Aanbevolen cataloguprijs is niet hetzelfde als aanbevolen catalogusprijs

NicoPm
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aanbevolen cataloguprijs is niet hetzelfde als aanbevolen catalogusprijs

#1 , 25 aug 2018 15:25

Om het verhaal te beginnen: ik ben op zoek naar een nieuwe bestelwagen. Nu heb ik de site van Mercedes geraadpleegd en de officiële prijslijst gedownload van de Mercedes Citan bestelwagen. Uit deze lijst heb ik dan de Citan 109 CDi, uitvoering "PerfectTool" gelecteerd, model "L2" geselecteerd. Volgens deze prijslijst is de aanbevolen catalogusprijs (exc. BTW) 13.894€, zonder opties.
Om even wat verdere info nu al te geven (wat later in het verhaal verduidelijkt wordt): deze prijzen zijn geldig vanaf 01/01/2018 en geldig tot 31/08/2018, volgens de klantendienst Mercedes zijn er geen prijsstijgingen geweest en wordt er in de hele catalogus geen vermelding gemaakt dat er enige kortingen reeds verrekend zijn.

Bij het opstellen van de offerte vertrekt men steeds van een aanbevolen catalogusprijs van 17.730€ voor dit model, kortingen nog te verrekenen, opties niet inbegrepen. Oke, ik kan verkeerd zijn en ik bezoek een tweede en derde filiaal van Mercedes. Wanneer ik de verkoper(s) van filiaal 1 en 2 attent maakt van de prijs op de officiële prijslijst (PDF) die ik heb gedownload komt men steeds uit de lucht gevallen, filiaal 1 is hier nog niet van op de hoogte. Na filiaal 2 heb ik even de klantendienst gebeld om verdere informatie, maar daar weet men ook van niets en is men tot op heden het probleem aan het uitzoeken...

Twee dagen later testrit bij filiaal 1 (voorkeursfiliaal) en kaart ik het weer aan. Deze verkoper komt ook uit de lucht gevallen en roept er de manager bij die toestemming geeft om de offerte te starten met de prijs van 13.984€ en dan de kortingen te verrekenen. De bestelbon is bijna af, krijgt de verkoper de districtsverantwoordelijke commerciële dienst aan de lijn die zegt dat hij de bestelbon onmiddellijk moet annuleren (er is nog niets getekend). Volgens deze persoon zijn de prijzen van de wagens in de gedrukte prijslijst (die ik van de officiële site heb gedownload) inclusief korting. Wanneer ik hem er op attent maakt dat de opties zonder korting zijn in de lijst en dat er nergens gewag wordt gemaakt dat "aanbevolen catalogusprijs" inclusief korting is, verandert de toon en gaat de verkoop niet door.
Voor de andere type bestelwagens (vito/ sprinter) werkt men niet met gedrukte prijslijsten. Voor de personenwagens zijn de vermelde steeds zonder korting, dat heb ik nagevraagd.

Tot op heden heeft Mercedes Belgium nog geen uitsluitsel gegeven...

Ik kom hier even ten rade voordat ik verdere stappen onderneem... Moet er nergens vermeld worden in de gedrukte prijslijst dat deze inclusief korting zijn?
En zo de wagen aan de laagste prijs te bekomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NicoPm
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2018 15:30

Even ter correctie: bij filiaal 2 en 3 heb ik het probleem van deze prijzen onmiddellijk aangekaart, bij filiaal heb ik ze bij bezoek 2 (testritdag) op de hoogte gebracht. Dit stond verkeerd in het verhaal hieroven.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2018 09:24

Dag NicoPm,

Volgens mij kan je nergens afdwingen dat de merkgarage de aanbevolen catalogusprijs gebruikt. Misschien is dit wel onderling tussen garagehouder en het merk in een contract gegoten, nog steeds is dit niet afdwingbaar door een derde mijn inziens.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 sep 2018 11:48

Ik sluit mij aan bij de voorgaande post.

De catalogusprijs is geen aanbod in de juridische zin, maar een voorstel tot contracteren.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”