garantie

akromah
Topic Starter
Berichten: 114

garantie

#1 , 02 apr 2008 22:32

Halloo

op aanvraag dus:

Wat is in Belgie de wettelijke garantie van bv een PC ?
is dit inderdaad zoals gezegd,
wettelijk twee jaar ?
bedankt al

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
master in law
Berichten: 55

#2 , 02 apr 2008 23:11

voor nieuwe producten die onder de consumentenkoop vallen is dat inderdaad wettelijk gezien twee jaar.voor tweede-hands goederen is de wettelijke termijn vastgesteld op een jaar.
Laatst gewijzigd door master in law op 03 apr 2008 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.
damihi factum dabo tibi ius

akromah
Topic Starter
Berichten: 114

#3 , 02 apr 2008 23:51

dank je.

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 03 apr 2008 14:51

Maar die 2 jaar moet wel opgedeeld worden in stukjes ...

De eerste 6 maanden is er bijna geen discussie mogelijk ... de verkoper of fabrikant moet instaan voor de herstelling, vervanging of indien nodig terugbetaling.

Maar na 6 maanden kan de verkoper al discussiëren want dan moet de klant al bewijzen dat het gebrek niet door hem/haar veroorzaakt is.

Een klantvriendelijke handelaar zal niet discussiëren tot een jaar. Een zeer klantvriendelijke ook niet tot 2 jaar.

Maar in het tweede jaar draait meestal wel de verkoper op voor de kosten omdat de fabrikant er dan zijn handen vanaf trekt.

De wet is op dat vlak nog zeer onvolledig.

Als klant onthou ik echter altijd "2 jaar" en ik blijf bij problemen discussiëren tot het in orde is. Tot nu toe heb ik het op het vlak van garantie op producten echter nog niet zeer ver moeten drijven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Consumenten Koop”