duidelijk zijn.
Juridisch gezien (waar dit forum om draait), niet. Al ben ik geen advocaat.

Een auto kopen zonder testrit? Dat doet niemand.
Een testrit verplicht een potentiële koper ook tot niets.
Na een testrit, als je geïnteresseerd bent, kun je al beginnen met onderhandelingen te voeren om een wagen aan te kopen.
Als dat hier het geval zou zijn, zou dit geen verkoop op afstand, want men is begonnen in de zaak van de verkoper met de eerste stap.
Volgens wat ik lees van TS, heeft er op de eerste dag enkel een testrit plaatsgevonden, en geen onderhandelingen of ook maar iets van actie die zou aanleiding geven tot de aanschaf van de wagen.
Pas 2 dagen later heeft TS telefonisch (op afstand) contact opgenomen met de verkoper om te melden dat hij graag de wagen zou kopen.
Vanaf hier kun je stellen dat er een mondeling akkoord is over goed en prijs, en de verkoop gesloten is.
Deze verkoop heeft zich dan ook volledig op afstand plaatsgevonden.
9 dagen later wordt dit schriftelijk bevestigd, met papieren om te ondertekenen zodat de verkoper ook zekerheid heeft.
Deze papieren zijn tot op heden nog niet getekend, doch heeft de verkoper enkel maar een telefonische overeenkomst (onbewijsbaar, doch geldig), en een mail (wel bewijsbaar).
Beide methodes zijn manieren om een verkoop op afstand te voeren, waarbij het herroepingsrecht geldig is.

Mogelijks spreekt er hier een jurist mij tegen met rechtspraak/europese wetgeving die anders stelt, en dan zal ik dit zo opnemen in mijn geheugen voor anderen, maar zolang we bezig zijn op basis van het herroepingsrecht zoals ze gekend is, blijf ik bij dit standpunt.

En om terug te komen op mijn laatste alinea van mijn vorig bericht:
Ik heb vorige maand in een paar weken tijd een stuk of 5 auto's getest, waarbij ik nadien aan de verkoper gezegd heb dat ik interesse heb.
Zou ik op dat moment dan ook verplicht geweest zijn om deze te kopen? Bij terugbrenging van elke wagen na elke testrit was het ook niet meer dan sleutels inleveren, en melden dat het op zich een goede wagen was, en ik misschien nog iets van mij zou laten horen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 okt 2018 21:57

Mijn punt is als je een test rit maakt, ben je niet verplicht de wagen te kopen, maar je koopt ook deze wagen niet meer op afstand want je heeft er geweest bij de verkoper, dat het afgehandeld word via telefoon of mail heeft geen belang , je heeft daar geweest !
Kom voor mij wel het zelfde hoor maar er is een verschil tussen een mail sturen ik koop deze wagen, of naar daar gaan een test rit maken en zegen ga er over denken naar huis gaan en twee dagen nadien mailen OK ik koop deze wagen, dit is niet 100% op afstand kopen daar je daar geweest bent in de zaak ! , kom het zal wel opgelost geraken !

Dit schrijft oscars en dit trek er beter op !

Die definitie dient ook situaties te bestrijken waarin de consument de verkoopruimten alleen bezoekt om informatie over de goederen of dienst te vergaren, terwijl vervolgens de onderhandelingen over en de sluiting van de overeenkomst op afstand plaatsvinden. Daarentegen dient een overeenkomst waarover in de verkoopruimten van de handelaar wordt onderhandeld en die uiteindelijk wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand, niet als overeenkomst op afstand te worden aangemerkt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 okt 2018 11:32

Beste,

Naar mijn persoonlijke mening valt dit juridisch gezien ook binnen de grenzen van een verkoop op afstand.

Echter lijkt me dit toch ook te vallen onder het toepassingsgebied van rechtsmisbruik en kan de TS misschien toch nog voor een verrassing komen te staan als het tot de rechtbank komt.

VSE
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#23 , 24 okt 2018 11:56

Beste B.Debuck,

Ik zie niet in waarom dit rechtsmisbruik is? Ik zie af van een aankoop o.a. omdat de verkoper, na herhaaldelijk vragen, een document dat ik nodig heb voor import niet kan/wil doorsturen. Als ik daar de verkoper dan van inlicht dreigt hij ermee dat hij nu een bedrag van 1000 euro 'moet' aanrekenen en refereert hij daaromtrent naar de BOVAG voorwaarden. Ik zou toch wel iets meer flexibiliteit verwachten van een dealer met 50+ wagens te koop. Ik ben bereid om een kleine compensatie te voorzien, maar niet 15% van de kostprijs.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 okt 2018 15:48

Beste VSE,

U doet beroep op de wetgeving van een verkoop op afstand om de overeenkomst te ontbinden.

De wetgeving heeft als bedoeling dat de consument bij een verkoop op afstand het recht heeft om het goed eerst te bezichtigen en testen zoals je in een toonzaal zou kunnen.

Echter heb je de wagen kunnen bezichtigen en zelfs testen. Dit kan mijn inzien worden gekwalificeerd als rechtsmisbruik.

Terug naar “Consumenten Koop”