aankoop webshop

Greg85
Topic Starter
Berichten: 10

aankoop webshop

#1 , 27 aug 2018 18:07

Beste

Afgelopen donderdag zag ik op een webshop een pc monitor te koop voor 899€
Opmerkelijk was,als je koos voor verlengde garantie ging er 828€ af van de prijs ipv een extra bedragje.

Aangezien ze bij een andere monitor ook een korting toekennen dacht ik why not
Uiteindelijk besteld en kreeg een bevestiging van bestelling met prijs van 86,47€(kosten incl).

Ik had de optie gekozen om te betalen na ontvangst
Deze morgen werd dus de monitor effectief geleverd met Bpost en de rekening die erbij zat(gekleefd aan buitenkant van de doos,verpakking van de monitor nog steeds volledig dichtgeplakt) uitgehaald en ook daar staat er een te betalen bedrag vermeld van 86,47€ binnen de 15 dagen.

Het zit wel zo dat ze de volgende ochtend al reeds die prijs hadden aangepast en die korting verwijderd doch werd ik aangesproken per mail of telefoon over een foute prijsindicatie
Mag ik er van uitgaan dat ze dus wel degelijk op de hoogte waren van de "prijsfout"?


Kunnen ze mij nu achteraf nog iets maken qua rechtzetting?daar de verkoopsovereenkomst enigszinds gemaakt is weet ik nu niet of ik mij zorgen moet maken
Het gaat dus niet om een komma fout of cijfertje te weinig,daadwerkelijk over een korting die toegepast werd
Ik wacht uiteraard ook nog van die overschrijving te doen tot ik een idee krijg hoe of wat,anders stuur ik deze wel ongeopend terug.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 27 aug 2018 18:32

Dit is een duidelijk fout, bijgevolg wordt u geacht te weten dat dit foutief aangegeven staat. U bent dus verplicht bij te betalen of afstand te doen van het toestel als ze hierachter komen.

Greg85
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 27 aug 2018 18:50

ik vond het deels wel raar maar ik heb gezien dat ze in totaal 4 monitoren met korting verkopen op hun site.
En onder welke tijdspanne staat die ontdekking dan of kan het na een maand nog steeds want ik heb maar 14 dagen om het terug te sturen

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2018 21:29

10 jaar.

Maar ze kunnen je niet verplichten om aan te kopen aan die prijs, aangezien over die (hogere) prijs geen overeenkomst is tussen beide partijen. En je kan aanvoeren dat je aan die hogere prijs niet zou gekocht hebben. Zou trouwens een oneerlijke handelspraktijk uitmaken in hoofde van de verkoper.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Greg85
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 27 aug 2018 21:48

dus in principe ben ik safe of lees ik te enthousiast?

In het ergste geval ben ik al reeds aan het denken dat ze het misschien wel doorhebben maar dat ze wachten tot na de 14 dagen retourrecht om dan in te grijpen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2018 22:00

dus in principe ben ik safe of lees ik te enthousiast?
Ik zou me niet al té veel zorgen maken hier.
In het ergste geval ben ik al reeds aan het denken dat ze het misschien wel doorhebben maar dat ze wachten tot na de 14 dagen retourrecht om dan in te grijpen?
Het is in eerste instantie aan de verkoper om actie te ondernemen. Als je in extremis de boel terugstuurt als ze je aanschrijven, dan kan je m.i. weinig kwaad. Wachten ze langer dan 14 dagen, dan kan je beweren dat ze te kwader trouw waren en het hier om een oneerlijke handelspraktijk gaat.
Anderzijds: als je in tempore non suspectu gedateerde schermafdrukken verzamelt van de aangepaste prijs, dan blaas je daarmee voor een stuk jouw goede trouw op.

Maar dan nog heb je m.i. geen meldingsplicht.
Je hebt geen site gehackt (veronderstel ik) en gewoon het systeem gevolgd.
Ik zou afwachten in jouw situatie. Misschien was het wel een uitzonderlijk aanbod, wie weet? Je vond de prijs al vreemd, maar ja, het stond letterlijk op de website. Als dit niet zo zou blijken, dan ben je bereid om het goed terug ter beschikking te stellen van de verkoper (af te halen op jouw adres).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Greg85
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 27 aug 2018 22:19

uiteraard geen site gehackt,want er zijn nog monitoren die ze met de verlengde garantie korting op geven ipv extra bedrag,waarschijnlijk ook wel een fout maar ja

Wat doe ik dan het beste nu? gewoon in de verpakking laten tot na de 14 dagen periode zoals nu nog het geval is(volledig verpakt) of toch al uittesten?

Alvast bedankt voor de inlichtingen

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 27 aug 2018 22:47

Gebruik de monitor. Als de verkoper het extra bedrag wenst, kunt u zeggen dat deze de monitor in gebruikte toestand kan terug halen tegen betaling van het door u betaalde bedrag.

Al zou ik als verkoper toch wel de moeite doen voor 800 euro, dit is geen klein bedrag meer te noemen.
Maar de bal ligt dus in hun kamp.

Greg85
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 28 aug 2018 23:29

ok bedankt
Ik wacht intussen nog af of ik er iets van zal horen

Terug naar “Consumenten Koop”