Omwisselen verkeerde levering

Pelantes
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Omwisselen verkeerde levering

#1 , 29 sep 2018 15:12

Beste,

Ik heb speciale lampjes moeten bestellen bij een groothandelaar via een kleine winkel.

Wanneer ik een email stuurde naar de kleine winkel, vroegen ze het type van mijn electronica. Ik heb het algemene type gegeven dat je online kan vinden. En zij hebben dan geconfirmeerd dat ze de lampjes besteld hebben bij de groothandelaar.
Nu blijkt dat wanneer ik ze test, het niet de juiste versie van lampjes is. Nu blijkt dat er 2 versies zijn (oud en nieuw) van mijn electronica.

De kleine winkel wilt de lampjes nu niet wisselen zonder dat ik opnieuw betaal.
Ik zou denken dat ik hier toch het recht heb om de lampjes terug te geven en de correcte te krijgen zonder opnieuw te betalen?

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 sep 2018 22:22

Hoe heb je dit besteld? Fysiek in de winkel, online, telefonisch?

Met de gegevens die je opgegeven hebt bij de bestelling, konden ze dan inderdaad de foutieve lampen besteld hebben, of heb je specifiek vermeld dat je de oude of nieuwe variant nodig had?

Pelantes
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2018 10:51

Ik heb het via email besteld.
Ik heb niet specifiek vermeld dat ik de oude variant nodig had omdat ik niet wist dat er meerder varianten waren.

Dus ik ben niet in mijn recht om de lampen te ruilen ipv weer te betalen voor de andere variant?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 okt 2018 12:12

En wat zou de winkel er dan mee moeten doe als jij ze weer inlevert? Dan blijven zij ermee zitten.
Volgende maal beter bestellen. Wat hebben die lampjes gekost?

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2018 12:19

Is het een gewone winkel en/of ook webshop?
.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 03 okt 2018 09:19

Per email besteld, en dan gaan ophalen in de winkel? Of thuis opgestuurd?

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2018 09:44

Per email besteld, en dan gaan ophalen in de winkel? Of thuis opgestuurd?
Blaatpraat,

Verkoop op afstand verondersteld niet dat ook de levering van de bestelling door de onderneming wordt georganiseerd. De regels inzake verkoop op afstand zijn nog steeds van toepassing als de consument zijn bestelling persoonlijk gaat afhalen nadat deze laatste ze online heeft geplaatst.
.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2018 10:36

Nuance: de koop moet op afstand gesloten zijn! Dus het product moet besteld EN betaald zijn op voorhand! Neem bijvoorbeeld het systeem van Collishop waarbij je besteld, maar het product in de winkel gaat ophalen EN betalen: dit is GEEN verkoop op afstand, want de koop wordt pas in de winkel gesloten (de klant kan het product daar bekijken en beslissen het toch niet te nemen).

Maar als ik het dus goed begrijp heeft de TS de lampjes via e-mail besteld, is daarna naar de winkel gegaan, heeft de lampjes bekeken, goedgekeurd en betaald. Dit is opdat moment geen verkoop op afstand meer. De koop is immers pas in de winkel tot stand gekomen (overeenkomst over prijs en voorwerp). TS had op dat moment nog de keuze om de lampjes toch niet te nemen.

Het is pas toen hij thuis kwam, dat hij merkte dat het de verkeerde lampjes waren. En dan wordt het moeilijk, natuurlijk: langs de éne kant kan je zeggen: de TS had maar duidelijker moeten zijn bij het bestellen, maar langs de andere kant kan je zeggen: de verkoper had de TS moeten informeren dat zijn verstrekte info niet voldoende was om de correct lampjes te bestellen.

Over dat laatste ga ik mij niet uitspreken. Maar het gaat hier niet over een verkoop of afstand als de TS in de winkel de lampjes opgehaad en betaald heeft. Heeft hij ze op voorhand betaald, is het wel een verkoop op afstand en heeft hij recht op een bedenktermijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pelantes
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 okt 2018 13:40

Dank u voor alle informatie.
De lampjes zijn voor een specifiek dampak en kosten € 150 samen.

Ik heb het per email besteld en mijn moeder is het gaan halen in de winkel. De lampjes van de beide versies lijken heel sterk op elkaar, alleen de aansluiting aan de achterkant is anders.

Maar goed, ik versta onder de berichten dat de winkel niet helemaal in het ongelijk is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 okt 2018 14:03

Belangrijk element om te weten is wanneer de lampjes betaald zijn? Was dit in de winkel als ze opgehaald zijn? Dan was het geen verkoop op afstand. Was dit voor de lampjes geleverd en opgehaald zijn? Dan was het WEL een verkoop op afstand en hebt u bedenktijd.

Maar als het dus het eerste is (uw moeder is deze gaan ophalen en heeft ze op dat moment betaald), dan kan je weinig beginnen, vrees ik. Dat is zoals in de Gamma lampen met een smalle fitting gaan halen, en thuis merken dat u een brede fitting nodig had. Jammer, maar de Gamme moet die verkeerde lampen niet terugnemen. U had zelf in de winkel moeten zien of de fitting de correct was. Idem in uw situatie: u had zelf moeten verifiëren of de lampjes de correcte waren, voor u (of uw moeder) deze betaalde en meenam.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”