Keuring voor verkoop

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Keuring voor verkoop

#1 , 27 aug 2018 19:08

Kort: Heb een occasie camionet gekocht in 2017, met alle papieren in orde inclusief groen keuringsbewijs en document " staat van voertuig voor verkoop", dit is verplicht indien men een 2de hands voertuig verkoopt met als doel de koper een beeld te geven van de staat van het voertuig.
Na een jaartje moet ik naar de periodieke keuring. Grote verrassing! Afgekeurd op ernstige corrosie zelfdragend koetswerk. Hat was nogthans volledig in orde en aangevinkt met duimpje omhoog in het rapport keuring voor verkoop.
Volgens autokeuring is het voertuig dus in een jaar tijd volledig doorgeroest? De administratie autoveiligheid trekt de paraplu open, dit was op het moment van keuring, destijds.
Diverse garagisten zeggen nu dit kan niet, dergelijke corrosie is al jaren gaande, je bent slachtoffer van corruptie bij autoveiligheid. Wat nu? De reparatie, heel veel laswerk (lees rotwerk), met een peperdure factuur.
Ik krijg dit niet zomaar gerepareerd, en kan voor mijn werk niet de baan op want dan riskeer ik rechtbank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2018 19:39

Ieder autokeuring is een moment opnamen, het is zeer goed mogelijk dat vorig jaar juist gepast door de keuring kon, daar staat geen cijfers op, je bent gekeurd of je bent afgekeurd, ik vrees dat je daar niks maar ook niks zal kunnen aan doen.

Wat sommige garagisten nu vertellen dit is van geen tel, enkel de keuring telt, en op één jaar na een zware winter met zeer veel zout op de weg kan er zeer veel veranderen ! !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2018 21:40

slappe winter, geen zout. bovendien in de winter 3 maanden niet gereden, omdat ik op straat aangereden was en er gebroken been aan over heb gehouden. Ik vertrouw de keuring niet en ook nooit meer.
Het lijkt een godalmachtige instelling, met operators die makkelijk banden kunnen hebben met verkopers van voertuigen. Keuring groen: winst op een wrak en de koper kan zich niet beroepen op de keuring.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2018 21:52

Je had dit vorig jaar net zo min gezien als de keuring. Keuring levert een inspanningsverbintenis.
Bovendien heb jij geen overeenkomst met de keuring. Je kan hen dus niet aanspreken voor een contractuele fout. Ze hebben jou evenmin bedrogen (want jij was op dat moment wellicht niet gekend, zeker niet voor hen). Hoogstens medeplichtigheid aan bedrog - begin dit eens te bewijzen (of te verwachten dat een Openbaar Ministerie dit bewijst). Dit is een dood spoor.

Je kan op zich wel de verkoper aanspreken op basis van je consumentengarantie (art. 1649bis e.v. BW - gedurende 2 jaar tenzij op papier staat dat de garantie beperkt is tot 1 jaar). Dan kan je kosteloze herstelling of kosteloze vervanging eisen (en als dat niet kan: prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst).
Als de termijn van 1 of 2 jaar gepasseerd is, dan kan de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken inroepen worden op basis van art. 1641 e.v. BW.
Jij moet in dat laatste geval wel aantonen dat het gebrek in de kiem aanwezig was bij levering (en dus niet over een termijn van een jaar kan zijn ontstaan). Dit aantonen kan quasi enkel via een gerechtelijk expert via de rechtbank - de kosten hiervan moet je minstens voorschieten (reken op enkele duizenden euro's) en de uitkomst lijkt me onzeker; als je de rechtszaak verliest, krijg je de kosten niet terugbetaald door de verkoper en draai jij op voor alle gerechtskosten (inclusief evt. rechtsplegingsvergoeding voor de verkoper).
Anderzijds, als je het verborgen gebrek kan aantonen, dan wordt de professionele verkoper (nauwelijks weerlegbaar) beschouwd te kwader trouw te zijn, waardoor de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken van toepassing is en je een prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst kan eisen.

Actori incumbat probatio - wie iets beweert moet ook het bewijs leveren. Hier veel onzekerheden en substantiële risico's op bijkomende kosten die je dan niet kan recupereren. Kan je de procedure zelf niet bemeesteren, dan ben je aangewezen op een advocaat - creëert bijkomende kosten. En als er een beroepsprocedure bij komt kijken, kunnen de kosten enkel maar oplopen.

Slotsom: er zijn evt. mogelijkheden maar de risico's om de zaak te verliezen (plus dito financiële consequenties) moeten aanmanen tot terughoudendheid om een juridische procedure te voeren. Ik vermoed dat het financieel risico van een juridisch geding niet gaat opwegen tegen de herstelkost.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2018 21:59

Keuring voor verkoop is ook twee maanden geldig,dus een soort garantie, daarna opnieuw. Kassa! Bestaat er ook een werkelijke keuring die rechtsgeldig is?
Er was geen strenge winter 2017/2018 dus bespaar me van kletskoek.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2018 22:02

Je kan bv. bij VAB een (uitgebreidere) analyse vragen van een aan te kopen voertuig. Tegen betaling uiteraard door de opdrachtgever van de analyse.
100 % zekerheid ga je m.i. nooit krijgen. De verkoper heeft evenmin 100 % zekerheid dat hij een voertuig verkoopt zonder verborgen gebreken. Dit moet hij in de verkoopprijs mee incalculeren (en daarom is een wagen via professionele verkoper door de band ook duurder dan via particulier).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2018 22:29

Dit begrijp ik volledig, heb inmiddels motor moeten vervangen, gebroken destributieriem, net op de snelweg, dus lekkere hoge depannagekosten, gebroken kabel koppeling, weer depannage kosten. OK, dit noem ik slijtage, dat is het risico, een verkoper kan ook niet weten dat dit gebeurt, dat is pech hebben. Corrosie is echter een chemisch proces, een chemische reactie tussen metaal en zuurstof. Daar is tijd voor nodig.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2018 05:23

Een autokeuring in België word door een privé firma uitgevoerd en is enkel een veiligheidskeuring op het moment van de keuring, deze heeft niks met de mechanische staat of carrosserie toestanden zolang er geen veiligheidsproblemen zijn te maken, en al de rest is zoals je zelf schreef kletskoek .

En een veiligheidskeuring bestaat uit, remmen, lichten, zelfdragend koetswerk, ophanging wielen, stuur inrichting, spelling op de wielassen en de wettelijke accessoires, zoals verbandkist, gevaren driehoek, blusapparaat, claxon etc ..

Het enige wat je kan doen is het keuring center voor de rechter brengen, dat ze verleden jaar hun werk niet voldoende nauwkeurig hebben gedaan, en daar wens ik je zeer veel succes mee !

Tenzij je 2 jaar garantie had op de factuur, of tenzij je een zelfstandige bent dan heb je sowieso geen garantie bij een tweede hands wagens die voor de zaak gebruikt word.

Persoonlijk vind ik u de schuldige, omdat u geen vakman mee genomen heeft als je de aankoop deed, en zeker bij een bestelwagen de onderkant zeer nauwkeurig inspecteren, Wat de distributie riem betreft zou je moeten weten hoelang en hoeveel km die er op ligt, 80.000km is de norm om dit te vernieuwen .

En al de rest van het B.Wetboek dit is pas kletskoek, de kosten zijn vele malen groter, dan de opbrengst die zeer onzeker is, zelfs bijna nihil om te winnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2018 11:36

probeer eens op een ander een offerte te bekrijgen, meestal durven sommigen serieus doortellen voor roest omdat dit geen plezante werken zijn en omdat, zoals in uw geval, mensen niet zonder hun werkcamionet kunnen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 28 aug 2018 12:56

Er zijn trouwens voor de meeste merken stukken verkrijgbaar voor de meest voorkomende aangetaste delen. Een aantal garages zijn trouwens een beetje gespecialiseerd in zo'n werkjes.

De herstelling moet wel volgens de regels van de kunst gebeuren, maar die garages weten wel hoe het moet. En de prijs kan dan ook nog meevallen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 aug 2018 13:09

Er zijn trouwens voor de meeste merken stukken verkrijgbaar voor de meest voorkomende aangetaste delen. Een aantal garages zijn trouwens een beetje gespecialiseerd in zo'n werkjes.

De herstelling moet wel volgens de regels van de kunst gebeuren, maar die garages weten wel hoe het moet. En de prijs kan dan ook nog meevallen.
Ja deze stukken voor onder de deuren enz die kan je kopen, maar dit is de prijs niet, men mag niet punt lassen, men moet gans de lengte lassen en daar kruipt zeer veel uren in a 50€ loopt dit zeer snel op, heb dit al meermaals zelf gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 28 aug 2018 13:12

:D :D
U kent blijkbaar het klappen van de zweep. Net om onnodige kosten te vermijden wijs ik op die "regels van de kunst". Even binnenlopen bij de keuring om nadere uitleg te vragen kan ook veel baat brengen. Eventuele adressen (ze mogen dat niet doorgeven maar je weet maar nooit)

Misschien kan iemand in PB wat tips geven aan TS?

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2018 18:57

Ik heb het zelf geprobeerd, overal plaatjes lassen, ik ben geen pro lasser maar de boel zit goed vast. Afgekeurd, lijkt wel een las examen. Ok, alle gekkigheid op een stokje: Ik koop een voertuig van een bla,bla, keuring voor verkoop perfect in orde, dwz aangevinkt dragende delen, koetswerk allemaal tiptop in orde. Eerst volgende periodieke keuring ernstige corrosie, en ik kan die mannen van de keuring nu geen ongelijk geven, het is daadwerkelijk schandalig doorgeroest. Auto keuring administratie antwoord:" het is echter niet meer na te gaan in welke staat het voertuig werd voorgereden tijdens vorige keuringen". Dit is onjuist want ik heb het document keuring voor verkoop, het voertuig was in orde. Geen winter paplepel antwoorden aub. Ik heb het voertuig ook niet in de Schelde geparkeerd.

puttemanp
Berichten: 613

#14 , 28 aug 2018 20:24

Op het attest keuring voor verkoop staat niet 'tiptop in orde', er staat zelfs helemaal niet op in welke staat het voertuig verkeerd.

Er staat enkel op of het voertuig (of tenminste de elementen als banden, koetswerk, verlichting,...) op het moment van de keuring voldoet aan de technische en veiligheidsvereisten.

Er is ergens een grens tussen 'ok' en 'niet ok'. Als het voertuig zich dicht tegen die grens bevond tijdens de keuring voor vekoop, maar er 'nog mee door kon' zal het voertuig aldus gekeurd worden. Dan kan het al snel veranderen van 'er nog mee doorkunnen' naar 'een rijdend wrak'.

P.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 28 aug 2018 20:51

hangt ook af van de persoon die keurt.
Als die persoon vorig jaar niets verdachts opgemerkt heeft, keurt hij het misschien gewoon goed.
Zijn collega van dit jaar echter, die misschien net vorige week een opmerking gekregen heeft dat hij gevaarlijke roestplekken niet gezien heeft, zal nu misschien sneller zijn hamertje bovenhalen om te testen, en ja, dan heb je al sneller prijs. Shit happens, maar toch nog beter dan met een groene kaart tegen een boom rijden wegens slechte baanvastheid of zo.

En ja, herstellen en lassen, daar vraag je beter eens advies van de mensen van de keuring zelf; die hebben zo hun voorschriften van waar ze moeten op letten. Het gaat hem niet alleen over goed vast zitten en zo.

Terug naar “Consumenten Koop”