Hangt dochter aan "mondeling contract" vast?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

Hangt dochter aan "mondeling contract" vast?

#1 , 19 sep 2018 23:57

Dochter en vriend hebben andere auto gekocht wegens gezinsuitbreiding.
Ik weet niet hoe of wat ze aan contact kwamen van "ik wil van mijn auto af.be".
In ieder geval een telefoon gehad met "bod" van ongeveer 850 euro..
Terwijl er nog een lening liep van 1000 euro..zucht...I know..
Kregen ze van iemand anders een bod van 1000 euro...
Belden ze om 1e bod te anulleren..
Werd een imiterend telefoontje dat ze aan 1e bod vasthangen want ze hadden mondeling toegezegd..en gesprek zou opgenomen zijn..en dat ze anders annuleringskosten eouden moeten betalen..
Op de site in voorwaarden staat dat mondeling ook geldt?
Deze avond kreeg ze dan mail waarin staat...als ze dit papier goedkeuren. Invullen of tekenen..de overeenkomst bindend is...
Is de "mondelinge overeenkomst" dan toch niet bindend?
Opzoekingen op google kwam ik nog zulke vragen tegen bij test aankoop..
Die ik helaas niet kan openen en wat succesvol werd afgehandeld...

Who knows...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 20 sep 2018 07:08

Dit houdt in dat er een contract is vanaf het moment dat de partijen overeenstemming hebben bereikt, ook als er daarbij geen enkele formaliteit is nageleefd, zelfs niet onder de vorm van een geschrift.

Er zijn echter wél vormvereisten wanneer het erop aankomt het contract te BEWIJZEN: zodra de waarde van de overeenkomst 375 EUR overschrijdt, kan het bewijs enkel geleverd worden door een geschift. Andere bewijsmiddelen - zoals getuigenissen of vermoedens - zijn wettelijk uitgesloten.

Wat uw voorbeeld over de auto betreft: die is verkocht zodra er overeenstemming is over de zaak (de auto dus) en over de prijs, en dit los van elk geschrift. Trekt de koper of de verkoper echter de elementen van het koopcontract in twijfel, dan is het aan de tegenpartij om het bewijs te leveren OP EEN SCHRIFTELIJKE MANIER.

In casu wordt het bewijs door één vermoeden, nl. de bandopname van een telefoongesprek, niet ondersteund door enig ander element, verworpen, te meer daar de wederpartij niet wist dat het gesprek op band opgenomen werd.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#3 , 20 sep 2018 08:59

Stel..dat deze in begin gesprek heeft gezegd..opname wordt gemaakt..
Heeft net telefoon gehad.ze bellen nog wanneer afhaling..vrees te laat is..
Dure les...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 25 sep 2018 20:03

Opnemen van een telefoongesprek waaraan men zelf deelneemt is toegelaten dus andere partij hoeft dat niet te weten.
Zulke gesprekken kunnen in rechte worden gebruikt maar het zal steeds de rechter zijn die beslist over de bewijswaarde.

https://rechtenkrant.be/mag-je-zomaar-e ... k-opnemen/

Terug naar “Consumenten Koop”