Klant eist volledige teruggave geld

Ranaa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Klant eist volledige teruggave geld

#1 , 25 aug 2018 12:40

Goedemiddag

Ik heb een eigen zaak en onlangs heb ik voor een klant een logo ontworpen en aan de hand van dat logo, werden er ook relatiegeschenkjes besteld.
Enkel de kleuren van de doosjes, moesten nog op het logo afgestemd worden
Het logo had ik reeds doorgestuurd aan de klant en dit was goed. We moesten enkel nog een afspraak vastleggen om de doosjes te kiezen die bij het logo zouden passen

Nu heb ik onverwacht 2 weken in het hospitaal gelegen en was ik toch serieus ziek.
De klant die de doosjes in oktober nodig heeft, eist nu zijn geld terug omdat hij het vertrouwen in mij kwijt is omdat ik gesloten ben wegens ziekte

Hij verweet me als een klein kind dat ik toch wel vaak ziek ben de laatste weken.
In 5 jaar tijd is dit de eerste keer dat ik moet sluiten wegens ziekte
Maar hospitaal opname is iets waar ik helaas niet aan kan verhelpen

De klant had hier totaal geen begrip voor.
Ik heb hem gezegd dat hij overmorgen kan langskomen, want dat ik dan uit het hospitaal ben
Ik heb hem uitgelegd dat ik dan eind volgende week ook alles klaar kan hebben
Ruim op tijd voor eind oktober dus

Toch eist hij zijn geld terug.
Hij wilde toen hij bestelde, alles op voorhand betalen en heeft van mij een korting contant gehad
De doosjes heeft hij dus in principe nog niet gehad
Maar.... het logo dat wij ontworpen hebben, heeft hij wel gehad
En daar kan hij nu zomaar mee op een ander gaan, terwijl ons uurwerk erin zit

Kan hij zomaar alles terug eisen op basis van ....ja van wat eigenlijk?

Zijn gevraagde levering van oktober komt niet in gedrag door mijn ziekte van de laatste 2 weken, dus ik begrijp echt het probleem niet

Hij daarentegen vind het niet kunnen dat ik niet antwoord vanuit het hospitaal bed en dit heeft bij hem het vertrouwen helemaal geschonden
Hij heeft dan uit onze 153 "5 sterren reviews", 1 slechte review kunnen uithalen van een klant van enkele jaren geleden die door zijn eigen fout, zijn bestelling misgelopen had
Hij heeft dan contact opgenomen met die betreffende klant en eiste op basis van het verhaal van die klant, al zijn geld terug

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 aug 2018 12:51

Welke leveringsdatum heeft u afgesproken? als daarover geen afspraak was en de klant heeft enkel laten weten dat hij de levering in oktober nodig had, kan de klant procederen wat hij wil. U heeft het contract nageleefd. Overigens moet een ontevreden klant eerst een ingebrekestelling per AS naar u sturen, wil hij een terugbetaling of korting. En dat heeft hij vooralsnog niet gedaan (meen ik te begrijpen) en dat moet u hem ook niet uitleggen. Dat is uw taak niet. Meld de kwaaie klant beleefd dat u zich houdt aan de wettelijke regels en verplichtingen als verkoper/leverancier.

Ranaa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2018 13:01

Er was afgesproken om te leveren in de laatste week van september. Dat is een 3-tal weken voor hij de goederen nodig heeft

Tegen einde volgende week (begin september), kan hij zijn goederen al hebben als hij dit wil, dus ik zie echt het probleem niet

Zijn gevoel zit niet juist en hij vertrouwt me niet meer.
Ik heb hem uitgelegd dat ik hem zelfs een bewijs van mijn hospitaal opname wil bezorgen
Zijn antwoord is dat hij hier geen zaken mee heeft en enkel kan concluderen dat ik mijn telefoon niet opgenomen heb de laatste 2 weken
Terwijl hij 20x gebeld heeft (terwijl ik in het hospitaal lag)
Hij was ook aan de deur geweest, en ook daar hing uit dat we gesloten waren wegens ziekenhuis opname
Dan is hij maar bij de buren binnengegaan om daar te gaan zagen dat ik niet bereikbaar was en dat zij mij moesten bellen
...ja als iedereen een aankoop moet annuleren omdat zijn gevoel niet juist zit

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 25 aug 2018 13:19

U meldt hem beleefd dat u de afgesproken bestelling juridisch en contractueel perfect naleeft en dat als hij dit contract wil verbreken, dat uiteraard ook via de correcte juridische weg zal moeten doen met de daarbijhorende consequenties. Als hij/zij vraagt wat dit dan wel betekent, legt u hem dat niet uit (dat is uw taak niet). Daartoe wendt hij zich best tot een juridisch deskundige.

berenod
Berichten: 942

#5 , 25 aug 2018 14:00

Lijkt me eerder iemand die onder zijn aankoop uit wil geraken.

Enige oplossing voor u is je exact aan de contractuele verplichtingen voldoen, u hebt uw geld al gehad, dus gewoon leveren.

Hopelijk staat alles netjes op papier, dit is dan ook ineens de reden waarom je alles in contracten moet gieten, ook voor klanten die er heel redelijk uitzien en op voorhand betalen!

Ranaa
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2018 14:16

Het probleem is dat ik geen goederen kan leveren, zolang hij geen kleur van de doosjes wil komen kiezen.
De kleur had hij nog niet gekozen en hij wil de kleur ook niet meer komen kiezen
Dus ik kan niks bestellen en bijgevolg ook niks leveren (buiten mijn wil om)

Wat mij ook stoort is dat hij het door ons ontworpen logo in pdf formaat ontvangen heeft van ons en dus makkelijk elders kan gaan met dit ontwerp

Helaas heb ik geen verkoopsvoorwaarden waarin apart vermeld staat dat onze eigen ontwerpen niet mogen gekopieerd worden
Mijn man is grafisch ontwerper en heeft voor hen verschillende malen opnieuw begonnen omdat ze altijd van gedachte veranderden over het ontwerp.
Wat uiteraard aan uurwerk kan tellen

We hebben deze extra uren toen niet aangerekend, omdat de klant zijn bestelling geplaatst had en het bedrag van de bestelling hoog genoeg was, om het extra ontwerp werk op te vangen

Maar als hij zijn geld terugvraagt, is het aantal werkuren dat er extra in zijn ontwerp gekropen is, natuurlijk een ander verhaal

Kan ik geen deel van het geld inhouden omdat hij het logo reeds ontvangen heeft in pdf formaat?

eylis
Berichten: 8840

#7 , 25 aug 2018 14:41

Maar hij kàn het geld helemaal niet terugvragen....dat heeft u al en u heeft correct gehandeld, dus het is de klant die zichzelf in een patstelling plaatst. Stuur een beleefde AS waarin u vraagt om de kleur te komen kiezen voor de doosjes zodat u de bestelling kan afronden. Dan ben je juridisch ingedekt dat de klant niet de nodige stappen heeft genomen om zijn bestelling te kunnen laten maken.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 25 aug 2018 15:12

"...dat hij volgende week en ten laatste voor datum X de kleur komt kiezen om niet in het gedrang te komen voor de leveringsperiode begin oktober."
Dat hij ondertussen het door jullie gemaakte logo reeds dd Y aan hem bezorgd werd en deel uitmaakt van de overeenkomst - zorgt dat het logo zelf mee in de AS staat (op die wijze blijkt dat het verbonden is met jullie en krijgt het ook al een vaste datum door de data te vermelden.
Ook dat hij het logo al aanvaard heeft en dat het nu nog louter het kiezen van de kleur van de doosjes betreft.
De AS vermeld trouwens plaats en datum van opstellen en aantal exemplaren gelijk aan aantal contractanten
Vermeld ook in de AS dat u de brief ook via gewone post zal versturen en visa versa.

Stuur dezelfde aangetekende brief ook aan uzelf dus ook met logo duidelijk zichtbaar en herkenbaar gedrukt in uw brief.

AS kan mogelijk vandaag nog weg bij de post.

Ook eens lezen:
viewtopic.php?f=14&t=80021&hilit=handgeld


Lid van een zelfstandigenvereniging? Daar maandag eens navragen inzake rechten op een logo als de overeenkomst niet wordt nageleefd.

Terug naar “Consumenten Koop”