Levering deuren

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Levering deuren

#1 , 22 aug 2018 18:54

Wij hebben deuren besteld, waar in als levertermijn 8 tot 10 weken meegedeeld werd. Op bestelbon staat wel dat de levertermijn niet bindend is en overschrijding geen reden tot annulatie verkoop kan zijn.
Na 18 weken komen ze eindelijk onze deuren plaatsen. Ik neem deze dag speciaal verlof om de plaatsing mogelijk te maken (ze bellen 1 week op voorhand). Bij de plaatsing, blijkt de toilet deur het verkeerde formaat te hebben is kan dus niet gezet worden. Wij blijven dus achter zonder toilet deur.

Wij vragen de firma om compensatie, want we hebben geen deur aan ons toilet dat uitkomt in de ingang en ik moet nieuwe dag verlof nemen als ze ooit eens deze deur komen leveren. En de levertermijn is al ruim overschreden (ook al staat dit in hun voorwaarden dat dit voor hen geen reden is)
De firma weigert compensatie hiervoor. Kunnen wij dit op een of andere manier toch bekomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2018 19:49

Naar vrederechter en hopen dat hij je wensen vervult, wat zeker geen garantie gaat zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 23 aug 2018 10:56

De vrederechter zal billijkheid toepassen.
Dwz, wat voor hem redelijk lijkt, niemand hier op dit forum zal dit 100% zeker kunnen voorspellen.

In principe volgens de letter van de wet zouden ze een compensatie moeten geven voor de foute deur. Want jullie hebben namelijk nadeel ten gevolge van hun fout... Maar wat voor een compensatie verwacht je dan? En als ze weigeren, zal je hier dan uiteindelijk voordeel uit halen door naar de rechtbank te stappen?

Ik zou nog wat afwachten, hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat de rechter een vonnis in uw voordeel zal uitspreken. Als de totale levertijd van de die laatste deur nogmaals een maand in beslag zou nemen dan sta je al heel sterk.

Reclame

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2018 11:10

Het is eigenlijk de letter van de wet dat ik zoek, om hen toch tot een compensatie te bewegen. Ik verwacht hier geen honderden euro's voor te ontvangen.
Mij lijkt een kleine commerciële geste vooral een blijk van klantvriendelijkheid en toch enige compensatie om nog een verlofdag hier aan te moeten spenderen.
Tot nu kunnen ze ons ook geen nieuwe levertermijn mee geven voor deze deur, dus hier blijven we voorlopig nogmaals in de kou (en als het binnenkort frisser wordt ook letterlijk) staan.

Het is zeker niet onze bedoeling om dit voor de vrederechter te krijgen en al zeker niet om zelf extra kosten te maken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2018 11:50

Er is geen andere wettelijke weg naar de vrederechter gaan eerst in verzoening, dit is bijna gratis !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 23 aug 2018 14:57

Er is geen andere wettelijke weg naar de vrederechter gaan eerst in verzoening, dit is bijna gratis !

Maar ook dat zal u dan weer minstens een halve dag vakantie kosten :oops:

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2018 10:09

Dus eigenlijk is de conclusie, dat bedrijven maar kunnen doen wat ze willen en dat de klant in de kou blijft staan en afhangt van de goodwill van dergelijke bedrijven

mjers
Berichten: 1788

#8 , 24 aug 2018 10:27

Dus eigenlijk is de conclusie, dat bedrijven maar kunnen doen wat ze willen en dat de klant in de kou blijft staan en afhangt van de goodwill van dergelijke bedrijven
Neen toch, waar leest u dit?
Iedereen kan in principe doen wat hij wil, tot iemand de politie belt of naar de rechter stapt...

Die mogelijkheid heeft u ook.
Als zij uw eis niet inwilligen (wat hun goed recht is) dan dient u de nodige juridische stappen te zetten om een rechter te laten beslissen.
U kan een schadevergoeding vragen voor de gevolgen van het onrecht. Het is niet ondenkelijk dat u een vergoeding vraagt voor de gemiste verlofdag.
Ik heb zelfs ooit meegemaakt dat iemand compensatie eiste voor de brandstof die hij kwijt was om naar de rechtbank te rijden...

Zo simpel is het.

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 aug 2018 10:37

Stel dat we hier inderdaad zouden mee verder gaan, dienen we dan bijvoorbeeld eerst een aangetekende brief te sturen naar het bedrijf om hun in gebreke te stellen (of wat dan ook) of is dit allemaal overbodig en moeten we ons onmiddellijk tot het vredegerecht richten?

mjers
Berichten: 1788

#10 , 24 aug 2018 10:44

Stel dat we hier inderdaad zouden mee verder gaan, dienen we dan bijvoorbeeld eerst een aangetekende brief te sturen naar het bedrijf om hun in gebreke te stellen (of wat dan ook) of is dit allemaal overbodig en moeten we ons onmiddellijk tot het vredegerecht richten?

Start eerst met een AS en leg kort maar duidelijk het probleem uit en welke oplossing u verwacht.
Vermeld dat u bij weigering naar de bevoegde rechtbank zal stappen.

Ik raad ook aan een verzoening bij de rechtbank over te slaan. Dit is vrijblijvend en het bedrijf zal waarschijnlijk zijn kat sturen.

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 aug 2018 11:09

Ik heb net net via de KBO gezien dat de firma in principe geen deuren mag plaatsen. Ze hebben hier geen beroepsbekwaamheid voor aangetoond. Ze werken hier wel voor samen met onderaannemers, maar dan nog moet dit in hun activiteiten opgenomen zijn. Kan ik hier eventueel mee verder om hun wat onder druk te zetten? De factuur moest natuurlijk wel betaald zijn voor levering ...

mjers
Berichten: 1788

#12 , 24 aug 2018 11:11

Ik heb net net via de KBO gezien dat de firma in principe geen deuren mag plaatsen. Ze hebben hier geen beroepsbekwaamheid voor aangetoond. Ze werken hier wel voor samen met onderaannemers, maar dan nog moet dit in hun activiteiten opgenomen zijn. Kan ik hier eventueel mee verder om hun wat onder druk te zetten? De factuur moest natuurlijk wel betaald zijn voor levering ...
Dat is een volledig ander probleem. Juridisch gezien heeft dit niets met uw situatie te maken.

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2018 10:44

Staat er een termijn op waarbinnen je een AS moet sturen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 aug 2018 10:56

Staat er een termijn op waarbinnen je een AS moet sturen?
Normaal doet men dit zo snel mogelijk of toch zeker binnen de acht dagen, als je zelf al dagen wacht dan kan het inderdaad lang duren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vbk
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 aug 2018 14:20

Bedankt voor alle info!

Terug naar “Consumenten Koop”