Consumentenrecht

MatthiasDMW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Consumentenrecht

#1 , 02 aug 2018 21:21

Beste,

Ik heb vorige week een smartphone gekocht: Samsung Galaxy J3 met intern geheugen: 8GB (niet er veel dus).
Het is men eerste smartphone, ik wist niet beter. Nu staat mijn interne schijf dus al redelijk snel vol en is mijn toestel erg traag.

Volgens volgende website: https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm, heb ik het recht om binnen de
14 dagen af te zien van producten die ik 'niet in een winkel' gekocht heb. Het was ook daadwerkelijk online: www.telefoonwereld.nl.

Ik heb vandaag teruggebeld en de verkoopster meldde mij dat zij verkochte producten niet kunnen terugnemen, aangezien het reeds uitgepakt en gebruikt is. Nu vraag ik mij af wat mijn opties zijn. Op verschillende recensiefora heeft telefoonwereld niet altijd de beste recensies, qua levertermijn & qua opvolging... Ik ben bang dat wanneer ik iets terugstuur, ik nooit een terugbetaling zal zien, maw. in 't zak gezet wordt.

Ik wil ook geen rechtzaak starten over 120,00 euro, dat weet de winkel vast ook wel.
Echter wil ik graag een andere smartphone kopen (en dus 30 euro bijbetalen) met 16GB intern geheugen extra.

Ook op hun website is diezelfde informatie over retourneren terug te vinden: https://www.telefoonwereld.nl/retourneren

Alvast bedankt voor enig advies.

Met vriendelijke groeten,
Matthias DM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 02 aug 2018 22:21

Het herroepingsrecht is er om producten net voldoende te kunnen testen, zoals je dat in de winkel ook kunt.
Jij hebt het product ondertussen gebruikt, en niet enkel eens uit de doos gehaald en bekeken.
Daarnaast is het product ook deugdelijk en werkt het zoals het zou moeten.

De winkel heeft mijns inziens dus volkomen gelijk, je hebt geen recht om het te retourneren.

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 03 aug 2018 09:34

Ik zou deze verkopen op de 2de hands markt.

Schade of veel sporen zullen er niet zijn vermoed ik,
en zo kan je toch deels recupereren van de aankoopprijs.

Zoals je zelf aanhaalt zal een rechtszaak sowieso te kostelijk zijn.

Beschouw dit als leergeld.
Bevraag je eerst als je iets koopt waar je niet veel vanaf weet ipv online iets te kopen.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2018 09:53

Ik zou deze verkopen op de 2de hands markt.

Schade of veel sporen zullen er niet zijn vermoed ik,
en zo kan je toch deels recupereren van de aankoopprijs.

Zoals je zelf aanhaalt zal een rechtszaak sowieso te kostelijk zijn.

Beschouw dit als leergeld.
Bevraag je eerst als je iets koopt waar je niet veel vanaf weet ipv online iets te kopen.
Als de webshop u niet geïnformeerd heeft over het herroepingsrecht via een duurzame gegevensdrager, adviseer ik u het toestel pas na enkele maanden alsnog terug te zenden met de daaraan gekoppelde terugbetaling van het aankoopbedrag.
.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 aug 2018 12:27

Dan is TS gegarandeerd op duurzame wijze én zijn geld én zijn smartphone kwijt.
Wat voor raad is me dat nu....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2018 12:34

Dan is TS gegarandeerd op duurzame wijze én zijn geld én zijn smartphone kwijt.
Wat voor raad is me dat nu....
Overeenkomst op afstand - verplichtingen van de consument na herroeping

Art. VI.51. WER
§ 2. De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De consument is in geen geval aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen wanneer de onderneming heeft nagelaten om overeenkomstig artikel VI.45, § 1, 8°, informatie over het herroepingsrecht te verstrekken.

----------
.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 03 aug 2018 15:25

Bedrag waarover het gaat is veel te laag om kosten te maken om dit recht (als het al van toepassing is voor TS) uit te oefenen.

Als TS botweg zijn toestel terugstuurt riskeert hij zijn geld én zijn toestel kwijt te zijn.
Daarom is het slechte raad.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 aug 2018 17:43

Bedrag waarover het gaat is veel te laag om kosten te maken om dit recht (als het al van toepassing is voor TS) uit te oefenen.

Als TS botweg zijn toestel terugstuurt riskeert hij zijn geld én zijn toestel kwijt te zijn.
Daarom is het slechte raad.
Ik heb voornoemd artikel al twee keer met succes toegepast ten aanzien van webwinkels die hun informatieplicht miskende. Zij weigerde ook het toestel terug in ontvangst te nemen nadat ik het had gebruikt.

Totdat ik hun confronteerde met de hoge kosten die verbonden zijn bij niet-naleving van de regels inzake verkoop op afstand: fikse geldboetes tot 10.000 euro vermenigvuldigd met maal 6 als strafsanctie bij inbreuken betreffende overeenkomsten op afstand (art. XV. 83 WER), aanmaningskosten, deurwaarderskosten, interesten, schadevergoeding, gerechtskosten, rechtsplegingsvergoeding, kosten van betekenisbevel, eventueel kosten voor uitvoerend beslag, enz.

Succes verzekerd!
.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 03 aug 2018 17:47

TS heeft gekocht onder Nederlandse wetgeving.
U citeert Belgische wetgeving.
In de omzetting in nationale wetgeving van de EU Richtlijn zijn er grote verschillen...
Grensoverschrijdend binnen EU: Dan is het bijna steeds arbitrage en die is niet gratis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 aug 2018 20:33

Sinds juni 2014 gelden binnen de EU de zelfde regels inzake koop op afstand.
.

Terug naar “Consumenten Koop”