Auto gekocht euro6 blijkt een euro 5

jurgensegers7681
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto gekocht euro6 blijkt een euro 5

#1 , 05 sep 2018 15:01

Ik heb een 2e hands Audi A3 gekocht bij
een erkende Opel garage. Deze werd mij verkocht als euro 6. Dit staat ook op de bestelbon van de garage en werd ook mondeling door de verkoper nog bevestigd. Enkel bleek bij thuiskomst dit geen euro 6 maar euro 5 te zijn. Daardoir is de wagen na 2014 niet meer toegelaten in lage emissie zones. Garage spreekt van pijnlijke vergissing en wil daarom 1 gratis onderhoud aanbieden. Waarde onderhoud staat volgens mij niet gelijk aan waardeverschil tussen euro 5 en 6. Wat zijn mijn rechten. Heb ik recht op een schadevergoeding of vermindering van aankoopprijs.
M.v.g. jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 05 sep 2018 15:30

Om een beetje de ernst van het probleem voor u in te schatten: woont of werkt u bvb in Antwerpen ? Of kom je (heel) vaak in een Lage Emissie Zone ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 05 sep 2018 15:56

handelaar moet leveren wat er op uw bestelbon staat.

stel hem met een AS in gebreke wegens niet conforme levering en vraag omruiling naar een wagen volgens bestelbon.

indien hij u deze niet kan leveren kan u ontbinding van de verkoop vragen

hoe bent u hierachter gekomen?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 16:59

Indien je als particulier gekocht hebt van een handelaar: je hebt recht op kosteloze herstelling of kosteloze vervanging - keuze klant (tenzij buitenproportioneel).
Pas als beide onmogelijk zijn of buitenproportioneel: prijsvermindering of ontbinding (= beide partijen geven terug wat ze van de andere partij gekregen hebben) - keuze klant (tenzij buitenproportioneel).
In elk van de 4 opties plus evt. schadevergoedingen.

(art. 1649quinquies BW)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

jurgensegers7681
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2018 17:31

Alvast bedankt voor de snelle reactie. Hoe ik erachter ben gekomen? Wagen moest nog gekeurd worden voor verkoop en staat vermeld op nieuwe keuring als opmerking. Ik woon op een boogscheut van Antwerpen en werk in Gent. Ook zullen waarschijnlijk andere steden nog lage emissie zones invoeren. deze wagens zullen de komende jaren enorm in waarde verminderen.
Zij prezen deze wagen aan als euro 6 ook op de bestelbon. Euro 6! In vet gedrukt en met uitroepteken. Een andere wagen leveren is bijna onmogelijk doordat het een 2e handswagen is. In het contract staat dat bij laattijdig afhalen of betaling een boete van 15% zal worden aangerekend. Dit is natuurlijk niet van toepassing maar welke vermindering in prijs of schadevergoeding zou toepasselijk zijn.
Aangezien onze oude auto reeds weg is zou dit dus de nodige problemen geven.
(Nood aan huurwagen)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2018 19:03

Nochtans had je het kunnen zien op de oude inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar. daar staat dit wel duidelijk op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jurgensegers7681
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2018 19:56

Ja da's waar maar de eerste keer dat we de auto gingen bekijken lagen deze nig binnen. Bij afhaling was het druk in de garage dus alles ging wat sneller. Als je een wagen koopt in een grote officiële merk garage (Opel in dit geval) verwacht je je toch niet aan zulke tekortkomingen. Bewust of onbewust.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 sep 2018 19:58

dit is juist je bent bedot geweest, hier boven hebben ze je al geantwoord wat je best doet, die wagen moet je zeker niet nemen !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 05 sep 2018 21:56

Aangetekend in gebreke stellen en ofwel levering van een € 6 norm ofwel ontbinding en teruggave van uw geld en een schadevergoeding van dezelfde hoogte als de garage vraagt.
Verkoper moet eerst wel de mogelijkheid krijgen om de fout recht te zetten. Geef daarvoor bv 15 dagen of zo.

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2018 22:17

lage emissie zone is enkel tot en met 3 die niet binnen mogen normaal gezien.

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 10 sep 2018 13:05

lage emissie zone is enkel tot en met 3 die niet binnen mogen normaal gezien.
Toch niet. Vanaf 2025 mogen euro5 diesels de LEZs niet meer in (of met dagpas zoals in Apen)

Pragmatisch: je kan dus nog een dikke 5 jaar rondrijden. Dan is de auto minstens tien jaar oud. Je kan natuurlijk een comforme levering eisen maar dit zal lang duren als je moet procederen. Je zal dan die wagen idd alleen nog kwijtgeraken voor export aan een laag prijsje. Ik zou een financiële tegemoetkoming accepteren als die voldoende hoog is. Wat stellen ze voor?

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 sep 2018 15:59

ja 2025.. dan kan je beter ook geen euro 6 kopen dat is dan weer enkele jaren later dan? wie weet zijn er tegen dan weer een hoop nieuwe regels gemaakt waardoor de verkoop keldert. regering zal wel terug krabben als ze verliezen gaan zien.

Terug naar “Consumenten Koop”