Hallo,
Mijn eerste bericht hier. Aangezien ik in het verleden al vaak nuttige tips vond op dit forum. Hopelijk is dat deze keer ook het geval.
Mijn excuses mocht dit onderwerp al behandeld zijn. Ik vond het niet meteen terug.
Een lang verhaal zo kort mogelijk:
- Ik koop eind juni 2018 via 2dehands.be een gitaarpedaal van iemand met een goede feedbackscore (wil op zich niets zeggen, maar dit is voor mij altijd een indicatie)
- De gitaarpedaal wordt verzonden via UPS. Ik was akkoord om het te laten verzenden, de verzender stond erop dat het UPS zou zijn, omdat hij slechte ervaringen heeft met andere verzenders.
- Wanneer ik het pakketje ga afhalen, blijken er echter kindersandaaltjes in de doos te zitten.
- Ik bel met de verkoper. Hij lijkt oprecht uit de lucht te vallen. Bij de opvolging van het pakket via de traceercode was te zien dat het pakketje een keer fout gesorteerd is en daardoor wat vertraging heeft opgelopen. Op dat moment gaan we er beide van uit dat op een of andere manier het label 2 keer is afgedrukt en 1 keer op een fout pakketje terecht is gekomen. Ik weet niet hoe waarschijnlijk dit is, maar goed: op dat moment twijfelde ik niet aan de oprechtheid van de verkoper.
- Van het juiste pakketje is tot op heden (ruim een maand later) geen spoor. UPS kan mij niks zeggen aangezien ik geen contract heb met hen. De verkoper dient mij dus op de hoogte te houden. Hij doet dat sporadisch (tja, hij heeft mijn geld...)
- De verzender stuurde me afgelopen weekend een mail met daarin zijn vermoeden dat het pakketje definitief kwijt is, dat hij hoopt dat UPS het onderzoek snel kan afronden, MAAR dat indien UPS hem niet vergoedt voor het verlies van het pakketje, dat hij mij dan ook maar de helft van het bedrag zal terugstorten. Met als motivatie: "anders ben ik én mijn goederen kwijt én mijn geld, het lijkt me maar logisch dat we dat verlies samen dragen."
- Daarop heb ik hem geantwoord dat ik daar onmogelijk mee akkoord kan gaan. Omdat in onze relatie verkoper-koper hij de verantwoordelijkheid heeft om - na mijn betaling - voor de levering van de goederen in te staan (burgerlijk wetboek, boek 3, titel 6, hoofdstuk 4: 'verplichtingen van de verkoper').
- Intussen twijfel ik eerlijk gezegd wél aan de goede intenties van de verkoper. Het enige wat ik zeker weet is dat er pakketje met totaal andere inhoud is toegekomen (de sandaaltjes). Eigenlijk weet ik zelfs niet zeker of hij het effectpedaal ooit heeft opgestuurd. Maar goed, dat is maar een vermoeden.
2 concrete vragen:
1) Wanneer de goederen mij nooit bereiken, heeft de verkoper dan op enigerlei wijze recht om een deel van het aankoopbedrag achter te houden?
Dat lijkt me toch volledig in strijd met die bepalingen uit het burgerlijk wetboek. Toch?
2) Stuur ik 'm in dat geval (hij wil niet terugbetalen) best een aangetekend schrijven? Of ga ik naar de politie?
Alvast bedankt!