Tweedehandsverkoop

Brigitte West
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehandsverkoop

#1 , 19 sep 2018 13:24

Hallo , graag even jullie advies i v m een tweedehandsverkoop . Ik verkocht vorige week een oude breimachiene die 2000 € kostte aan 200 € Ik heb ze zelf getest en alles was ok. De koper vindt het niet nodig te zien dat ze werkt , ondanks 2 keer aangeboden. Koper vertrekt met machiene en laat nu weten dat het elektrisch gedeelte niet werkt. Ze wil de machiene terugbrengen . Wat nu ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 sep 2018 13:27

U bent particulier ?

Dan is m.i. hier de kous af.

Er valt niets terug te brengen, u bent niet aansprakelijk.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 19 sep 2018 14:29

u antwoord haar dat u als particulier geen garantie dient te geven en dat ze de mogelijkheid had om het goed bij afhaling te testen (wat ze dus niet gedaan heeft)

daar stopt het. Als ze u toch blijft lastig vallen kan u zeggen dat u het niet zal nalaten een klacht neer te leggen wegens belaging.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2018 14:35

Als er niets op papier staat en u bent particulier, dan bent u gehouden voor vrijwaring tegen verborgen gebreken (die in de kiem aanwezig waren bij verkoop). Art. 1641 e.v. BW. Bewijslast van zulk gebrek ligt bij de koper.
Als de koper niets getest heeft, en dit bij eerste gebruik vaststelt, dan is dit geen verborgen gebrek, waartegen u de koper dus ook niet dient te vrijwaren. Want hij had dit bij levering kunnen vaststellen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 sep 2018 15:31

Je hebt verkocht in de staat waarin ze was, en zonder waarborg. Je moet ze niet terugnemen

Terug naar “Consumenten Koop”