Keuring voor verkoop

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: Keuring voor verkoop

#16 , 28 aug 2018 22:32

Het attest keuring voor verkoop is een twee pagina lang document, waarbij alle punten inzake veiligheid 4 kollomen hebben: 1: niet goed, 2 Waarschuwings tekentje ( oppassen dus) 3. Duimpje omhoog dat betekent denk ik "ok", 4 niet bekeken. Het attest is een verplichting voor een gebruikt voertuig voor verkoop! Het dient om de koper een beeld te geven van de staat van het voertuig. Tot zover lijkt me dat schappelijk, wrakken van de weg te halen. Alles met betrekking tot dragende structuren was duimpje omhoog. Ok ik domme gast geloof in de degelijke autokeuring en koop het goedgekeurde wrak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 29 aug 2018 10:27

Wat je hier opsomt is de carpas, is meer voor de km stand dan voor de staat van het voertuig, en op dit ogenblik zal dit OK geweest zijn , de garagist heeft je gegeven wat wettelijk moest !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#18 , 29 aug 2018 12:22

de Car-Pass is iets heel anders, heeft enkel betrekking op kilometerstanden, en heeft daadwerkelijk niks de maken met keuring voor verkoop. Het heeft enkel als doel een koper te beschermen tegen geknoei met de kilometerteller.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 aug 2018 15:06

de Car-Pass is iets heel anders, heeft enkel betrekking op kilometerstanden, en heeft daadwerkelijk niks de maken met keuring voor verkoop. Het heeft enkel als doel een koper te beschermen tegen geknoei met de kilometerteller.
U heeft gelijk dit is nog een ander formulier, maar veel zegt dit niet,
Dit rapport geeft een beeld weer van de staat van het voertuig op het ogenblik dat het voorgereden wordt

twee maanden nadien is dit niks meer waard en u kan daar geen aanspraak meer op maken, en hoe word dit gecontroleerd ??
Voor de verkoper was dit meer dan voldoende, het is daarom best iemand mee nemen die de gebreken van een tweedehandswagens kent, of naar de VAB voor een zeer uitgebreide diagnose, dit kost natuurlijk wat centen 167,5€ voor niet leden, maar dan ben je zeker voor een paar jaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 aug 2018 19:08

Nogmaals "staat van het voertuig" een jaar geleden ok! en nu een doorgerot wrak, kom op. Als er plotseling een defect optreedt ga ik akkoord. Maar corrosie is een langzaam maar zeker proces, hij was al rot toen ie destijds werd voorgereden, en de operator heeft een oogje dicht geknepen of is bijziende. Ja je kunt met zwaar geschut, expertises en advocaten de boel aanklagen, maar dat heeft geen zin. De les die ik geleerd heb is dat het document keuring geen moer waard is. Geldklopperij. Keuring voor verkoop zou afgeschaft moeten worden.Want heeft 0,0 waarde. Volgende keer zelf hamertje meenemen en de verdachte gevoelige punten controleren. Maar echt ver kom je nooit. Versleten remleidingen, remtrommels of schoenen, stuurinrichting, schokdempers, het hele scenario ken ik inmiddels.

VAB diagnose vind ik toch een waardevolle tip, die kosten wegen niet op tegen allerhande reparaties van defecten waarvoor de "keuring voorkoop" geld krijgt maar geen steekhoudende dienst verleent. Ook zoveel arrogantie op de keuring, de operator schopt gewoon een gat in het voertuig, het zou wat hoffelijker mogen.

Car-pass is ook waardeloos in geval van geimporteerde voeruigen, dat heb ik ook al meegemaakt.

Beste lezers, het document "keuring voor verkoop" is geen enkele garantie dat U een voertuig koopt dat in orde is.( de pretentie is van wel) Soms moeten kopers de keuring zelfs vooraf betalen, vanwege de gebrekkige geldigheid.
De tip van schrijver denlowie VAB controle vind ik waardevol.

puttemanp
Berichten: 613

#21 , 29 aug 2018 20:16

Beste lezers, het document "keuring voor verkoop" is geen enkele garantie dat U een voertuig koopt dat in orde is.( de pretentie is van wel) Soms moeten kopers de keuring zelfs vooraf betalen, vanwege de gebrekkige geldigheid.
Nogmaals, het attenst 'keuring voor verkoop' is een momentopname. Het kan best zijn dat er al roest (en behoorlijk wat) aanwezig was op het moment van die keuring, maar nog niet op zo'n punt om afgekeurd te worden. Een maand later kan de grens tussen 'goedgekeurd' en 'afgekeurd' overschreden zijn.

P.

Didymus
Berichten: 2061

#22 , 29 aug 2018 22:01

Als er roest te zien was, dan MOET dat in dat rapport staan. Het is niet zo zwart-wit als u het hier wil voorstellen: goedgekeurd of afgekeurd.

Veel hangt af van de individuele keurder. Er zijn er die ieder carroseriedeukje opmerken en dan zijn er even goed anderen die de grootste mankementen (bv. defecte remmen) gewoon laten passeren.
"sowieso" schrijf je zo.

charpent
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#23 , 29 aug 2018 22:09

Dan kan, kan, kan... de operateur kan het vakje "oppassen" aankruisen, Daar dient dat vakje voor, Neen mannen auto keuring krijgen jullie bij mij niet meer goedgepraat. Het enige wat uit dit hele verhaal komt is dat men als burger geen rechten heeft tegen deze dubieuze instantie.

Didymus
Berichten: 2061

#24 , 29 aug 2018 22:15

Het is een probleem dat véél breder is dan de autokeuring. In burgerlijke zaken moet je alles kunnen bewijzen m.a.w. veelal dure expertises voorschieten om misschien ooit eens gelijk te kunnen halen voor de rechtbank. Als het niet minstens over een schadevergoeding van ruwweg 10.000 EUR gaat, dan heeft je advocaat dat tegen de tijd dat er een vonnis is al grotendeels afgeroomd.

Procederen is voor de man in de straat ontzettend duur.
"sowieso" schrijf je zo.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#25 , 29 aug 2018 23:27

Reden om een uitbreiding rechtsbijstand te nemen op de familiale.
Moet je natuurlijk nog de maatschappij overtuigd krijgen om verdere stappen te mogen zetten.

Zelf aan de hand gehad: betwist bedrag: ietsje meer dan 9 000 EUR in een burgerlijk (contractueel) geschil.
Kortgeding, eerste aanleg en beroep.
Advocaatkosten: 12 000 EUR (en geen expert vereist). Plus gerechtskosten en RPV van KG.
Zaak gewonnen (niet in KG, wel 2 x ten gronde).
Gelukkig een rechtsbijstand waardoor eigen kosten: 0 EUR !
(Verzekering kostte ongeveer 80 EUR per jaar meerpremie op de familiale). Krijg ik dus in mijn leven niet meer terugbetaald aan de verzekering. Tenzij ik meer dan 150 jaar oud word.
(Ze kunnen hun premie intussen natuurlijk opslaan, maar ben - toevallig - intussen van maatschappij veranderd o.w.v. toewijzing globale verzekeringsportefeuille.)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”