Verwarmingsketel onderdeel garantie

dachero
Topic Starter
Berichten: 27

Verwarmingsketel onderdeel garantie

#1 , 16 aug 2018 23:58

Hallo,

Ik heb een Vaillant verwarmingsketel die 4 jaar oud is.
In maart 2018 viel deze uit en werd het gasblok en een printplaat vervangen door een zelfstandige in sanitair
5maand later valt de ketel weer uit en komt dezelfde kerel terug en zegt dat dezelfde stukken weer moeten vervangen worden.
Volgens hem is er geen garantie op die stukken.
Is er geen wettelijke garantie op onderdelen?
Ik betrouw deze kerel niet meer. Kan ik eisen dat hij gratis hersteld na zijn vorige interventie ?
Mijn brandverzekering komt wel tussen desnoods maar daar zit ik wel met een vrijstelling

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 aug 2018 00:06

De vraag is waar hij zijn onderdelen vandaan haalt.
Wat staat er qua garantie in de verkoopsvoorwaarden op zijn factuur?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dachero
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 17 aug 2018 00:08

Niks van garantie in zijn voorwaarden. Volgens ik hem hoorde praten haalt hij zijn stukken bij een groothandel

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 aug 2018 09:19

Vraag eens een technieker van Vaillant

dachero
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 17 aug 2018 09:20

Ik heb vaillant een mail gestuurd gisterenavond. Dus ik verwacht van hen een antwoord een dezer

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 aug 2018 12:42

Ik kan me niet inbeelden dat Vaillant geen enkele garantie zou geven op zijn onderdelen (tenzij die op de "zwarte markt" gekocht zouden zijn).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 aug 2018 16:17

Heb eens vernomen dat Vaillant in Nederland andere ketels verkoopt dan in ons land. Zou afhangen van homologatie. Ooit meegemaakt in het Antwerpse dat een aannemer een ketel ging kopen in NL en er later in B geen waarborg op kreeg van de Belgische afdeling. Deze NL ketels zouden hier niet aanvaardt worden door de gasleverancier wegens niet gehomologeerd.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 aug 2018 19:13

Probleem van de garantie is niet het probleem van Vaillant, maar van de installateur-verkoper.
Als de onderdelen moesten vervangen worden binnen de garantieperiode van het oorspronkelijke goed, dan kan je geen (nieuwe) vervanging meer vragen na die 2 jaar.
Als de eerste herstelling echter buiten garantie was (en je dus voor de herstelling betaalde), dan kan je je beroepen op art. 1649bis e.v. BW om bij defect van dat onderdeel kosteloze herstelling of kosteloze vervanging te eisen. Inclusief werkuren (gevolgschade). Mits het gebrek optreedt binnen de 2 jaar.
(Na 6 maanden wisselt wel de bewijslast naar jou als consument).
Maar op basis van je concrete feiten, kan je je eenvoudigweg beroepen op de Europese consumentengarantie. Én eventuele schadevergoeding eisen voor de bijkomende kosten (tel., evt. verplaatsingen, bijkomende verwarming voorzien, ...) Moeilijk afdwingbaar (behalve voor de rechtbank), maar helpt soms om de verkoper over de brug te laten komen.

Regeling niet van toepassing als je als onderneming hebt laten herstellen. Dan moet je je beroepen op de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW), wat stukken moeilijker is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 17 aug 2018 20:39

Als Vaillant een commerciële garantie geeft op zijn reserve onderdelen dan is het ook een probleem van Vaillant. Dan kun je ingeval van moedwillige installateur ook je gram halen bij Vaillant.
Goedkoper (gratis) dan de moeilijke berg van art. 1649bis e.v. BW te willen beklimmen als eenvoudige consument.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”