Foutief custom order

florevh
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Foutief custom order

#1 , 10 sep 2018 10:40

Hallo iedereen

Sinds een maand lig ik in discussie met een vrouw die custom made goederen verkoopt via Facebook.
Om een lang verhaal kort te maken: ik bestelde op 2 augustus een aantal custom made goederen voor een bedrag van €69,50 incl. verzending.
De goederen zouden meteen na betaling verzonden worden maar al snel bleek dat de dame in kwestie ons aan het lijntje zou houden.
Uiteindelijk werden de goederen na lang discussiëren pas op 5 september bij mij afgeleverd.

Ik verduidelijk even dat de vrouw in kwestie gewoon via een facebookprofiel verkoopt en geen duidelijk retourneringsbeleid e.d. heeft.
Zelf zegt ze wel ingeschreven te zijn bij de KBO maar ik vind haar nergens terug.

Na eindelijk het order te hebben ontvangen, bleek dat de goederen in kwestie niet afgewerkt waren, daar had ik uiteraard wel voor betaald.
Nu eis ik dus van de verkoopster dat ze de goederen retour neemt (want ze zijn doordat ze onafgewerkt zijn onbruikbaar voor mij) en dat ze mij mijn geld + retourkosten terugbetaalt.

Het eerste heeft ze gedaan, nl. €69,50 teruggestort, maar de retourkosten wil ze niet terugbetalen. Ze beroept zich op de Belgische wetgeving die
stelt dat een verkoper de retourkosten mag doorrekenen aan een klant.
Maar nu vraag ik me af: is dit hier wel van toepassing ? Enerzijds werden de goederen veel te laat geleverd, anderzijds zijn de geleverde goederen niet de goederen waarvoor ik betaald heb. Moet ik dan alsnog de retourkosten betalen ?

Alvast bedankt !

Flore

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2018 12:08

In principe is het zo dat "custom goederen" niet teruggenomen moeten worden door de verkoper. Uiteraard moet de verkoper wel leveren waarvoor betaald is. Dus als de goederen niet afgewerkt waren, kan u deze terugsturen en eisen dat deze afgewerkt worden en terug naar u opgestuurd worden. Maar dit hebt u niet gedaan. U hebt gevraagd naar een retournering en terugbetaling. Het gaat hier dus om een pure retourzending, niet het terugzenden om te laten repareren / afwerken.

Door de goederen terug te nemen, verleent de verkoopster u eigenlijk een "dienst", want ze is daar eigenlijk niet toe verplicht. En aangezien het hier nu dus wel over een retourzending betreft, bent u inderdaad verantwoordelijk om de goederen terug te zenden (en de kosten die daaraan verbonden zijn).

Had u nu geëist dat de goederen afgewerkt zouden worden zoals het hoorde en ze om die reden teruggestuurd had, zou het kunnen dat de verkoopster u de verzendkosten moest terugbetalen (daar ben ik echter niet zeker van).

Maar voor een gewone retourzending, zoals hier nu het geval is, is het de koper die de retourkosten betaalt. Dus daarin heeft de verkoopster gelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”