2de hands aankoop: pakketje 'vermist', verzender wil niet voor kosten opdraaien

BobLoblaw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2de hands aankoop: pakketje 'vermist', verzender wil niet voor kosten opdraaien

#1 , 06 aug 2018 15:47

Hallo,

Mijn eerste bericht hier. Aangezien ik in het verleden al vaak nuttige tips vond op dit forum. Hopelijk is dat deze keer ook het geval.
Mijn excuses mocht dit onderwerp al behandeld zijn. Ik vond het niet meteen terug.

Een lang verhaal zo kort mogelijk:
- Ik koop eind juni 2018 via 2dehands.be een gitaarpedaal van iemand met een goede feedbackscore (wil op zich niets zeggen, maar dit is voor mij altijd een indicatie)
- De gitaarpedaal wordt verzonden via UPS. Ik was akkoord om het te laten verzenden, de verzender stond erop dat het UPS zou zijn, omdat hij slechte ervaringen heeft met andere verzenders.
- Wanneer ik het pakketje ga afhalen, blijken er echter kindersandaaltjes in de doos te zitten.
- Ik bel met de verkoper. Hij lijkt oprecht uit de lucht te vallen. Bij de opvolging van het pakket via de traceercode was te zien dat het pakketje een keer fout gesorteerd is en daardoor wat vertraging heeft opgelopen. Op dat moment gaan we er beide van uit dat op een of andere manier het label 2 keer is afgedrukt en 1 keer op een fout pakketje terecht is gekomen. Ik weet niet hoe waarschijnlijk dit is, maar goed: op dat moment twijfelde ik niet aan de oprechtheid van de verkoper.
- Van het juiste pakketje is tot op heden (ruim een maand later) geen spoor. UPS kan mij niks zeggen aangezien ik geen contract heb met hen. De verkoper dient mij dus op de hoogte te houden. Hij doet dat sporadisch (tja, hij heeft mijn geld...)
- De verzender stuurde me afgelopen weekend een mail met daarin zijn vermoeden dat het pakketje definitief kwijt is, dat hij hoopt dat UPS het onderzoek snel kan afronden, MAAR dat indien UPS hem niet vergoedt voor het verlies van het pakketje, dat hij mij dan ook maar de helft van het bedrag zal terugstorten. Met als motivatie: "anders ben ik én mijn goederen kwijt én mijn geld, het lijkt me maar logisch dat we dat verlies samen dragen."
- Daarop heb ik hem geantwoord dat ik daar onmogelijk mee akkoord kan gaan. Omdat in onze relatie verkoper-koper hij de verantwoordelijkheid heeft om - na mijn betaling - voor de levering van de goederen in te staan (burgerlijk wetboek, boek 3, titel 6, hoofdstuk 4: 'verplichtingen van de verkoper').
- Intussen twijfel ik eerlijk gezegd wél aan de goede intenties van de verkoper. Het enige wat ik zeker weet is dat er pakketje met totaal andere inhoud is toegekomen (de sandaaltjes). Eigenlijk weet ik zelfs niet zeker of hij het effectpedaal ooit heeft opgestuurd. Maar goed, dat is maar een vermoeden.

2 concrete vragen:
1) Wanneer de goederen mij nooit bereiken, heeft de verkoper dan op enigerlei wijze recht om een deel van het aankoopbedrag achter te houden?
Dat lijkt me toch volledig in strijd met die bepalingen uit het burgerlijk wetboek. Toch?
2) Stuur ik 'm in dat geval (hij wil niet terugbetalen) best een aangetekend schrijven? Of ga ik naar de politie?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 06 aug 2018 15:55

U hebt gelijk, de verkoper moet u vergoeden en dan zelf maar de schade verhalen op de pakjesdienst.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2018 16:24

Maar wat gaat je doen als hij je niks terug geeft ?

En als hij het bewijs heeft van versturen en je heeft afgetekend voor ontvangst ??

Wat zat er in de doos sandaaltjes of een pedaal !

Een rechtszaak van maken ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2018 16:39

Als het pakket verloren gaat, moet de verkoper u inderdaad volledig terugbetalen en zijn verlies verhalen op de pakketdienst.

denlowie heeft echter wel een punt: het pakketje is niet verloren gegaan: u hebt het opgepikt en getekend voor ontvangst. Het pakket heeft echter een andere inhoud dan wat u verwacht had, althans dat beweert u.

En op dat moment wordt het woord tegen woord. De verkoper kan beweren dat hij de pedaal opgestuurd heeft, jij kan beweren dat je babyschoentjes toegekregen hebt, maar niemand kan iets bewijzen... We hebben dus drie mogelijkheden, hier:

1. De verkoper liegt over wat hij heeft opgestuurd.
2. Jij liegt over wat je ontvangen hebt.
3. Noch jij, noch de verkoper liegen, maar er is iets foutgegaan bij de pakketdienst.

In zo'n geval denk ik dat het fair is dat jullie het verlies delen, eerlijk gezegd. De verkoper heeft immers het bewijs dat jij het pakket wel ontvangen hebt. Het feit dat er babyschoentjes inzaten, is een bewering van uw kant, die je niet kan bewijzen (als ik even advocaat van de duivel mag spelen). Als je dit voor een rechtbank zou brengen, maak je weinig kans, indien de verkoper beweert dat hij weldegelijk de pedaal opgestuurd heeft...

Mag ik vragen of er op het pakket dat je ontvangen hebt, jouw naam en jouw adres stond? Want normaal gezien veranderd de inhoud van een pakje niet zomaar, eens het toegeplakt is en het label met de bestemmeling er op bevestigd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 06 aug 2018 16:43

Verkoper heeft via mail toegegeven dat het pakketje kwijt is, TS kan hier dus wel degelijk mee naar de rechtbank.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2018 16:47

Verkoper heeft via mail toegegeven dat het pakketje kwijt is, TS kan hier dus wel degelijk mee naar de rechtbank.
Hoe? De TS geeft hier net toe dat hij het pakketje WEL opgehaald heeft? Pakketje is dus niet kwijt?

Vandaar ook mij vraag: staat op het label van het pakket dat hij opgehaald heeft zijn naam en andres? Indien ja, is het pakket terecht en is er enkel discussie over de inhoud. Indien nee: waarom aanvaard de TS dit pakket dan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 aug 2018 17:28

Hoeveel heb je betaald voor die aankoop? voor een paar € loont het soms de moeite niet om er mee verder te gaan.

BobLoblaw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2018 20:47

Mag ik vragen of er op het pakket dat je ontvangen hebt, jouw naam en jouw adres stond? Want normaal gezien veranderd de inhoud van een pakje niet zomaar, eens het toegeplakt is en het label met de bestemmeling er op bevestigd is...
Op het pakketje dat ik ben gaan ophalen bij het UPS access point, plakte een label met daarop het adres van de verzender, mijn adres en de traceercode die ik na betaling van de verzender had ontvangen. Die gegevens klopten dus allemaal.
Bij die ophaling, heb ik ook daar en dan meteen opgemerkt dat het gewicht niet kon kloppen met de veronderstelde inhoud. Maar om zeker te zijn kon ik niet anders dan het open te maken. Daarvan heb ik meteen ook foto's genomen: van het ongeopende pakje, van het label, van het geopende pakje met de inhoud. De dame van het UPS access point weet dit ook.

Intussen is dat pakketje met sandalen door UPS bij mij opnieuw opgehaald en naar de verzender gebracht. Allemaal in het kader van het onderzoek naar "het juiste" pakje met de gitaarpedaal, waarvan dus eigenlijk niet is na te gaan of het ooit verzonden is.

Wat ik ook vreemd vind: de verzender stuurde me zogenaamd vlak voordat hij het pakketje naar zijn UPS access point zou brengen een foto van het pakketje met het verzendlabel erop. Dat pakketje leek op het eerste gezicht niet op het pakketje dat ik heb ontvangen. Bovendien kleefde op dat zogenaamd "juiste" pakketje ook geen verzendlabel, maar wel een pakbon van UPS. Mijn gegevens stonden daar op, maar dat was dus geen verzendlabel zoals je het normaal ziet op dergelijke pakjes. Toen ik de verzender daarover aansprak, zei hij dat hij dat altijd zo doet. Toen ik dat bij UPS navroeg, vertelden ze mij dat de access points nooit de verzendlabels voor de klanten afdrukken.

Dit alles sterkt mij toch in mijn vermoeden dat dit volledig tussen de verzender en UPS is uit te klaren.

Alvast bedankt voor jullie input en suggesties.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 aug 2018 21:57

Het verschil tussen beide foto's is inderdaad essentieel in de bewijsvoering. Dat maakt de piste geloofwaardig dat jij de verkoper moet aanspreken en deze kan (trachten) verhalen op UPS.
... En mogelijk wil hij voortaan ook evenmin via UPS versturen...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2018 10:02

'k Vind het een héél vreemd verhaal, eerlijk gezegd. Het is inderdaad niet zo dat de pakketdienst de labels gaat afdrukken en op de pakketjes plakken. Dit moet de verzender sowieso zelf doen. Dat er dus labels verwisseld zijn is volgens mij praktisch bijna niet mogelijk. Ik zou niet weten waar en wanneer dit zou kunnen gebeuren? Verzenders maken immers hun pakjes volledig thuis klaar (met label en al).

Om terug naar het juridische te komen, denk ik dat je volgende stappen zal moeten doorlopen:
1. Het onderzoek van de pakketdienst afwachten. Misschien komt de pedaal toch nog terecht.
2. Indien niet, overleggen met de verkoper over het al dan niet volledig terugbetalen van de pedaal.
3. Als je er met de verkoper niet uitkomt, hem een aangetekende ingebrekestelling sturen waarin je vermeld wanneer je betaald hebt voor wat (eventueel een print van de advertentie erbij steken) en hem vragen om dit item ofwel binnen de 14 dagen te leveren, ofwel u volledig terug te betalen en vermelden dat je gerechtelijke stappen zult ondernemen als dit niet gebeurd.
4. Naar de rechtbank stappen en proberen daar uw gelijk te halen. Zoals hierboven gezegd kunnen de foto's die de verkoper gestuurd heeft hierbij helpen. Zorg zeker dat je de doos van de schoentjes waar het verzendlabel op plakte ook bijhoudt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BobLoblaw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 aug 2018 10:41

Dankjewel Tom!

Terug naar “Consumenten Koop”