Verborgen gebreken aankoop tweedehands motor

Luma123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken aankoop tweedehands motor

#1 , 17 aug 2018 20:27

Ik heb een week geleden een motor gekocht. Voor alle zekerheid laat ik de motor nakijken op alle belangrijke punten. Ik kom net van de garage . Extra kosten: voorvork lekt ( geen sporen van lek bij bekijken en testrit van de motor) , banden moeten vervangen worden ( banden zijn 7 jaar oud en een gevaar om mee te rijden volgens de garage) in zijn advertentie stond nochtans , prima banden en banden zagen er ok uit, en ten derde ; bij het bekijken van de moto loop ik per ongeluk tegen de remhendel en die breekt gewoon af ( was er gewoon aangeplakt , de motor had wel valschade maar niets ergs , juist wat krassen die ik gezien had, verkoper heeft hier niets over gezegd) . Bijgevolg extra kosten van ongeveer 500 euro. Kan ik deze verhalen bij de verkoper. Dit zijn toch duidelijk verborgen gebreken .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2018 20:54

Hoe zou dit verborgen gebreken kunnen zijn?

Op de banden staat er de productie datum in de week en het jaartal die je kan terug vinden , iedereen kan dit toch lezen die zijn zeker niet verborgen, ook als de garage het onmiddellijk kan zien waarom heeft u dit niet gezien ?

Dus alles wat je opnoemt kon jij gezien hebben als je er naar had gekeken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 17 aug 2018 21:27

Als de verkoper een particulier was is het neen.

Reclame

Luma123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2018 22:52

De datum op de band was voor mij nieuw . Vork lekte niet dus kon ik niet zien en geeft de verkoper ook toe. Hij geeft zelfs toe dat de rubbers wat verduurd konden zijn doorheen de tijd . Een hendel die goed geplakt is , zie je niet. Dus die lek en hendel zijn voor mij wel verborgen gebreken .

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 17 aug 2018 22:57

Maar wat het opzet bij de verkoper - bedrieglijke verbergen van het gebrek????

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 aug 2018 23:25

Maar wat het opzet bij de verkoper - bedrieglijke verbergen van het gebrek????
Is enkel van belang als de verkoper particulier is én er een door beide partijen ondertekende verkoopovereenkomst is die exonereert voor verborgen gebreken (art. 1643 BW).
Anders moet (ook) de (particuliere) verkoper vrijwaren voor verborgen gebreken met een zekere ernst (art. 1641 BW).

Professionele verkoper wordt altijd geacht te kwader trouw te zijn (in theorie weerlegbaar maar bewijs erg moeilijk te leveren). Maar in dat geval zou ook art. 1649bis e.v. BW gelden waardoor (minstens) één jaar bescherming tegen gebrek aan overeenstemming.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 17 aug 2018 23:38

Het is onhaalbaar om dat te verhalen.
En vanuit standpunt van kosten/baten zinloos.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 aug 2018 00:22

Het is onhaalbaar om dat te verhalen.
En vanuit standpunt van kosten/baten zinloos.
Hoezo?
(1) Op basis van de wetgeving kan je de verkoper onder druk zetten om te herstellen (en alvast aangetekend in gebreke stellen).
(2) Een procedure voor de vrederechter zou ik toch niet uitsluiten. Zeker niet als de verkoper toegegeven heeft dat het verborgen was (en TS kan dit aantonen). Als je een raadsman moet inschakelen, dan ben ik het eens dat een gerechtelijke procedure niet opweegt (en uiteindelijk meer zal kosten dan het kan opbrengen).

PS: qua banden zou het niet de eerste maal zijn dat vlak voor levering goede banden worden vervangen door oudere banden. Dat bewijzen (als je het bij levering niet hebt opgemerkt) is wel moeilijk. Anderzijds, als de advertentie verwijst naar goede banden, dan zijn hier toch ook mogelijkheden. Zolang de verkoper niet beweert dat de koper wellicht zélf na levering oude banden heeft opgelegd (maar dat is m.i. omkering van bewijslast).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 18 aug 2018 00:27

Voor technische zaken zal de Rechter steeds een "expert" inschakelen. Op voorhand te betalen door de eiser.
Plus de kosten van de dagvaarding.
Voor bedragen van 500 EUR waarbij kans op succes zelfs niet 100 percent zeker dus is af te raden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 aug 2018 00:58

Als de verkoper het verborgen karakter erkent, dan kan hij zelf instaan voor de herstelling of kan een offerte van een officiële garage dienen als bewijs van de grootte-orde. Als de verkoper die grootte betwist - er is in dit uitgangspunt immers geen betwisting over de fout of daar is geen expert voor nodig - dan zal de expert op vordering van de verkoper aangesteld worden (en zal de verkoper dan ook gebruikelijk deze kosten moeten voorfinancieren).
Wie de uiteindelijke kost draagt, zal van het oordeel van de rechter afhangen. 100 % garantie op succes heb je nooit. En als de verkoper dan onvermogend blijkt, dan vis je nog achter het net.

Alleszins: op de vraag van TS
Kan ik deze [kosten] verhalen bij de verkoper?
kan - op basis van de vermelde gegevens en als de verkoper minstens het verborgen karakter erkent en hij dit gebrek kende of moet gekend hebben ofwel zijn vrijwaringsplicht niet heeft ge-exonereerd - "ja" geantwoord worden. Maar als de verkoper op basis van deze argumenten niet over de brug komt, dan blijft het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen klassiek van toepassing en heeft de rechterlijke weg naast mogelijkheden ook zeker risico's.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 aug 2018 09:04

Met wet teksten kan men altijd en overal je gelijk hebben, maar daarom nog niet krijgen, het is daarom dat bij rechts zaken 50% verloren word ondanks de advocaat zeker was dat hij ging winnen.

Wat de zaak hier betreft een aan koop aan een privaat persoon, die het goed verkocht heeft in de staat waarin het zich bevind, zie ik nooit dat je dit kan winnen.
Banden die er goed uit zien van 7 jaar is geen verborgen gebrek daar op ieder band de productie dat .

En hendel dat herstel is dit is ook geen verborgen gebrek .

En wat verlies van wat olie bij een motor van meer dan 7 jaar oud is een normaal verschijnsel.

Dat de rubbers niet meer nieuw zijn na meer dan 7 jaar is dood normaal !

En dat men een aangetekende brief gaat sturen voor wat ???
in 2018 ligt van zo een brief ook niemand meer waker van, de mensen zijn het gewoon van te lezen van dreigbrieven die nooit hard kunnen gemaakt worden.

Als de verkoper voet bij stuk houd kan de koper niks maar ook niks doen, zelfs met advocaat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luma123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 aug 2018 10:21

Aan denlowie
Die lek is geen olie. Dit is een lek van de keerringen van de voorvork. De probleem dat op elk moment kan voorvallen ongeacht de leeftijd van het voertuig. Zoiets moet steeds opgelost worden. Kan zelfs levensbedreigend zijn, als er olie van die lek op de remschijf komt dan heb je geen rem meer. Mijn garage vond dit onverantwoord van de verkoper. En hiervan heb ik dus bewijs van de verkoper dat hij zelf toegeeft dat ze verduurd konden zijn. Dus ik heb toch recht op terugbetaling van deze kosten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 aug 2018 11:19

Volgens mij en dit zonder wet tekst niet !

En dit omdat de verkoper geen garantie moet geven als particulier.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 aug 2018 11:30

Met wet teksten kan men altijd en overal je gelijk hebben, maar daarom nog niet krijgen, het is daarom dat bij rechts zaken 50% verloren word ondanks de advocaat zeker was dat hij ging winnen.
Dat 50 % verloren wordt is statistisch vrij evident: als er 2 partijen zijn dan leidt het feit dat een rechter uitspraak MOET doen, tot de consequentie dat de helft van de partijen verliest.
Maar als je de wet aan je kant hebt, dan stijgt je kans op succes toch. Anders is er iets serieus mis met ons rechtssysteem.
Wat de zaak hier betreft een aan koop aan een privaat persoon, die het goed verkocht heeft in de staat waarin het zich bevind, zie ik nooit dat je dit kan winnen.
Ik heb TS nog niet zien bevestigen dat de verkoper heeft verkocht in de staat waarin het zich bevindt. Als dit op papier staat, dan heeft TS een veel moeilijker bewijs te leveren: de kwade trouw. Maar bij gebrek aan zulke overeenkomst, geldt de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken. (Fout die hier regelmatig gemaakt wordt op het forum: vrijwaringsplicht geldt ook voor particulieren tenzij ge-exonereerd (wat wel klassiek ook gebeurt, maar niet per definitie standaard of automatisch). Hierover kan TS uitsluitsel geven.
Banden die er goed uit zien van 7 jaar is geen verborgen gebrek daar op ieder band de productie dat .
Mee eens; misleidende reclame geldt niet C2C.
En hendel dat herstel is dit is ook geen verborgen gebrek .
Indien oordeelkundig hersteld: akkoord. Indien "opgelapt" --> zelfs levensgevaarlijk lijkt mij.
En wat verlies van wat olie bij een motor van meer dan 7 jaar oud is een normaal verschijnsel.
Zie verdere info TS - ik ben technisch niet onderlegd.
Dat de rubbers niet meer nieuw zijn na meer dan 7 jaar is dood normaal !
Is op zich een feitenkwestie.

Als je een tweedehands voertuig koopt, dan moet je geen nieuw goed verwachten. Anderzijds koop je wat je ziet en als er zaken zijn die je niet zien (maar wel aanwezig waren) en waarvoor je dus teveel betaald hebt, dan is het niet onlogisch dat dit gecompenseerd wordt. Dat is wat art. 1643 BW bepaalt (tenzij bedongen niet-vrijwaring)
En dat men een aangetekende brief gaat sturen voor wat ???
in 2018 ligt van zo een brief ook niemand meer waker van, de mensen zijn het gewoon van te lezen van dreigbrieven die nooit hard kunnen gemaakt worden.
Is relatief goedkoop en sowieso noodzakelijk vooraleer TS andere stappen kan zetten.
Hard maken kan desnoods wel via rechtbank - maar succes niet verzekerd.
Als de verkoper voet bij stuk houd kan de koper niks maar ook niks doen, zelfs met advocaat !
Fundamenteel oneens. Dat zou betekenen dat een particulier altijd "opgelapte brol" kan verkopen zonder hier ooit voor aangesproken te kunnen worden.

Ik ben het wel eens dat 500 EUR schade in verhouding tot het risico van een rechtszaak verliezen, een laag bedrag is.
Maar ik ben fundamenteel-principieel tegen straffeloosheid.
TS heeft alleszins mogelijkheden (maar geen garanties).
En moet niet op voorhand opgeven. Verkoper kan minstens een geste doen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”