nieuwe wagen voldoet niet aan belofte

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

nieuwe wagen voldoet niet aan belofte

#1 , 17 okt 2018 08:18

Dag,

Tijdens de autosalonperiode hebben we een nieuwe auto gekocht (27500 EUR).
Vooraf prijzen van andere merken vergeleken.
Daar we al oudere mensen zijn was veiligheid prioriteit, Vooral noodrem voor voetgangers en fietsers. Al eens een fietser in de stad aangereden.
Dit werd zo aan de verkoper gevraagd. Volmondig zei hij, dat staat er allemaal op. Hij heeft het ook laten zien op de dashboard instellingen (AEB autonoom emergency brake en FCW instelling van de snelheid van verwittiging naderend ongeval).
Bovendien bood hij een fikse overnameprijs aan. De koop was afgesloten. Blije klant.

Na een half jaar rijden hebben we al een paar kleine incidenten voorgehad, maar geen waarschuwingssignaal noch noodrem.
Dealer zegt dat werkt enkel in zeer kritieke gevallen.

Ben aan het twijfelen geraakt en heb zitten zoeken in folder, handleiding, internet. Daar zag ik wel dat de uitvoering met automatische een optioneel safety pack heeft met extra vermelding FCA (detectie van voetgangers met noodrem). Wij hebben de manuele versnellingsbak (3000 EUR goedkoper).

Ben advies gaan inwinnen bij een concurrent dealer :
- uitvoering manuele versnellingen heeft enkel een camera sensor, kan geen voetgangers of fietsers detecteren, soms kan hij een wagen voor u detecteren en kan verwittigen met eventueel afremmen (systeem niet optimaal vertrouwbaar).
- uitvoering met automaat heeft een intelligent fusiesysteem van camera en radar waarbij alle obstakels (voetgangers en voorliggers), tegen hoge of lage snelheid, zekerheid op werking is groot voor verwittiging, afremmen en noodstop (vooral bij voetgangers).

We hebben ons dus laten vangen door een verkoper.
Volgens ons wilde hij van een toonzaalwagen af.
Dat is het 2de punt. We wilde absoluut een hele nieuwe wagen, maar na maanden wachten heeft hij de toonzaalwagen geleverd. Hij ontkende dit maar ik heb bewijs.

Waarschijnlijk is hier niks meer aan te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2018 08:53

En wat is je vraag ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 09:09

En wat is je vraag ?
Wel wij wilden in eerste instantie een wagen die stopt voor voetgangers.
Hij heeft dit mondeling bevestigd.
Blijkt nu dat dit niet zo is.
Kan dit zomaar ?
Er bestaat toch nog iets als vertrouwen boven wantrouwen.
Trouwens, oudere mensen zijn niet meer zo attent als twintigers. Ze moeten toch geen advocaat nemen voor iets te kopen.

Nu zit ik met een dure nieuwe wagen.
Wat kan ik doen ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2018 09:24

Ik denk dat je daar niks ga kunnen aan doen, of staat het zwart op wit zo beschreven ?

Dit denk ik niet hé, het zullen van de verkoper ook maar alleen woorden geweest zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2018 09:29

Dat is toch manipulering en bedrog.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 okt 2018 09:38

Hoe kan jij dat bewijzen? Heb jij een papier van de verkoper waarop hij schrijft en ondertekend, wat jij gevraagd hebt? Heb jij een bandopname van jullie gesprek met hem? Indien neen, vergeet het dan, en gedenk die garage bij een volgende aankoop.
Ben je trouwens al met die verkoper eens gaan praten? (of met de garage uitbater zelf)

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2018 09:45

Ons leven is verjuridiseert. Het komt er op aan je voortdurende juridisch in te dekken of je wordt gejost door je medemens. M.a.w. je had deze bijzondere optie schriftelijk moeten laten vastleggen.
.

adizal

#8 , 17 okt 2018 09:58

Ons leven is verjuridiseert. Het komt er op aan je voortdurende juridisch in te dekken of je wordt gejost door je medemens. M.a.w. je had deze bijzondere optie schriftelijk moeten laten vastleggen.
Een prachtig voorbeeld van wat ik ook wil bedoelen met een kleine opmerking..
Als je dan jezelf goed hebt ingedekt en het komt dan toch tot een juridische procedure, zorg dan dat je ook rijk bent, want met een modaal inkomen of pensioen ga je niet ver springen. Advocaten hebben ook die jossen ziekte. Zo word je uiteindelijk niet alleen gejost maar ook nog eens gejostpluimd.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 okt 2018 10:00

De wereld is aan de sterke jongeren.
Bejaarden zullen door hun mentaal onvermogen altijd gejostpluimd worden

Terug naar “Consumenten Koop”