Garantie op oldtimers

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Garantie op oldtimers

#1 , 05 sep 2018 10:48

Hallo Allen,

Ik speel al een tijdje met de gedachte om een oldtimer motorfietszaak op te starten, maar zit nog met vele vragen.
1 daarvan is de garantie.
Op oldtimers geldt 1jaar garantie (wet 2005) als dit op het verkoopfactuur staat anders 2 jaar.

1) Kan ik in mijn factuur ook beperkingen opleggen zoals :
Max 2500km in dat jaar ? (bvb)
Geen circuit of uithoudingswedstrijden ? (bvb)

2) Kan ik een perfecte oldtimer motorfiets met correcte papieren adverteren als "voor onderdelen" zodoende hoef ik geen jaar garantie te geven?
Of heb ik een (juridische) stok achter de deur als de motorfiets in panne valt.
(ik ken een persoon die dat doet, maar weet niet of dit een oplossing is)

3) Ik heb moeite met 1 jaar garantie op motorfietsen die in de jaren 50-60-70-80 en zelfs nog 90 nieuw geadverteerd weren met..... 1 jaar garantie! En vandaag, moeten we opnieuw een garantie geven die even lang is als bij nieuwkoop toen! Hier zijn de beslissende (Europese) specialisten te snel over gegaan in hun beslissing vind ik persoonlijk.

Bepaalde onderdelen zijn zeer moeilijk tot niet meer te vinden en herstellen is dan steeds een zeer dure en zeer tijdrovende klus. Niemand wil dat betalen.

Ik ben o.a. technisch commercieel geweest en weet uit ondervinding dat 1 probleem-verkoop een zeer groot aantal goede verkopen teniet doet.
Deze 3 bovenstaande punten beperken natuurlijk mijn verkoopsucces maar het is om de respectlozen , speculanten, linkshandige hobby persoon die "niets heeft aangeraakt :? ", .... wat weerwerk te kunnen bieden.

Ik wil geen fraude plegen, maar ik wil niet mijn geld/ tijd kwijtspelen aan rechtzaken.
Vandaar mijn better safe than sorry -vragen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2018 10:52

U zal de wet op de consumenten moeten volgen, alles wat je op de factuur schrijft die niet in overeenstemming is met de consumenten recht is nietig, en maak je u maar belachelijk bij de koper.

Je zal garantie moeten geven zoals iedereen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2018 10:55

Ik denk nog aan iets.
In de racerij (waar ik nog vaak vertoef) "merken" ze met bvb een beetje verf bepaalde strategische bouten en onderdelen. Als u ze aanraakt met een sleutel dan is dit duidelijk zichtbaar. Dit wordt gedaan in de racerij om bepaalde klassen standaard te houden en zo rijdt iedereen met +- hetzelfde materiaal en vermogen.

Dit is een soort verzegeling voor dat éne jaar.

Reclame

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 11:14

@ denlowie :

Maar uw weet ook dat de berg aan regels om de consument te beschermen soms ook de beginnende ondernemers ontmoedigd en er dan niet aan wenst te beginnen.

Sommige belangrijke ambachten en diensten verminderen razendsnel.
Dakwerkers, landbouwers, huisdokters, warme bakkers,.....u kent er best nog vele andere.

We gaan dan toch niet roepen dat alles duur wordt, wachttijd lang en de service navenant?

Ik ken het refrein :
Als er geen regels zijn, is het anarchie!
Maar in heel wat sectoren is het ook stress wegens geen volk meer die zo zot is om al die rechtszaak-risico's te lopen.
Wie heeft gelijk?

Vandaag nog overdreven, maar in de toekomst :
Ik rij liever 20km voor een ambachtelijk brood en 20min wachtrij, dan een industriëel sponsbrood achter de hoek?
Dat zou belachelijk zijn.


Maar ik wijk af .... sorry :-)

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2018 12:18



Maar ik wijk af .... sorry :-)

Heeft er iemand kennis van dit specifiek consumentenrecht-hoofdstuk ifv deze bovengenoemde 1-2-3 puntjes in de vraag?
Iemand die kan weerleggen met meer details.

Of ben ik niet meer een "goede huisvader" die "de code van goede praktijk" omarm... :mrgreen: ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 sep 2018 15:53

Je komt hier dus enkel vragen op welke wijze je onder die waarborg regeling onderuit kunt. Als je met die ingesteldheid een zaak wil beginnen, stop er dan al maar mee. Klanten laten hun 1 maal in het zak zetten, maar geen 2 maal, en zoiets spreekt zich snel rond
Ik denk dat uw zaak dan geen lang leven beschoren is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2018 15:56

Die vraag is hier reeds gesteld !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2018 13:18

Ik heb nog nooit een rechtbank van binnen gezien en wens dit ook niet in de toekomst.
Momenteel zit ik nog mijlenver van die deuropening.

de eerste de beste professionele adverteerder van vintage motoren copy/paste ik voor jullie :

Ducati 851 Strada uit 1990, model 1989, dus met de ronde spiegels en de vaste uitlaat beugels. Technisch in zeer goede staat, optisch enkele aandachtsplekken. Voorzien van carbon BSM dempers. Handelsprijs € 6750, met (grote) beurt en 3 maanden garantie € 7500,-

Uit een andere winkel:

In goede staat verkerende gsf600

Nieuwe achterband, accu, olie en filters

Vorig jaar nieuwe ketting en tandwielen plus voorband vervangen


Incl 3 maanden garantie !

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2018 13:21

En nog een laatste :
Een andere winkel.

Bimota DB-3 MANTRA

Tellerstand: 19.711 km
Segment: Sport
Ons referentienummer: 0162
Bouwjaar: jun 1996
Kleur: GEEL / ANTRACIET GRIJS METALLIC
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Garantie: 6 maanden


Dat ze allemaal in de fout gaan, wil misschien ook zeggen dat die wetgeving niet deugd..... of hebben die allen de verkeerde ingesteldheid?

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2018 13:33

In NL hebben ze iets als BOVAG garantie.
Ook een land dat deel uitmaakt van de EU en geen 1 of 2 jaar geeft op 2dehands.
Er ontbreekt een puzzelstuk en ik vind ze niet.



De BOVAG garantie is een garantie die je krijgt als je jouw occasion bij een BOVAG garage koopt. Zo heb je minimaal zes maanden garantie op jouw tweedehands auto als je deze via een BOVAG-dealer koopt, waarbij onder andere gebreken worden gedekt die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die op het moment van de koop niet waarneembaar waren. Het voornaamste doel van de garantie is dan ook het dekken van de kosten van verborgen gebreken, want door auto verzekeren tegen verborgen gebreken voorkom je dat je na de koop van een auto plotseling naar de garage moet voor onverwachte reparaties.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2018 16:15

Wij zijn hier in Belgie, en hier geld de Belgische wetten, dat deze winkels dit zo afficeren dit is hun recht, maar als een koper een defect heeft en gaat naar de rechtbank zal deze winkel deze moeten herstellen of een vergoeding geven !

Je gaf een voorbeeld, wel ik ga je ook een voorbeeld geven .

Je solliciteer bij een baas en je komt over een om voor 5€ per uur te werken en je zet dit in een contract.

Na een jaar ga je naar de arbeidsinspectie en naar de arbeidsrechtbank, dan gaat deze baas als die maanden moeten bijleggen tot het minimum loon in deze sector, ondanks je getekend heeft dat je maar 5€ per uur moest hebben.

Wel dit is net het zelfde met deze garantie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 06 sep 2018 21:53

Het zijn niet alleen oldtimer garagisten die met garantie liggen foefelen hoor, dat is gewoon diep verspreid in die sector.

Kilometerbeperking kan je niet maken, je moet een normaal gebruik toelaten.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 sep 2018 12:32

Ik beloof jullie dit verder (ergens anders) uit te spitten.

Maar ik begrijp de classic sector voor een groot deel wel...
Persoonlijk is de wet te streng en goed voor de consument, maar onrealistisch voor de zaakvoerder van oude voertuigen

Opnieuw 1 jaar garantie geven op motoren van vele decennia waar toen geen garantie was of max in 1j is onrealistisch.

"Je moet je houden aan de regels" of " de wet is nu eenmaal de wet" is een begrijpelijke reactie maar geen duurzame oplossing voor het huidig probleem.
Met wat ik nu al weet is die wet niet goed. De praktijk bewijst het.
Ik zoek verder via andere kanalen. Dank voor de medewerking.


Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Consumenten Koop”