Redelijke termijn tussen voorschot en levering puppy

FILYNCK
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Redelijke termijn tussen voorschot en levering puppy

#1 , 23 sep 2018 14:24

Beste,

In april 2017 reserveerden mijn echtgenote en ikzelf een puppy bij een kweker (Boerboelschuur) en betaalden een voorschot voor. De reservatie van puppies gebeurd op basis van geslacht en kleur (reu, teef, zwart, bruin). Wij opteerden voor een bruine reu en waren de achtste op de lijst. Op de lijst met zwarte reus zouden wij op plaats twaalf gestaan hebben.

Wij werden voor de zomer éénmaal gecontacteerd op een donderdag om die zaterdag een puppy te komen ophalen die 7 weken oud was en dus moest geplaatst worden. Die puppy bevond zich niet in Boerboelschuur maar de man verzekerde ons dat hij voldeed aan de kwaliteitseisen.

De normale adoptieprocedure is echter als volgt: als een nest geboren wordt, dan komen de mensen die een puppy reserveerden in volgorde langs. Ze maken kennis en kiezen eventueel een pup. Ik moest echter snel, tegen 's anderendaags, beslissen anders zou de volgende op de lijst gecontacteerd worden. Een pup thuis ontvangen vraagt echter organisatie en voorbereiding. Dat hele weekend zaten wij in het buitenland en bij gebrek aan een eerdere waarschuwing moesten wij ook daarna onze hele agenda omtoveren en dat zou ons professioneel zeer zwaar getroffen hebben. Wij hebben dus bedankt voor dit aanbod en te kennen gegeven dat het voor ons echt wel nodig was dat de normale procedure gevolgd werd. Dit aanbod, dat inging tegen de normale procedure, was voor ons een ongeldig aanbod.

Vandaag, 23 september 2018, contacteerde ik Boerboelschuur omdat ik er geen idee van had waar we stonden. Er werd uitgelegd dat 2018 een zeer moeilijk jaar was geweest, dat er teven gestorven waren en anderen niet zwanger raakten. Men zei mij ook dat ik nog niet veel was opgeschoven. Ik daar niet op geantwoord dat ik nochtans al een aanbod gekregen had, zij het dan een zeer afwijkend maar in feite strookt het antwoord niet met wat wij vaststellen. Toen ik vroeg waarom wij niet op één of andere manier op de hoogte werden gehouden, vertelde de dame mij dat dat moeilijk te organiseren was voor een honderdtal (!) mensen. Ik heb toen gezegd dat wat mij betreft de redelijke termijn ten einde begon te lopen en ik vroeg om het voorschot te recupereren. Deze vraag werd onmiddellijk als zeer agressief ervaren en de dame vroeg mij waarom ik haar zo aanviel. terwijl mijn toon nochtans zeer constructief was. Ik had gewoon aangebracht dat zij misschien te optimistisch waren geweest bij het verkopen van reservaties. Ik heb haar toen uitgelegd dat de adoptie van een pup een groot beslag legt op de organisatie van een gezin en dat men niet onredelijk lang in "verwachting" kan zijn. Inderdaad,bij iedere opportuniteit die zich voordoet (professioneel, vakantie) stellen wij ons de vraag: zullen we dan een pup /hond hebben of niet. Wij hadden ondertussen zelfs al een andere hond kunnen adopteren maar nu blijven we zweven en "in verwachting" zijn.

Mijn vraag is heel concreet: wat kan in dit geval als een redelijke termijn beschouwd worden? Wij vinden dat we aan het lijntje worden gehouden, de mensen van Boerboelschuur zijn van oordeel wachten, desnoods jaren, deel uitmaakt van van de overeenkomst. Dat is de synthese van beide standpunten.
Wanneer mogen wij de overeenkomst verbreken en ons voorschot terug vragen. Indien de mensen van Boerboelschuur gelijk hebben, dan leg ik me uiteraard neer bij deze realiteit. Ik zal echter dezelfde houding van hen verlangen, indien wij in het gelijk zijn. Het zeer afwijkende aanbod dat Boerboelschuur ons deed, nl. om quasi onmiddellijk een pup te adopteren zonder hem eerst te zien en waarvan de band met Boerboelschuur doet denken aan onderaanneming, deed ons vertrouwen in de gemaakte afspraken ook geen goed. Uit een spontane reactie van de uitbaatster blijkt dat we bijna nog niet zijn opgeschoven. Wat gaan ze doen nu we 'moeilijk' beginnen doen? Ons zo snel mogelijk afschepen met een pup? Uit de toon van de conversatie maak ik voorlopig op dat de dame niet geneigd is om enige fout of overmoed te erkennen.

Dank bij voorbaat voor uw advies en vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2018 14:25

Eerst en vooral denk ik dat het niet toegestaan is om de naam van de kennel hier te vernoemen. Ik vermoed dat een moderator die wel zal verwijderen uit uw post.

Verder: staat er ergens iets op papier over de levertermijn / wachttermijn voor de pup? Indien niet, denk ik dat een rechtbank uitspraak zal moeten doen over wat een redelijke termijn is. "Jaren" lijkt me overdreven. Je kan de kweker een AS schrijven met de melding dat je op datum XX een bestelling voor een pup geplaatst hebt, dat er ondertussen XX tijd verstreken is, en dat je hem nog een jaar geeft om uw pup te leveren, en indien dit niet lukt, je eist dat je je voorschot terug krijgt. Dit moet uw eerste stap zijn, als daar negatief op gereageerd wordt, kan je naar de rechtbank stappen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”