Handelaar weigert retour

Lusitert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Handelaar weigert retour

#1 , 01 okt 2018 12:57

Hallo iedereen,

Mijn vrouw en ik hebben net onze nieuwbouwwoning afgewerkt en we zijn ondertussen ook verhuisd.
Alle werken verliepen vlot behalve de werken rond het kraanwerk in de badkamer.
Hier hebben we een probleem waarbij we niet tevreden zijn met de geplaatste kranen en deze graag willen retourneren, maar de handelaar staat deze retour niet toe omdat het geen stockartikelen zijn. Dit terwijl er in de algemene voorwaarden staat dat retours mogelijk zijn als de goederen onbeschadigd zijn (is het geval, ze zijn zelf nog niet gebruikt) en in originele verpakking zijn (deze hebben we ook), voor een waarde van 75% van de originele verkoopprijs. Er wordt nergens melding gemaakt van het feit dat dit enkel van toepassing is op stockartikelen.

Wat is hier een gepaste reactie op? Ik zou dit graag op een of andere manier hard willen maken zonder een advocaat of een lange juridische strijd (tanden poetsen aan de keukenkraan begint op den duur ook te vervelen).

Voor de mensen die graag het volledige verhaal willen lezen zal ik het hier ook eens uitschrijven.
We zijn in de winter van 2017-2018 naar de winkel gegaan en hebben hier mooie kranen gezien, maar deze hadden een afdekplaat tegen de muur en wij hadden liever dat de kranen zonder afdekplaat waren. Volgens de verkoper was dit misschien wel mogelijk, en hij haalde er de catalogus van het betreffende merk bij. Hierin stonden kranen die er volgens de technische tekeningen hetzelfde uitzagen als diegene die wij zagen, maar dan effectief zonder afdekplaat. Op dat moment waren wij natuurlijk gelukkig en stemden we in met de bestelling van deze kranen. Na plaatsing door onze sanitair man merkten we op dat deze kranen er hetzelfde uitzien als de serie die we wouden, maar dat alles wel 2 maal zo "dik" was. In plaats van mooie smalle kranen hebben we nu dikke buizen die uit de muur komen.
Hiermee zijn wij uiteraard niet tevreden maar volgens de winkel kunnen we deze dus niet retourneren want het zijn geen stockartikelen. Op zich kan ik dit wel ergens begrijpen, maar dat staat niet in hun algemene voorwaarden (als iemand geïnteresseerd is wil ik deze gerust via een privébericht doorsturen) dus vind ik het onaanvaardbaar dat ze de retour niet aanvaarden.

Alvast bedankt voor jullie hulp en met vriendelijke groeten,
Lusitert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2018 14:09

Hallo ik heb veel ervaring in sanitair kan je niet eens een link hier op zetten van zo een kraan die heb ik nog nooit gezien zonder een klein afdekplaatje, want onder dit dekseltje zit je leugenaartje, waar komt die dan te zitten?
Ik ben geen stiel man hoor maar zou dit graag eens zien want via google vind ik dit niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lusitert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2018 14:45

Dag Lowie,

Bedankt voor je reactie.

Het zijn kranen van het merk "Cristina". Wij hadden de PX 277 op het oog maar deze heeft een volle afdekplaat (zie link: http://www.cristinarubinetterie.com/pix ... 004-P0403/). Uiteindelijk hebben we dan de IX 277 gekocht (zie link: http://www.cristinarubinetterie.com/ix/ ... 004-P0503/).

Zoals je ziet zijn deze 2 kranen op de foto en de technische tekeningen redelijk gelijkaardig, maar de buis zelf heeft wel een diameter die 2x zo groot is (diameter van de buizen is niet op de technische tekening vermeld). Het binnenwerk in de muur is voor beide kranen hetzelfde.

Mvg,
Lusitert

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2018 15:32

Dank je wel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 03 okt 2018 05:07

Op foto lijkt mij het verschil in buis dikte toch vrij duidelijk te zijn.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lusitert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2018 10:05

Inderdaad van dichtbij op een computerscherm kan je het zien, maar in zo een catalogus is de technische tekening maar 10cm op 10cm ofzo. Wij hebben ook niet de tijd genomen om echt in detail te kijken (verkoper toonde ons de catalogus, wij hebben die niet mee naar huis genomen ofzo) en we waren meer geïnteresseerd in de prijsverschillen om eerlijk te zijn.

Dit terzijde, ik beschuldig de verkoper er niet van in slechte trouw te handelen. Ik vind het gewoon frappant dat ze hun eigen algemene voorwaarden niet respecteren en dat ik mijn producten niet kan retourneren :(

Terug naar “Consumenten Koop”