#8 , 17 aug 2018 19:13
Probleem van de garantie is niet het probleem van Vaillant, maar van de installateur-verkoper.
Als de onderdelen moesten vervangen worden binnen de garantieperiode van het oorspronkelijke goed, dan kan je geen (nieuwe) vervanging meer vragen na die 2 jaar.
Als de eerste herstelling echter buiten garantie was (en je dus voor de herstelling betaalde), dan kan je je beroepen op art. 1649bis e.v. BW om bij defect van dat onderdeel kosteloze herstelling of kosteloze vervanging te eisen. Inclusief werkuren (gevolgschade). Mits het gebrek optreedt binnen de 2 jaar.
(Na 6 maanden wisselt wel de bewijslast naar jou als consument).
Maar op basis van je concrete feiten, kan je je eenvoudigweg beroepen op de Europese consumentengarantie. Én eventuele schadevergoeding eisen voor de bijkomende kosten (tel., evt. verplaatsingen, bijkomende verwarming voorzien, ...) Moeilijk afdwingbaar (behalve voor de rechtbank), maar helpt soms om de verkoper over de brug te laten komen.
Regeling niet van toepassing als je als onderneming hebt laten herstellen. Dan moet je je beroepen op de vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken (art. 1641 e.v. BW), wat stukken moeilijker is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.