Koper wilt afhaken na voorschot zonder overeenkomst

Lowflyer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Koper wilt afhaken na voorschot zonder overeenkomst

#1 , 06 okt 2018 01:37

Beste,

Tijdje geleden vond ik een koper voor mijn auto. Ik nam genoegen met de prijs die ze me aanbood van 10k want ik was al die onzinaanbiedingen al beu. Ze wilde de auto zsm en ik bracht deze in orde met een groot onderhoud, banden, remmen enz, incl keuring/carpass zoals bij wet.

Ze wilde hem zelfs al meenemen nog voordat er geld op de rekening stond! Een bewijs van overschrijving via creditcard moest bewijzen dat het ok was. Ik ben hier uiteraard niet op ingegaan. Dit alles leek al redelijk verdacht mede door de tijdsdruk. Enkele dagen later stond er al 7k op mijn rekening. Ik was gerust dat ze het meende. De rest wilde ze cash (bij wet max 3k) geven bij ophalen vd auto.

Ze vroeg reeds het keuringsbewijs en roze formulier te fotograferen en door te sturen ivm nrplaten en verzekering. Zo gezegd zo gedaan! Ik had al een overeenkomst op internet gezocht ivm 2dehands verkoop auto tussen particulieren en had al wat ingevuld (mijn gegevens en de overeengekomen prijs etc) om zeker te zijn dat deze ok was voor haar. De rest zou ingevuld en getekend worden bij ophaling vd auto.

Een weekend later zou ze afkomen, maar kwam er een excuus dat er iets was gebeurd waardoor ze die laatste 3k niet dat weekend kon betalen. Ze vroeg om uitstel nog een week later, zonder garanties te geven. Enkel dat haar moeder haar had beloofd dat het in orde zou komen.

Nu krijg ik opeens het bericht dat ze zegt dat het kan zijn dat ze misschien de rest toch niet kan geven als haar moeder niet meewerkt en dat ik de auto in dat geval wel aan iemand anders mag verkopen. Ze zei dat ze dan maar pech heeft! Ik had ondertussen haar voorschot al voor iets anders gebruikt Nb.

De schrik sloeg me opeens aan het hart! Ik zocht gelijk online op welke gevolgen dit kon hebben. Normaal gezien is er geen twijfel bij een getekend contract. Helaas heb dat dus niet aangezien ze tot op heden niet is komen opdagen. Enkel een formulier als voorbeeld doorgestuurd met enkel mijn gegevens aangezien ik die van haar niet kende.

Ik dacht eerst dat ze waarschijnlijk niet beseft dat het voorschot dat ze heeft betaald kwijt is bij annulatie. Ik wilde dit nog zeggen, maar hopende alsnog op een goede afloop, besloot ik hierover wijselijk te zwijgen. Mede omdat ik opeens twijfelde aangezien er geen getekende overeenkomst is, wel mondeling en de vele berichten als bewijs van aankoop incl die ongetekende doorgestuurde overeenkomst via die berichten.

Heb ik gelijk of speelt zij het slim via een juridisch achterpoortje misschien? Vandaag hoor ik normaal een definitief antwoordt, maar ik vrees nu al dat dit alles op een fiasco gaat uitdraaien. Ik hoop dat de verkoop gewoon doorgaat zoals afgesproken, iedereen blij! Dat voorschot is zoals ik al zei weg, zit ik nu in de shit? Wat mag ik haar zeggen, wat niet? Indien ik gelijk heb wil ik ook geen uitgebrand voertuig voor m’n deur natuurlijk!

Wat nu??? Hopende op een spoedige reactie zodat ik haar van repliek kan dienen straks. Alvast bedankt.

Ps: excuses voor het lange verhaal, maar wilde de situatie zo goed mogelijk schetsen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 okt 2018 11:29

Indien koper afhaakt mag je het voorschot houden Je hebt echter geen contract laten ondertekenen, dat zal het probleem zijn Ik zou het zo maar niet teruggeven, want het lijkt op oplichting
Laat haar maar bewijzen dat ze het voorschot heeft betaald.

Lowflyer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2018 12:36

Bedankt voor de reactie

Ik kan het niet teruggeven ook al zou ik het willen. Dat ze kan bewijzen dat ze dat geld heeft overgeschreven is niet moeilijk met de overschrijvingsbewijzen. Neen, ik ben niet van slechte wil ofzo, maar hoop op een oplossing. Ik had dit alles gewoon niet zien aankomen! Normaal regel je je financiën voordat je een auto aankoopt ipv eerst een voorschot te betalen en dan te denken ‘we zien wel’.

Ik had ook op het restbedrag (3k) gerekend aangezien ik al vanalles had afgesproken met anderen. Ik wil gewoon weten wat ik kan of mag zeggen. Het betreft hier een aankoop van particulier naar particulier, maar dus niet standaard zoals het had moeten gaan.

Dus moet ik vanuit een juridisch/wettelijk standpunt haar dat geld teruggeven mede omdat er geen contract is getekend of mag ik het houden? That’s the 10k question.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 06 okt 2018 15:54

Nee, je mag het gewoon houden.
Alles wijst op een overeenkomst ook al is deze niet getekend.
Het feit dat er betaald is richting jou, wilt zeggen dat de koper deze overeenkomst aanvaardde.

Ja, dit geld is van jou. Enige dat nu nog niet zeker is, is of je nog het restsaldo krijgt en de auto kwijt bent, of dat je de auto nog steeds van jou is wegens een verbreking van het contract.

Lowflyer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2018 09:47

Beste Blaatpraat,

Bedankt voor je reactie.

Het geld dat ik heb ontvangen hoef ik niet terug te geven aangezien er genoeg kan bewezen worden dat er toch een overeenkomst is zonder getekend contract?

Dit klinkt al gerustellend, maar aan de andere kant hoor ik een nieuw probleem. Dat het wel kan zijn dat ik de auto kwijt ben voor 7k ipv 10k? Dit enkel als deze niet met de rest vh geld over de brug komt? Hoe pleeg IK dan contractbreuk als de koper dit in mijn ogen doet? U bedoelt dat men gaat claimen dat dit de prijs was en dat ik de auto niet heb geleverd? Ik zou dus verplicht kunnen worden de auto aan 7k mee te geven ook al heb ik heb ik daar wel bewijzen van dat 10k de afgesproken prijs was? Lijkt me bizar en slechter scenario dan gedacht.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 okt 2018 12:23

De wagen staat nog steeds bij U, Jij hebt nog alle papieren? Geeft beiden dan pas af als alles betaald is. Is toch simpel. Zolang jij je nummerplaten niet hebt ingeleverd, kan je er toch nog mee rijden. En de verzekering van haar gaat geen wagen inschrijven met enkel maar een foto van uw papieren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2018 13:48

Welke mededeling stond op de overschrijving van 7000 EUR?
Kan je bewijzen dat er 10000 overeengekomen is?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Lowflyer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2018 18:32

Bedankt Mava105 en Bart voor de reactie,

Heb nogal een stressvolle tijd achter de rug ivm de hele situatie.

Ik heb de auto uiteraard nog steeds en rijd er mee rond. Heb niks opgezegd zolang ik geen zekerheid heb. De tegenpartij kan met een kopie van het document dat ik al heb doorgestuurd perfect een auto inschrijven en verzekeren aangezien alles digitaal wordt ingevoerd. Ik heb zelf ook in die business gezeten. Dat maakt mij niet uit in principe want zij betaald voor iets wat ze niet heeft!

Aan de ene kant is het gemakkelijk dat ik er mee mag rondrijden want dat was ook de afspraak, maar tegelijk voelt het niet echt fijn dat er altijd iets kan gebeuren waardoor er nog meer problemen bij komen kijken. Dat kan ik missen als kiespijn!

Bij de 7k overschrijving stond het merk en het model van m’n auto, verder niks. Zoals eerder gezegd in vorige posts heb ik bewijzen van 10k overeenkomst. Ondertussen staat m’n advertentie nog steeds online en heb ik al biedingen gehad ondertussen die 3k meer wilden geven! Ik weet alleen niet of het slim is om daarop in te gaan..

Terug naar “Consumenten Koop”