Verkeerde adapter

StevenVdB
Topic Starter
Berichten: 4

Verkeerde adapter

#1 , 31 aug 2018 12:28

Recent kocht ik via een Nederlandse webshop een smart home apparaat.
Eens ik dit geleverd kreeg bleek dat hier enkel een UK stroomadapter bij zat.
Om ervoor te zorgen dat ik die hier alsnog kan inpluggen leverden ze een koppelstuk bij dit pakket.
Echter was dit een koppelstuk van US naar EU zodat ik dit eigenlijk nog steeds niet kon aansluiten (heb nu tijdelijk 2 extra koppelstukjes kunnen gebruiken van mijn eigen reisstekker).
Ik kreeg hiervoor wel een mailtje dat ze op de hoogte waren van de foutieve adapter en dat ze me nog een correcte adapter zouden bezorgen.
Na mijn vraag aan hen of dit dan een EU adapter zou zijn of enkel een koppelstuk kreeg ik als antwoord dat dit opnieuw een koppelstuk is.

Kunnen zij zomaar een apparaat leveren met een foutieve adapter en me verplichten een koppelstuk te gebruiken of zijn zij hier in hun recht?
Ik herinner me in elk geval niet dat in de advertentie vermeld stond dat hier een UK adapter mee geleverd werd.
Ik heb niet meteen zin om dat apparaat aan te sluiten met x-aantal koppelstukjes.
Niet alleen estetisch maar vooral qua veiligheid maak ik me hier toch zorgen om.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2018 11:27

Ik ga er van uit dat je met adapter echt een adapter bedoelt, en geen "tussenstuk" zoals bij sommige voedingen van laptops, zoals dit:
Afbeelding

Verder hangt alles af van wat er beschreven stond op de website. Als men daar nergens meld dat de stekker geen EU stekker is, mag je er van uitgaan dat het apparaat dat je koopt op een Nederlandse webshop "compatibel" is met het EU stroomnet. Indien niet, zou ik mijn geld terugvragen.

Als "recent" = "minder dan 14 dagen geleden geleverd", zou ik beroep doen op mijn bedenkingstijd om het product terug te sturen en je geld terug te vragen.

Persoonlijk zou ik geen apparaat moeten hebben dat dag en nacht ingeplugd is (want ik vermoed dat dit zo zal zijn met een "smart home apparaat"?) met een adapter ertussen. Brandgevaar bij de adapter (indien van iets mindere kwaliteit) is me iets te groot.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”