Verkoop na uitnodiging door X

antjedd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop na uitnodiging door X

#1 , 06 sep 2018 10:59

Goedemorgen,
Onze dochter is enkele weken geleden uitgenodigd geweest door X in hun toonzaal. Aan de telefoon gebruiken ze verkoopspraatje dat je door vrienden bent uitgenodigd en je de kans krijgt om zaken te kopen aan ongelofelijke prijzen.
Toen ze daar aankwamen werden ze overrompeld met drankjes en hapjes. Daarna begon de verkoop. Kookpotten aan meer dan 1000,00 euro en dat was een koopje ......
Er moest wel direct beslist worden en terplaatse direct een bestelbon getekend worden wilde ze hiervan profiteren. In hun jeugdig enthousiasme en onwetendheid wordt er een bestelbon getekend en een voorschot betaald van 250,00 euro.
Thuis gekomen denken ze hier natuurlijk over na en besluiten ze dat dit inderdaad belachelijk veel geld is voor kookpotten en stuurt mijn dochter een aangetekend schrijven dat ze afziet van de aankoop en graag haar voorschot terug krijgt.
NATUURLIJK kan dit niet, ze krijgt een schrijven terug dat ze terplaatse heeft getekend, de goederen heeft kunnen bekijken en zodanig niet kan afzien van de aankoop. Haar voorschot is ze kwijt.
Volgens Testaankoop is dit de manier waarop deze mensen iedereen zitten heeft.
Mijn vraag : is er aan deze firma's echt niets te doen om deze praktijken te stoppen? Kan ik de FOD consumentenzaken hiervan op de hoogte brengen ?
Graag uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2018 11:21

mocht de demo in haar huis geweest zijn dan had ze bedenktijd, maar als je naar hun toegaat en daar ter plaatse iets koopt dan heb je geen bedenk tijd.

Doen deze firma's iets mis ??? dit laat ik in het midden, het zijn volwassen mensen die zelfstandig kunnen handelen en vrij te besluiten om te kopen of niet te kopen.
En ze hebben me overdonderd met hun praatjes, kom zeg men moet nu ook niet overdrijven hé , een verkoper met pit zal wel iets forceren maar u besluit toch nog steeds zelf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 sep 2018 14:55

Trappen daar nu nog altijd mensen in :?:

Je kan dat laakbare praktijken vinden, maar ze doen daar normaal niets onwettig, letten er zelfs goed op om niets onwettig te doen, want dan stuikt hun business model ineen ...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 06 sep 2018 14:58

Een verkoper mag zijn waar aanprijzen. Niemand kan verplicht worden naar een winkel te gaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 sep 2018 15:15

Het is inderdaad geen verkoop op afstand, dus geen herroepingsrecht.

Jeugdig enthousiasme is geen grond van nietigheid van een contract.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 06 sep 2018 15:21

Fod economie mag u zeker in kennis stellen.
Indien voldoende klachten kan men dat soort praktijken misschien ook verbieden.
Net zoals piramideverkopen zijn verboden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2018 16:03

Franciscus die mensen doen niks verkeerd, en zal ook nooit kunnen verboden worden, je krijgt een uitnodiging voor een demo, je krijgt drankje en hapjes, na de demo vragen ze beleefd of je deze kookpoten wilt kopen, als je ze wilt kopen vragen ze een voorschot van 250€, zeg u me eens wat zij onwettelijk doen,

Dan moeten ze alle keuken verkoop plaatsen ook doen sluiten en daar gaat het over meer euro's dan hier het geval zelfs 25.000€ zijn daar geen uitzonderingen, en dit zijn ook pittige verkoper ken nl zo een verkoper die enkel de zaterdag en zondag namiddag werkt en veel geld mee verdiend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”