problemen verkoop voorschot

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

problemen verkoop voorschot

#1 , 20 sep 2018 11:10

Hallo,
Ik zit met een vraag en een enorm probleem.
Ik verkoop een stacaravan op een vakantiepark. Er zijn bezoekers geweest en ze willen het absoluut kopen. Er wordt ter plaatse een bod gedaan mondeling.
's avonds stuur ik de mensen een mail dat het bod aanvaard is. Een verkoopsovereenkomst wordt opgesteld en doorgestuurd en ik vraag een voorschot. Het voorschot ontving ik meteen de dag erna, maar de verkoopsovereenkomst is niet getekend. Op de mail met de opgestelde overeenkomst kwam wel een antwoord van de kopers, met al hun gegevens en met de bevestiging dat het voorschot betaald werd. Zij wouden reeds de week nadien de sleutels krijgen, waardoor ik heel snel actie heb moeten ondernemen om de persoonlijke spullen eruit te halen, etc. (camionette gehuurd, opslagruimte gaan huren,..) Nu zijn we 3 dagen verder (ik vroeg om het volledige bedrag ontvangen te hebben voor de sleuteloverdracht, wat me normaal lijkt) en de koper belt me met een 'sorry we zijn beginnen twijfelen en we gaan niet aankopen'. Dit brengt mij in een heel lastige situatie, ik heb andere eventuele kandidaten moeten afbellen,(te weten dat ik voor de bezoeken telkens 150 km moest rijden) ik had al alles vastgelegd omdat de sleuteloverdracht zo snel moest gaan. Ik weet niet of ik het voorschot mag inhouden, de 7 dagen herroepingsrecht enzo. Vermits de gehele verkoop op minder dan een week moest gebeuren. Ik dien ook een annulatiekost de betalen voor de opslagruimte, de camionette, etc en ik kan terug helemaal opnieuw beginnen (andere kandidaten terug contacteren, terug zoekertjes plaatsen tegen betaling...) Ik vind dit echt niet kunnen, de koper antwoordde heel nonchalant dat het contract toch niet ondertekend is, maar ik kreeg wel een antwoord per mail met hun gegevens en de betaling van het voorschot. Zo is het gemakkelijk natuurlijk. Voor mij was dit een kwestie van vertrouwen, de mensen komen bezoeken, doen meteen een bod waar ik even over wou nadenken en heb hen dan bevestigd met het doorsturen van een overeenkomst. Meer kan je toch niet doen?
Vermits ik zo veel schade heb geleden op die korte tijd, mag ik het voorschot inhouden of moeten zij alles terugkrijgen? Dit is een serieuze financiele aderlating voor mij. Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 20 sep 2018 11:18

het betalen van het voorschot is een bewijs van aanvaarding van de overeenkomst.
U kan gedwongen uitvoering eisen of het voorschot inhouden als schadevergoeding bij verbreking.

hoevee bedraagt het voorschot?

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2018 11:26

Dank je wel voor je reactie. Wel ik had een voorschot gevraagd van 5%, maar ze hebben maar 2% gestort. Ik vond dat niet ok, maar heb dat uiteindelijk aanvaard omdat de verkoop zo snel moest gaan en binnen de 7 dagen rond zou zijn. (dus normaal had ik 3 à 4 dagen na het voorschot het volledige bedrag moeten ontvangen). De verkoop was ook al gemeld bij de uitbating van het park en in gang gezet, dus ik vrees dat ik veel meer kosten ga hebben met alle annulaties dan dat het voorschot dekt. Ook eisten de kopers een aantal zaken die niet bij de verkoop inbegrepen waren en die ben ik dan ook nieuw gaan aankopen (donsdekens, servies,...) Ik heb echt alles op alles moeten zetten door de tijdsdruk en nu 2 dagen voor de overdracht krijg ik dit. Maar de overeenkomst is dus niet getekend. De reden dat zij niet met de aankoop willen doorgaan is ook een heel lamme reden, maar ja dat is een andre discussie. Ik zou toch graag het voorschot (veel te weinig) willen houden en dan zal ik nog financieel een verlies van ongeveer 1500 euro hebben.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 20 sep 2018 13:03

u kan ook voor de rechter gedwongen uitvoering van de overeenkomst eisen

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2018 13:19

ik denk dat dat niet zo veel zin heeft, als ze het niet willen kopen, tja...dan is het veel miserie en dan denk ik dat het beter is de verkoop opnieuw op te starten. Maar ik vind dit echt respectloos, ik heb een voorschot van een schamele 2% aanvaard en ben niet van plan deze terug te geven, ook al werd de overeenkomst niet getekend. Ze hebben wel de mail beantwoordt en hun gegevens gegeven en een voorschot betaald, voor mij dus een duidelijke aankoop. Ik hoop dan ook dat ik het voorschot niet dien terug te geven, dat lijkt me toch het minste.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2018 13:29

ik denk dat dat niet zo veel zin heeft, als ze het niet willen kopen, tja...
Als u gelijk krijgt is het na de rechter geen kwestie van willen meer, maar van moeten.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 20 sep 2018 13:45

Wel eerst nagaan of het sop de kool aard is. Dagvaarden is niet gratis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

andréhelene
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2018 14:10

Dank je wel voor de raad. Ik weet inderdaad niet of een rechtszaak het waard is. Dat kan zo lang duren en zolang blijf ik met kosten en afbetalingen zitten. Langs de andere kant vind ik het echt niet ok van zo met iemand zijn voeten te spelen en het heel moeilijk te maken voor mij door de tijdsdruk die me werd opgelegd. Kunnen jullie inschatten hoe lang zo een zaak kan duren? Ikzelf zit reeds met een zaak(je) over het terugkrijgen van een huurwaarborg, een overduidelijke zaak (geen plaatsbeschrijving, geen schade,...) en deze duurt al meer dan een jaar...de financieel sterkste heeft altijd voordeel. Ik ben inderdaad niet van plan het voorschot terug te geven en zal de kopers een duidelijk schrijven sturen dat er wel degelijk een aankoop tot stand is gekomen, ook al werd de overeenkomst zelf niet ondertekend. Ik vraag mij wel af of ik eventueel, gezien het lage voorschot een bijkomende schadevergoeding kan eisen voor de geleden schade. (dat ik de 1500 euro die het me nog extra gaat kosten kan kan opeisen)

Terug naar “Consumenten Koop”