Voorschot terugvorderen

sdhaens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Voorschot terugvorderen

#1 , 06 sep 2018 18:59

Beste,

Ik heb onlangs een voorschot betaald (500eur) voor een paard uit Nederland.
De afspraak was dat de verkoper het paard ging vervoeren naar mij, dit was inbegrepen in de prijs.
De resterende geldsom ging ik betalen bij levering.

Ik heb ontdekt dat men hiervoor export papieren moet aanvragen die best wel wat geld kosten (+-300eur).
Ik heb dit gemeld aan de verkoper maar deze wil dit niet uitvoeren maar zonder papieren dit paard naar mij brengen.
Als zij dit doet kan ik het paard hier niet registreren. Er komt maar geen overeenkomst tot stand om deze kosten te dragen.

Ik wil de verkoop daarom verbreken en mijn voorschot terug krijgen.
De verkoper wil dit niet omdat ik toegezegd heb door dit voorschot te betalen en ik het paard naar Belgie wil brengen.
Dus volgens haar heb ik geen voet om op te staan. Haar excuus is dat zij andere kopers heeft moeten afslaan door mij wat maakt dat ze het voorschot mag houden.

Kan ik hier iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 sep 2018 20:26

Kun je niet te paard de grens oversteken?
Dan moet het niet worden vervoerd.

Als het zuiver kosten zijn om het paard in het stamboekregister in B in te schrijven dan vallen ze wel ten uwen laste.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 06 sep 2018 22:51

Ik vermoed wel dat men lid moet zijn van X voor de feiten zich voordoen.
Waar staat dat het in cijfers en letters moet staan in de wet ????.
Export of import van dieren is aan wetten en regels gebonden ...dus zorg als koper zelf voor die papieren.

Reclame

sdhaens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2018 15:47

Het is eigenlijk zodat vrij verkeer over de grenzen idd bestaat. Maar voor paarden is er een wetgeving vanuit het belgisch en nederlands voedselagentschap.

Een paard mag wettelijk niet over de grens getransporteerd worden zonder export papieren muv voor manifzstaties die minder dan 3 dagen duren.

Nu...ik wist dit niet en ik denk de verkoper ook niet. Dus beide hadden ons beter moeten inlichten. Etisch gezien vind ik dan dat je salen tot een oplossing komt of fair de koop teniet doet. Maar dat is een ander verhaal. Blijkbaar deelt de koper mijn mening niet dus dan moeten we het wettelijk regelen.

En dan kom ik terecht bij het feit dat zij 1350eur voor het paard vraagt en 150eur voor het vervoer naar België. Dit werd vooraf afgesproken en staat op mailverkeer. Net als de bespreking van het voorschot.

Er bestaat daarnaast een overeenkomst die beschrijft dat ik het voorschot betaald heb (via overschrijving) en het resterende bij kevering betaal.

Dus mij lijkt het vrij logisch dat zij met een oplossing moet komen om het afgesproken transport wettelijk in orde te brengen.

Mvg
Stefanie

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 07 sep 2018 17:03

U kunt een paard laten uitsluiten uit de voedselketen.
Dan kan u het wel niet meer laten slachten.
Voor recreatiepaarden is dat een oplossing.

Mijn dochter heeft zo haar paarden laten uitsluiten om van al de verdere
administratieve verplichtingen verlost te zijn.

zie: http://www.cbc-bcp.be/wie-kan-een-paard ... dselketen/
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

oldskoolgsxr
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 sep 2018 19:05

Een paard mag wettelijk niet over de grens getransporteerd worden zonder export papieren muv voor manifzstaties die minder dan 3 dagen duren.

Nu...ik wist dit niet en ik denk de verkoper ook niet. Dus beide hadden ons beter moeten inlichten. Etisch gezien vind ik dan dat je samen tot een oplossing komt of fair de koop teniet doet. Maar dat is een ander verhaal. Blijkbaar deelt de koper mijn mening niet dus dan moeten we het wettelijk regelen.
Beste Stephanie,

Ik hoop oprecht dat alles goedkomt met uw probleem.
Ik heb een deel van uw gesprek geciteerd.

Persoonlijk vind ik niet dat de (particuliere) verkoper kan/moet weten hoe een paard moet geïmporteerd worden in een ander land. België heeft zijn wetten en regels en al onze buurlanden hebben er waarschijnlijk ook.

Laatst mijn Peugeot verkocht aan een Fransman. Geen moment heb ik mij bekommerd hoe dat hij met zijn nummerplaten en papieren thuis geraakt, verzekering afsluit en administratief in orde maakt. Zijn probleem.
Morgen, bij wijze van spreken, verkoop ik mijn motorfiets aan een Duitser. Hij moet zijn plan trekken denk ik dan opnieuw.

sdhaens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 sep 2018 21:48

Beste,

Ik kan niet ontkennen dat jullie geen gelijk hebben.

Alleen vind ik dat de situatie helemaal verandert als we overeenkomen dat zij het paard naar mij wil brengen EN ik daarvoor ook betaal. Dus ik zit gewoon thuis te wachten tot zij de grens oversteekt om tot bij mij te raken. Dus zij moet zorgen dat ze in orde is denk ik dan.

Stel dat deze situatie uitvergroot wordt: De verkoper stelt voor om het paard te brengen maar beschikt niet over een rijbewijs. Mocht dit opeens aan het licht komen...Dat zou dan willen zeggen dat ik moet betalen opdat zij haar rijbewijs kan halen om zo het paard tot bj mij te brengen. En dat ik de aankoop ook niet meer kan annuleren zonder gevolg? Dit is toch de gek voor woorden... daar zou toch veel misbruik van gemaakt worden. Want wie vraag bij aankoop van iets of iemand wettelijk in orde is met alles die ermee te maken heeft? Dit lijkt nu echt lachwekkend, maar het is wel eenzelfde situatie denk ik zo.

Ps: ik heb ondertussen contact opgenomen met ECC... waarvoor dank.

Terug naar “Consumenten Koop”