#8 , 03 okt 2018 10:36
Nuance: de koop moet op afstand gesloten zijn! Dus het product moet besteld EN betaald zijn op voorhand! Neem bijvoorbeeld het systeem van Collishop waarbij je besteld, maar het product in de winkel gaat ophalen EN betalen: dit is GEEN verkoop op afstand, want de koop wordt pas in de winkel gesloten (de klant kan het product daar bekijken en beslissen het toch niet te nemen).
Maar als ik het dus goed begrijp heeft de TS de lampjes via e-mail besteld, is daarna naar de winkel gegaan, heeft de lampjes bekeken, goedgekeurd en betaald. Dit is opdat moment geen verkoop op afstand meer. De koop is immers pas in de winkel tot stand gekomen (overeenkomst over prijs en voorwerp). TS had op dat moment nog de keuze om de lampjes toch niet te nemen.
Het is pas toen hij thuis kwam, dat hij merkte dat het de verkeerde lampjes waren. En dan wordt het moeilijk, natuurlijk: langs de éne kant kan je zeggen: de TS had maar duidelijker moeten zijn bij het bestellen, maar langs de andere kant kan je zeggen: de verkoper had de TS moeten informeren dat zijn verstrekte info niet voldoende was om de correct lampjes te bestellen.
Over dat laatste ga ik mij niet uitspreken. Maar het gaat hier niet over een verkoop of afstand als de TS in de winkel de lampjes opgehaad en betaald heeft. Heeft hij ze op voorhand betaald, is het wel een verkoop op afstand en heeft hij recht op een bedenktermijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!