Opgemaakte bestelbon

Giannii
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opgemaakte bestelbon

#1 , 30 sep 2018 19:04

Hallo,

Ik heb mij gisteren (29/09/18) een tweedehands wagen aangekocht bij een garage. Hierbij werd een bestelbon opgemaakt die zowel ik als de verkoper hebben ondertekend.

Echter klopt er iets niet met de prijs. De afgesproken prijs was 32.950€ maar de vermelde prijs op de bestelbon is 22.950€. Kan ik hier op staan? Of kan de verkoper weigeren te leveren en zich beroepen dat het om een ‘wilsgebrek’ gaat?

Mvg
Gianni

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 sep 2018 20:08

Wacht gewoon af wat zijn zullen zeggen bij de levering. Mogelijks is hier gewoon een vergissing in het spel, en als ze niets zeggen heb je uw wagen aan een goedkopere prijs..
Over welke wagen gaat het? Aan een dergelijke prijs moet je wel al wat wagen krijgen.

adizal

#3 , 01 okt 2018 08:06

Zo’n fout is snel gemaakt... Een werknemer van uw collega plaatste op de bestelbon de komma op de verkeerde plaats. Hij vermeldde als prijs € 18,84 terwijl dat eigenlijk € 1.884,00 had moeten zijn. Die klant doet daar nadien moeilijk over en beweert dat uw collega nu inderdaad tegen die belachelijk lage prijs moet verkopen.

Heeft die klant een punt? Op zich wel. Wat op een bestelbon staat is voor u in principe inderdaad bindend. Als u een bestelbon tekent en daarop een prijs vermeldt, dan moet u nadien ook leveren tegen die prijs. Dat geldt ook als u per ongeluk op de bestelbon een lagere prijs opnam.

Dat is toch duidelijk een fout! Is het echt duidelijk dat het om een vergissing gaat, dan ligt het echter anders. Dat werd bevestigd door de rechter (Brussel, 03.02.2013) . Zet een werknemer een komma op de verkeerde plaats of vergeet hij een nulletje te zetten, dan is het ook voor de klant duidelijk dat dit een vergissing is. In dat geval bent u niet gebonden aan die te lage prijs.

Goed om te weten. Hetzelfde geldt als u per ongeluk een belachelijk lage prijs vermeldt in uw winkel.

Op zich is de prijs die op de bestelbon staat bindend. Gaat het echter heel duidelijk om een vergissing – als bv. de komma verkeerd staat – dan bent u toch niet gebonden aan die prijs, zei de rechter.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2018 09:13

@Adizal: Er wordt niet verwacht dat je het warme water opnieuw uitvindt. Er wordt wel verwacht dat je vermeldt waar je het warme water hebt genomen.

adizal

#5 , 01 okt 2018 11:30

@Adizal: Er wordt niet verwacht dat je het warme water opnieuw uitvindt. Er wordt wel verwacht dat je vermeldt waar je het warme water hebt genomen.

Zal er aan denken volgende maal...Maar weet dan wel, als jij daar iets gefantaseerd hebt, ben jij de fantast, want ik kan nog altijd verwijzen naar de bron.

Terug naar “Consumenten Koop”