Garage betaalt btw niet terug

Jasper D
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Garage betaalt btw niet terug

#1 , 24 sep 2018 12:10

Hallo
Een tijd geleden kocht ik via een invoerder een wagen (die als nieuw beschouwd werd) in Duitsland. Ik betaalde zoals gevraagd de Duitse BTW en nadien ook de Belgische. De Duitse zou dan na inschrijving teruggestort worden. Intussen is mijn wagen bijna 2 maanden ingeschreven en heb ik nog steeds niets ontvangen. De garage komt steeds met vertragingsmanoevers. Ik moest het inschrijvingsbewijs opnieuw doorsturen, dan hadden ze mijn rekeningnummer zogezegd niet, dan hadden ze het druk dus kon het nog even duren,...
Vorige week heb ik via de invoerder ermee gedreigd een advocaat in te schakelen. Hoe pak ik dit aan? Of zijn er instanties in Europa waar ik terecht kan?
Alvast bedankt voor de hulp.

Jasper

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 24 sep 2018 12:13

Als je in België een auto koopt zie ik niet in waarom je als koper de Duitse BTW zou moeten betalen. Wat staat er op uw factuur?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 24 sep 2018 12:15

Als je in België een auto koopt zie ik niet in waarom je als koper de Duitse BTW zou moeten betalen. Wat staat er op uw factuur?
Wagen is in Duitsland gekocht, dan in BE ingevoerd als nieuwe wagen, je betaalt dus 2x btw en moet dan de Duitse terugvragen.

Garagist is waarschijnlijk aan het wachten tot hij de btw terug heeft van de Duitse staatskas.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 24 sep 2018 12:20

Dat had ik wel begrepen. Maar als men bij een B garagebedrijf een auto koopt dan moet de consument toch maar enkel de Belgische BTW betalen berekend op een gedetaxeerd bedrag...
Het terugkrijgen of verrekenen van de BTW die (eventueel) reeds eerder werd betaald door de garage is zaak van de handelaar zelf. Daar heeft de eindconsument niets mee te maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 24 sep 2018 13:34

Maar de wagen is in Duitsland gekocht, niet bij een BE garage.

Jasper D
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 sep 2018 13:45

Ik ben zelf btw-plichtig dus moet de Duitse btw gewoon betalen. Als de wagen als nieuw wordt beschouwd (>6000km of >6 maanden oud) moet je ook in België btw betalen maar zodra dat gebeurd is, krijg je wel de Duitse btw terugbetaald. De garage stort die dan gewoon terug. Als ze die al moesten doorstorten naar de Duitse staat en ze nu wachten tot ze deze terugkrijgen, waarom zeggen ze dat dan niet gewoon ipv rond de pot te draaien? Het gaat om een garage met 2 filialen dus niet zo'n klein dubieus geval. Ondertussen zit ik met rekeningen die moeten betaald worden. Kan ik schade (herinneringskosten en dergelijke) op hen verhalen als dit blijft aanslepen?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 24 sep 2018 13:57

" kocht ik via een invoerder een wagen "
Dus je hebt niet gekocht bij een Belgische invoerder in België maar bij een Duitse garage?
Als je bij een Belgische invoerder kocht heb je toch geen enkele relatie met de Duitse BTW?
Bijna alle nieuwe wagens in B zijn ingevoerd.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 sep 2018 14:50

Ik denk dat het een tweedehands nieuwe wagen is een wagen die GEEN 6.000 Km en Geen 6 maanden oud is word geacht een nieuwe te zijn.
Kan fout zitten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 24 sep 2018 14:58

Ik denk dat het een tweedehands nieuwe wagen is een wagen die GEEN 6.000 Km en Geen 6 maanden oud is word geacht een nieuwe te zijn.
Kan fout zitten !
Klopt, maar ook een "nieuwe" wagen is uiteraard nieuw.

En het is een of, geen en.

Jasper D
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 sep 2018 16:03

Correct. Indien de wagen minder dan 6000km heeft OF minder dan 6 maanden oud is, beschouwt de Belgische staat deze als nieuw en moet je dus hier btw betalen.
Voor de duidelijkheid: ik heb de wagen dus van een garage in Duitsland gekocht. De invoerder fungeert hier enkel als tussenpersoon die transport, inklaring bij douane en dergelijke voor zijn rekening neemt maar met de verkoop zelf niets te maken heeft. Hij verzorgt ook wel het contact tussen mij en de garage dus alle mailverkeer verloopt via de invoerder.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 24 sep 2018 16:13

Nu begrijp ik het.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 24 sep 2018 16:15

Als particulier of firma?

Jasper D
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 sep 2018 17:25

Particulier. Btw-plichtig.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 sep 2018 19:25

Particulier. Btw-plichtig.
De vraag die men je stelde was is het voor 100% particulier of is de wagen voor de zaak !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jasper D
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 sep 2018 19:54

Particulier. 100%
Oh ja, mijn schoenmaat is 45, lievelingskleur groen, eet en sport graag, hou van muziek, rechtshandig, blond, koffieliefhebber, wintersporter, nog iets?

Terug naar “Consumenten Koop”