#3 , 01 okt 2018 08:06
Zo’n fout is snel gemaakt... Een werknemer van uw collega plaatste op de bestelbon de komma op de verkeerde plaats. Hij vermeldde als prijs € 18,84 terwijl dat eigenlijk € 1.884,00 had moeten zijn. Die klant doet daar nadien moeilijk over en beweert dat uw collega nu inderdaad tegen die belachelijk lage prijs moet verkopen.
Heeft die klant een punt? Op zich wel. Wat op een bestelbon staat is voor u in principe inderdaad bindend. Als u een bestelbon tekent en daarop een prijs vermeldt, dan moet u nadien ook leveren tegen die prijs. Dat geldt ook als u per ongeluk op de bestelbon een lagere prijs opnam.
Dat is toch duidelijk een fout! Is het echt duidelijk dat het om een vergissing gaat, dan ligt het echter anders. Dat werd bevestigd door de rechter (Brussel, 03.02.2013) . Zet een werknemer een komma op de verkeerde plaats of vergeet hij een nulletje te zetten, dan is het ook voor de klant duidelijk dat dit een vergissing is. In dat geval bent u niet gebonden aan die te lage prijs.
Goed om te weten. Hetzelfde geldt als u per ongeluk een belachelijk lage prijs vermeldt in uw winkel.
Op zich is de prijs die op de bestelbon staat bindend. Gaat het echter heel duidelijk om een vergissing – als bv. de komma verkeerd staat – dan bent u toch niet gebonden aan die prijs, zei de rechter.