[ingebrekestelling] Kosten van andere aannemer verhalen op oorspronkelijke aannemer?

LooselySubtle
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

[ingebrekestelling] Kosten van andere aannemer verhalen op oorspronkelijke aannemer?

#1 , 18 aug 2018 12:32

Beste
op 1 december 2017 liet ik een schuifraam plaatsen door een bekende ramenreclame-maker.
Dat project is eigenlijk nooit correct uitgevoerd: er zijn al 4 ploegen komen "kijken" of komen "herstellen" maar het raam zit er nog steeds niet goed in.
Ook de beloofde hor laat ondertussen al bijna 9 maanden op zich wachten.
Ik krijg ook nauwelijks reactie op mijn mails...

Mijn geduld is ondertussen (meer dan) op en ik wil hen dan ook ingebreke stellen.
Ik lijstte een overzicht van werken en gevoerde communicatie op en eindig met:
Gewenste oplossing
- schuifraam wordt correct geplaatst.
- hor wordt geleverd en geplaatst.
Nergens vraag ik om compensatie.

Gezien de gebrekkige communicatie van hun kant en de ondermaatse kwaliteit van uitgevoerde werken, wil ik toch een stok achter de deur houden.
Mag ik daarom eindigen met onderstaande passage? Is dit rechtsgeldig of kan ik zoiets niet afdwingen? Indien niet, welke opties resten mij dan nog?

Als ik voor <DATUM = 8 werkdagen> geen gepaste en afdoende reactie op dit schrijven ontvangen heb, dan
  • Leid ik hieruit af dat jullie deze werken niet langer in orde wensen te maken.
  • Geeft u mij de toestemming om een andere aannemer te zoeken die alle bovenstaande punten in orde brengt
  • Gaat u er stilzwijgend mee akkoord dat ik alle gemaakte kosten van die aannemer op u mag verhalen, zonder uw tegenexpertise of tegenkanting. Die kosten kunnen inhouden (maar beperken zich niet tot) <oplijsting>
alvast bedankt voor uw reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LooselySubtle
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 aug 2018 10:05

blijkbaar wordt dit forum niet in het weekend bezocht? :D

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2018 10:11

blijkbaar wordt dit forum niet in het weekend bezocht? :D
Misschien niet door mensen die deze materie kennen, u geval is wel iets apart, er zal je wel iemand dit beantwoorden .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 aug 2018 10:20

Misschien eens een aangetekend schrijven en een gewone brief schrijven dan staat u juridisch sterker.
Ik heb een vermoeden dat u de aannemer al volledig betaald hebt?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 aug 2018 12:09

Als de aannemer niet akkoord gaat, sta je nog nergens en zal je naar de vrederechter moeten om bestaande overeenkomst/bestelling te verbreken. Verder zal geen enkel deftige aannemer een raam van een concurrent willen "herstellen" Ze zullen voorstellen het raam volledig uit te breken en terug van 0 (nul) al aan te beginnen.
In de wereld van de ramen zitten veel sjoemelaars. De zogezegd hoofdaannemer, die eigenlijk enkel maar de publiciteit maakt en u de facturen stuurt, heeft mogelijks nog nooit een raam van kort bij gezien, laat staan gemaakt en/of geplaatst. Zelf gaan ze op zoek naar onderaannemers om het werk uit te voeren, die soms dan ook nog eens op zoek gaan naar een onder-onderaannemer.
Wat kan je dan nog voor raam krijgen als er al 2 aannemers hun winst afsnoepen? Mijn buurman heet zoiets ook voor met zijn nieuwe dak. Ondertussen is hoofdaannemer nog 1 stop verwijderd van een faling, en blijft hij met de miserie zitten (schadepost van om en nabij de 10.000 € volgens gerechtelijke procedure)

LooselySubtle
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 aug 2018 09:07

Misschien eens een aangetekend schrijven en een gewone brief schrijven dan staat u juridisch sterker.
De ingebrekestelling zal aangetekend gebeuren.
Ik heb een vermoeden dat u de aannemer al volledig betaald hebt?
Op € 250 na. De ramen-zonder-zorgen-plaatser werkt helaas op die manier.
Als de aannemer niet akkoord gaat, sta je nog nergens en zal je naar de vrederechter moeten om bestaande overeenkomst/bestelling te verbreken.
Ik ben bereid om naar de vrederechter te gaan. Ik denk dat ik door het bewijs aan gebrek aan communicatie en oplossingsbereidheid langs hun kant wel stevig genoeg in mijn schoenen sta. Zoals ik al schreef: ik wil alleen waar ik voor betaald heb: een schuifraam dat open en dicht kan én een vliegenraam. Maar dat moet blijkbaar langer dan 9 maand duren om in orde te brengen...
Verder zal geen enkel deftige aannemer een raam van een concurrent willen "herstellen" Ze zullen voorstellen het raam volledig uit te breken en terug van 0 (nul) al aan te beginnen.
Dat schrijf ik ook in <oplijsting>: alle kosten die de nieuwe aannemer moet maken, inclusief het plaatsen van een nieuw raam, zijn voor de oorspronkelijke aannemer, mochten ze niet reageren op mijn aangetekend schrijven.


Ik waag het erop.
We zien wel hoe ze reageren.

Alvast bedankt voor de reacties

Terug naar “Consumenten Koop”