Pagina 1 van 1

Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 16 aug 2018 23:58
door dachero
Hallo,

Ik heb een Vaillant verwarmingsketel die 4 jaar oud is.
In maart 2018 viel deze uit en werd het gasblok en een printplaat vervangen door een zelfstandige in sanitair
5maand later valt de ketel weer uit en komt dezelfde kerel terug en zegt dat dezelfde stukken weer moeten vervangen worden.
Volgens hem is er geen garantie op die stukken.
Is er geen wettelijke garantie op onderdelen?
Ik betrouw deze kerel niet meer. Kan ik eisen dat hij gratis hersteld na zijn vorige interventie ?
Mijn brandverzekering komt wel tussen desnoods maar daar zit ik wel met een vrijstelling

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 00:06
door Thomas Morus
De vraag is waar hij zijn onderdelen vandaan haalt.
Wat staat er qua garantie in de verkoopsvoorwaarden op zijn factuur?

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 00:08
door dachero
Niks van garantie in zijn voorwaarden. Volgens ik hem hoorde praten haalt hij zijn stukken bij een groothandel

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 09:19
door mava105
Vraag eens een technieker van Vaillant

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 09:20
door dachero
Ik heb vaillant een mail gestuurd gisterenavond. Dus ik verwacht van hen een antwoord een dezer

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 12:42
door Thomas Morus
Ik kan me niet inbeelden dat Vaillant geen enkele garantie zou geven op zijn onderdelen (tenzij die op de "zwarte markt" gekocht zouden zijn).

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 16:17
door mava105
Heb eens vernomen dat Vaillant in Nederland andere ketels verkoopt dan in ons land. Zou afhangen van homologatie. Ooit meegemaakt in het Antwerpse dat een aannemer een ketel ging kopen in NL en er later in B geen waarborg op kreeg van de Belgische afdeling. Deze NL ketels zouden hier niet aanvaardt worden door de gasleverancier wegens niet gehomologeerd.

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 19:13
door Bart Vissers
Probleem van de garantie is niet het probleem van Vaillant, maar van de installateur-verkoper.
Als de onderdelen moesten vervangen worden binnen de garantieperiode van het oorspronkelijke goed, dan kan je geen (nieuwe) vervanging meer vragen na die 2 jaar.
Als de eerste herstelling echter buiten garantie was (en je dus voor de herstelling betaalde), dan kan je je beroepen op art. 1649bis e.v. BW om bij defect van dat onderdeel kosteloze herstelling of kosteloze vervanging te eisen. Inclusief werkuren (gevolgschade). Mits het gebrek optreedt binnen de 2 jaar.
(Na 6 maanden wisselt wel de bewijslast naar jou als consument).
Maar op basis van je concrete feiten, kan je je eenvoudigweg beroepen op de Europese consumentengarantie. Én eventuele schadevergoeding eisen voor de bijkomende kosten (tel., evt. verplaatsingen, bijkomende verwarming voorzien, ...) Moeilijk afdwingbaar (behalve voor de rechtbank), maar helpt soms om de verkoper over de brug te laten komen.

Regeling niet van toepassing als je als onderneming hebt laten herstellen. Dan moet je je beroepen op de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW), wat stukken moeilijker is.

Re: Verwarmingsketel onderdeel garantie

Geplaatst: 17 aug 2018 20:39
door Thomas Morus
Als Vaillant een commerciële garantie geeft op zijn reserve onderdelen dan is het ook een probleem van Vaillant. Dan kun je ingeval van moedwillige installateur ook je gram halen bij Vaillant.
Goedkoper (gratis) dan de moeilijke berg van art. 1649bis e.v. BW te willen beklimmen als eenvoudige consument.