Privacy op iPad

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Privacy op iPad

#1 , 13 sep 2018 21:21

Onlangs kocht ik een nieuwe iPad op de Proximus webstore waarop in een verontrustende melding te zien kreeg::

“Met Extern Beheer kan de beheerder van ‘Proximus SA’ deze iPad op afstand beheren”.

Volgens verdere beschrijving houdt dit beheer volgende zaken in:
- e-mail- en netwerkaccounts instellen;
- apps installeren, verwijderen en configureren;
- functies beperken;
- je netwerkverkeer bekijken en beperken;
- deze iPad op afstand wissen.

Naast het feit dat ik hier helemaal niet mee akkoord ben gegaan, vindt ik dit dat Proximus zich onterecht toegang verschaft tot mijn persoonlijke gegevens. Bovendien is dit totaal niet in overeenstemming met het Privacybeleid en Telecommunicatiegeheim zoals vermeld op de website van Proximus.
Is dit een een melding/klacht waard bij de privacycommissie? Ik ben van zin dit te melden bij het GBA worden hier geen privacy regels overschreden?
Alvast bedankt, Johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 sep 2018 22:51

Dit is dus een iPad gekocht door Proximus om te gebruiken in het bedrijf.
Dit lijkt mij geen iPad voor doorverkoop geweest te zijn.

Ik zou direct contact opnemen met hun (succes...) en een nieuwe particuliere iPad vragen in omruiling voor dit business model.

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2018 11:12

Hallo Braatplaat, bedankt voor de reactie. Ik heb idd eerst concact met Proximus genomen maar dat heeft niets opgeleverd. Op mijn vraag om het toestel om te ruilen voor een particuluer model kunnen ze "helaas geen positief gevolg geven". Dit is sowieso al onderwerp geworden van een formele klacht omdat Proximus mij een toestel verkoopt waar ik niet volledig zelf over kan beschikken.
Volgens hun moet ik het dus maar doen met dit toestel. Voor ik deze melding te zien kreeg zijn er een reeks instellingen doorgevoerd (mijn internet en wifi settings). Ook is mijn iPhone gesynchroniseerd (incl accounts en iCloud) met deze iPad.
Ik heb mijn router logs geconsulteerd en zie dat deze iPad connectie heeft gemaakt met een IP adres van Proximus. Vandaar mijn vraag over privacy.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2018 11:31

Is "onlangs" langer dan 14 dagen geleden? Indien niet, stuur je dat toestel terug en vraag je je geld terug. Eerst de iPad wel wissen voor je hem terugstuurt uiteraard.

Je hebt uiteraard recht op een normale iPad, geen toestel onder het beheer van Proximus. Maar om zo'n iPad te bekomen via Proximus kan blijkbaar veel tijd en moeite kosten. Als je het toestel nog kan terugsturen onder de bedenktermijn, is dit een eenvoudigere oplossing.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2018 13:29

Ik heb nog tijd om hem terug te sturen. Alleen vindt ik het niet correct dat ik daarvoor de kosten moet dragen.
Het grootste probleem heb ik met mijn gegevens die ik er niet af kan halen (daarvoor heb ik geen rechten). Dat kan alleen door iemand van Proximus. Zij hebben al meermaals de privacy regels overtreden maar trekken zich daar niets van aan. De eerstvolgende die deze iPad krijgt beschikt gelijk over mijn gegevens en dat wil ik niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2018 13:38

Ik heb geen ervaring met Apple producten, maar kan je die dingen niet "hard resetten" / fabrieksinstellingen terugzetten of iets dergelijks? Kan je niet iets als dit uitvoeren:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201351
Of heb je daar ook de rechten niet voor? Indien niet, zou ik inderdaad bij Proximus de zaak nogmaals melden en zeggen dat je naar de privacycommissie stapt als zij er niet voor zorgen dat je de iPad zelf volledig kan wissen / resetten en gebruiken als een normale iPad.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 14 sep 2018 13:40

dan nog, je betaald voor een nieuw toestel. Aan dit exemplaar is blijkbaar al gewerkt door proximus. Die software komt daar niet vanzelf op.

gewoon retour sturen en beroepen op je 14 dagen bedenktijd.

eylis
Berichten: 8836

#8 , 14 sep 2018 14:29

Doe ook eens een mailtje naar de "inspecteur' van de openbare radio. deze redactie gaat dit een heel itneressant item vinden om een radioprogramma aan te wijden. en dan belt de redacteur zélf met Proxy om het fijne te weten "en public" ;-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 sep 2018 16:18

Goeie tip van eylis. De redactie van De Inspecteur zal dit mogelijk inderdaad een interessante topic vinden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 sep 2018 17:25

Alvast al wat interessante reacties.
Om het te resetten heb ik geen bevoegdheid. Een hardware reset zou wel kunnen maar dan moet ik het ding open maken en dan gaat Proximus m'n niet meer willen terugnemen.
De tip van eylis vindt ik wel iets om te doen. temeer daar ik bij Proximus geen stap verder geraak.
Ondertussen heb ik bij de ombudsdienst Telecom en bij Testaankoop een klacht neergelegd.
Ook het idee van Tom over de privacycommissieis wel wat. Ik ga dadelijk bij de GBA een melding maken (voor een klacht zal ik eerst afwachten of er ondertussen iets uit de bus komt).
Bedank allemaal,
Johan

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 14 sep 2018 22:19

dan nog, je betaald voor een nieuw toestel. Aan dit exemplaar is blijkbaar al gewerkt door proximus. Die software komt daar niet vanzelf op.

gewoon retour sturen en beroepen op je 14 dagen bedenktijd.
Nee hoor, dit is een nieuwe iPad door Apple.
Als bedrijf kun je nu eenmaal iPads kopen op maat voor je bedrijf.
Zo liggen er bij ons op het werk iPads waarmee je slechts 1 app kunt bedienen, ter beschikking voor gasten. Is zo geleverd uit de fabriek.
Ik heb geen ervaring met Apple producten, maar kan je die dingen niet "hard resetten" / fabrieksinstellingen terugzetten of iets dergelijks? Kan je niet iets als dit uitvoeren:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201351
Of heb je daar ook de rechten niet voor? Indien niet, zou ik inderdaad bij Proximus de zaak nogmaals melden en zeggen dat je naar de privacycommissie stapt als zij er niet voor zorgen dat je de iPad zelf volledig kan wissen / resetten en gebruiken als een normale iPad.
Zie hierboven van mij: aangezien dit een nieuwe iPad is, kun je hem enkel resetten naar hoe hij uit de fabriek gekomen is.

Punt is dat Proximus een reeks iPads besteld heeft bij Apple op maat, deze zijn zo gemaakt zoals gevraagd, en dus geschikt om te gebruiken in het bedrijf (bijvoorbeeld voor vertegenwoordigers), maar niet om door te verkopen, ook al is deze nog nieuw.
Wellicht verwisseld intern.
Maar de bottomline is dat Proximus deze moet omruilen, en het zal hier dus kwaadschiks moeten gebeuren...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 sep 2018 09:18

Maar de bottomline is dat Proximus deze moet omruilen, en het zal hier dus kwaadschiks moeten gebeuren...
Het grootste probleem blijft hier, zoals de TS zegt, dat zijn persoonlijke gegevens op dat toestel staan en dit toestel niet door hemzelf te wissen of resetten is. Zelfs al wordt het toestel omgeruild, zit je nog steeds met een privacy issue. Er zou al iemand van proximus moeten langskomen die het toestel reset waar je zelf bij bent, zodat je kan zien dat alle gegevens effectief weg zijn, alvorens het toestel om te ruilen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

johanlo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 sep 2018 16:05

Precies Tom, ik wil mijn prive gegevens prive houden en heb professionele hulp ingeschakeld om de iPad te cleanen en 'm daarna terug te sturen. Ondertussen stelt Proximus voor om langs een verkooppunt te gaan om daar mijn probleem op te lossen. Ik heb geantwoord dat ik reeds 2 keer ben geweest maar een oplossing kunenn ze daar niet bieden. Professioneel laten opruimen dus en nu -middels een klacht- proberen mijn kosten te recupereren. Verder wordt het uitkijken naar een telecom leverancier die haar klanten serieus neemt.

Terug naar “Consumenten Koop”