aangekocht toestel plots niet meer beschikbaar

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

aangekocht toestel plots niet meer beschikbaar

#1 , 26 jul 2018 11:29

Ik zie op de site van een elektroketen een koelkast staan,laatste stuks,tegen een verminderde prijs en enkel te bezichtigen in winkel X. Ik bel of de koelkast nog in de toonzaal staat:positief. Paar uur later gaan we langs in de toonzaal in winkel X,toestel staat er nog en we besluiten om hem te kopen(met thuislevering)

We betalen het volledige bedrag,bestelbon mee,en wij naar huis.
Savonds worden we opgebeld door de hoofdzetel dat de koelkast niet meer beschikbaar is omdat ze verkocht is aan een persoon die via de site besteld heeft,ongeveer op hetzelfde tijdstip als wij in de winkel waren.... En door de drukte werd de stock niet aangepast en bla bla bla

Ze stellen een ander(duurder ) toestel voor voor dezelfde prijs,maar onze keuze voor het eerste model was omdat de maten exact klopten die we nodig hadden,andere koelkasten zijn ofwel te diep,minder opties,.....

Nu,kan ik voet bij stuk blijven houden en de eerste koelkast eisen? Ik heb trouwens ook de moeite gedaan om te rijden tot in de winkel en hem daar te bekijken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jul 2018 12:24

Iets dat er niet meer is kan je niet meer krijgen. Ze stellen u een duurder model voor, aan dezelfde prijs. Meer moeten ze niet doen.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 26 jul 2018 13:00

Het duurdere model heeft minder opties en voldoet niet aan de afmetingen. Toen ik het bestelde was het toestel wel in voorraad, want ik stond ervoor!!!’

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 26 jul 2018 13:03

dan kan u ontbinding van de aankoop vragen en storten ze uw geld terug.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2018 13:08

Het duurdere model heeft minder opties en voldoet niet aan de afmetingen. Toen ik het bestelde was het toestel wel in voorraad, want ik stond ervoor!!!

Je kan eerst hun ingebrekestelling stellen, en dan naar de vrederechter.

De vraag is kan men zulk model nog bestellen bij hun leverancier ?

En zo niet een schadevergoeding vragen, regels zijn er voor iedereen . .

De winkel is in overtreding, en het gebeurt nu meermaals .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#6 , 26 jul 2018 13:27

Het toestel is/was er wel nog gisteren, aangezien we het
In de winkel hebbn zien staan

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#7 , 26 jul 2018 13:44

Het toestel is nog op andere sites te verkrijgen, weliswaar meer dan 150€ duurder

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 26 jul 2018 13:47

wat stel je dan zelf voor indien de winkel niet kan leveren?
Ze bieden jou toch een (duurder) ander model.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 26 jul 2018 14:14

Het toestel is nog op andere sites te verkrijgen, weliswaar meer dan 150€ duurder

Maar wat wil je dan precies bereiken?

Ja, je hebt gelijk. Maar dan zal je naar het vredegerecht moeten stappen en die schadevergoeding opeisen.
Zo'n 30% van de aankoopprijs is gangbaar.
Vind je dit zelf de moeite?

De kans is trouwens héél klein dat je effectief een schadevergoeding zal krijgen. Ik vermoed dat de rechter hier toch wel wat rechtsmisbruik in ziet.
Het is gewoon een samenloop van omstandigheden en de winkel doet al enige moeite.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#10 , 26 jul 2018 14:23

Dat ze mij een duurder model aanbieden oke, maar geen enkel model die op hun site staan heeft dergelijke minimale diepte als deze die we gekozen hadden. Had ik de koelkast gisteren direct ingeladen, dan stond ze hier al thuis. Hoe gingen ze het dan oplossen? Desnoods bestelln ze er ene op een andere site en laten ze het bij mij leveren lol

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jul 2018 15:01

Het toestel is nog op andere sites te verkrijgen, weliswaar meer dan 150€ duurder

Maar wat wil je dan precies bereiken?

Ja, je hebt gelijk. Maar dan zal je naar het vredegerecht moeten stappen en die schadevergoeding opeisen.
Zo'n 30% van de aankoopprijs is gangbaar.
Vind je dit zelf de moeite?

De kans is trouwens héél klein dat je effectief een schadevergoeding zal krijgen. Ik vermoed dat de rechter hier toch wel wat rechtsmisbruik in ziet.
Het is gewoon een samenloop van omstandigheden en de winkel doet al enige moeite.
Nochthans is het voor een keer eens een geval waar de geleden schade gemakkelijk te bepalen is: prijs op een ander (inclusief levering) - prijs winkel = geleden schade. Ik zie hier ook niet direct rechtsmisbruik in, aangezien de voorgestelde oplossingen leiden naar een goed dat niet bruikbaar is voor de TS (past niet).

mjers
Berichten: 1788

#12 , 26 jul 2018 15:28

Het toestel is nog op andere sites te verkrijgen, weliswaar meer dan 150€ duurder

Maar wat wil je dan precies bereiken?

Ja, je hebt gelijk. Maar dan zal je naar het vredegerecht moeten stappen en die schadevergoeding opeisen.
Zo'n 30% van de aankoopprijs is gangbaar.
Vind je dit zelf de moeite?

De kans is trouwens héél klein dat je effectief een schadevergoeding zal krijgen. Ik vermoed dat de rechter hier toch wel wat rechtsmisbruik in ziet.
Het is gewoon een samenloop van omstandigheden en de winkel doet al enige moeite.
Nochthans is het voor een keer eens een geval waar de geleden schade gemakkelijk te bepalen is: prijs op een ander (inclusief levering) - prijs winkel = geleden schade. Ik zie hier ook niet direct rechtsmisbruik in, aangezien de voorgestelde oplossingen leiden naar een goed dat niet bruikbaar is voor de TS (past niet).
ik heb het over het feit dat de winkel eenzijdig de verkoopsovereenkomst verbreekt.
De wilsovereenkomst die tot stand gekomen is tussen de beide partijen is dus verbroken door de winkel waardoor TS recht heeft op een schadevergoeding.
Dit los van het feit of TS al dan niet een nieuw toestel ergens anders aankoopt...

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#13 , 26 jul 2018 17:09

De hoofdzetel belooft mij ondertss ook steeds om op te bellen, tevergeefs...
Indien ik zelf bel is de contactpersoon net ff weg, toevallig...

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#14 , 27 jul 2018 10:11

Toestel is terug besteld bij hun leverancier en zal volgende week bij hen toekomen heb ik net te horen gekregen. Zal dan dus bij mij geleverd worden, weliswaar niet de beloofde datum van op de bestelbon!

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#15 , 07 aug 2018 14:26

Ondertussen al een week verder dan de dag dat het toestel terug bij hen op stock zou zijn....
toestel is nog steeds niet bij hen op stoch en dusdanig niet bij ons geleverd. De leveribgstermijn os dus nogmaals overschreden...!

Terug naar “Consumenten Koop”