lepe marketingtruc

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

lepe marketingtruc

#1 , 04 sep 2018 17:20

Op facebook ontvang ik regelmatig gesponsorde berichten van een Nederlandse zaak, die artikelen aanprijst aan 'actieprijzen’, met een korting van maar liefst 90% :o
Zo is er een artikel dat 9,99€ kost, maar eigenlijk 85€ zou horen te kosten…

Ik weet ondertussen waar de artikelen vandaan komen (alibaba), en uiteraard omvatten de ‘actieprijzen’ de gebruikelijk winstmarge in die sector (ik ken de sector). De hogere vermelde prijzen zijn een lepe marketingtruc, en aan de duizenden reacties te zien, trappen de mensen er nog massaal in ook…

Kijk, uiteraard mag die zaak winst maken. Dat moet zelfs, dat is het principe van handel drijven.

Maar op die manier krijgt de consument een totaal verkeerd beeld van de winstmarge in de sector.
Als men dan gelijkaardige stukken gaat verkopen die met een normale winstmarge 85€ kosten, dan gaan de klanten denken dat men hier minstens 75€ winst op maakt...
Want deze hebben geen idee waar 'm het verschil zit in de artikelen...

Wat zijn de meningen hier ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 04 sep 2018 17:53

Wat voor artikelen?

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 04 sep 2018 20:11

Ik veronderstel dat ze toch niet met verlies verkopen, anders zal de zaak niet lang meer bestaan.

Soms als ik op tv zap, kom ik al eens uit op tv-winkel.
Wat ze daar verkopen kan je bij Ali-express dikwijls bestellen voor 1/10 van de prijs, je moet er wel een maandje op wachten, en je hebt er ook geen 2 jaar garantie op, maar als je er 10 van kan bestellen tegen hier 1, dan bestel je maar een ander als het stuk zou gaan.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2018 21:10

Al een paar prullen besteld en die zijn zeker hun geld waard, en ik denk dat de verkopers het niet zou schoppen tot één van de grootste webshops van de wereld met enorme winsten, dus daar is niks fout aan, zelfde met wish.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#5 , 12 sep 2018 20:06

Nee, ze verkopen uiteraard niet met verlies. Hetgeen 9,99€ kost, dat is aangekocht aan 2 of 3 euro.
En het is inderdaad goede kwaliteit.
Mijn probleem is eerder dat er verkondigd wordt dat de prijs eigenlijk 85€ is en dat mensen een korting krijgen van 90%...
Want dat klopt uiteraard niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2018 20:12

Als dit een firma is buiten Belgie kunnen ze dit doen, want ze vallen niet onder de Europese wet, en mochten ze dit doen in Belgie dan is het te zien hoe ze dit verwoorden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

adizal

#7 , 13 sep 2018 09:03

Feit is, draait en keer het zoals je wil, als je 70% korting kunt geven, dan hanteer je woekerprijzen.

Een goed voorbeeld van woekerprijzen is een advocaat 150 €/uur zonder BTW aub..Daar mag je 2 dagen voor gaan werken om 1 uur te kunnen betalen voor een advocaat, of als gepensioneerde 4 dagen pensioen afstaan voor 1 uur advocaat.

Terug naar “Consumenten Koop”