Feestzaal vraagt 1 week voor huwelijk 5 procent indexering

Dorien78
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Feestzaal vraagt 1 week voor huwelijk 5 procent indexering

#1 , 25 jul 2018 09:18

Hallo, ik en mijn vriend trouwen dit weekend. Eind vorige week stuurt de zaal ons een email met daarin dat er 5 procent bijkomt omwille van wettelijke indexering.
In onze offerte (die niet ondertekend is) staat letterlijk: ' de prijzen zijn onderhevig aan wettelijke schommelingen, de prijzen die verrekend worden zijn deze die op de datum van het feest van toepassing zijn,'

Ergens vermoed ik dus wel dat we er aan zijn voor de moeite maar ik heb toch graag een second opinion. Het voelt niet goed, de manier waarop dit verlopen is. Zo last minute verwittigen.. en zonder verdere uitleg.
En aangezien we veel volk op ons feest hebben gaat het toch om een redelijk bedrag dat erbij komt.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2018 09:25

' de prijzen zijn onderhevig aan wettelijke schommelingen, de prijzen die verrekend worden zijn deze die op de datum van het feest van toepassing zijn,'


Als dit zo op de offerte staat en je bent dit zo overeengekomen, dan ga je prijs verhoging moeten betalen.

5% index dan heb je dit al ver op voorhand besteld, maar er staat ook bij andere prijs verhogingen .

Daar ga je niet onder uit kunnen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2018 09:37

stuur die email door naar de economische inspectie, zij kunnen onderzoeken of dit correct is, of een truckje is dat zij bij meerdere klanten toepassen.

stuur kopie hiervan naar hun met de vermelding dat u bereid bent die 5% te betalen indien dit bedrag volgens het onderzoek van de economische inspectie u correct is aangerekend
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 25 jul 2018 09:44

' de prijzen zijn onderhevig aan wettelijke schommelingen, de prijzen die verrekend worden zijn deze die op de datum van het feest van toepassing zijn,'


Als dit zo op de offerte staat en je bent dit zo overeengekomen, dan ga je prijs verhoging moeten betalen.

5% index dan heb je dit al ver op voorhand besteld, maar er staat ook bij andere prijs verhogingen .

Daar ga je niet onder uit kunnen .
Dat zou ik toch niet zomaar besluiten... de inflate dit jaar is 1.44 % vorig jaar was dit 1.13%... Ik kan mij moeilijk inbeelden dat die mensen 3 jaar op voorhand geboekt hebben.

dit lijkt mij een handeling met voorbedachte rade...

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 25 jul 2018 10:21

inderdaad, ik zou op zijn minst protesteren tegen de gebruikte index. Ik vrees dat ze contractueel wel mogen indexeren maar ze moeten we de juiste indexcijfers hanteren

Dorien78
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2018 10:28

Wij hebben deze zaal een dik anderhalf jaar geleden vastgelegd. Dit is niet abnormaal bij huwelijksfeesten.

Ja het lijkt me ook veel. Er komt in ons geval 4 eur pp bij.
Kan je mij iets meer info geven over die economische inspectie? Bedankt allemaal voor jullie reacties!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2018 10:51

In de offerte staat wel .

de prijzen die verrekend worden zijn deze die op de datum van het feest van toepassing zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 25 jul 2018 11:15

Ik vermoed dat hij een paar jaar niet geïndexeerd heeft en dan nu alles ineens wil doen. U kunt antwoorden dat u akkoord gaat met de indexering van 1,5%, maar dat 5% buitenproportioneel is.

De vraag is natuurlijk hoe hard u het wil spelen. U loopt het risico volgende week zonder zaal te zitten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 25 jul 2018 11:37

Op welke datum heb je de zaal geboekt?
Door kortaf te weigeren riskeer je de dag van het huwelijk zonder zaal te staan. Wacht dus gewoon de factuur af, die wel NA het feest zal komen, en betwist dan deze factuur, en vraag dan een juiste indexering. Deze zal anders zijn dan voor huren, of bouwwerken enz.. Mogelijks is er een speciale indexering voor degelijke feesten., afhankelijk van de prijzen van de grondstoffen (groenten)

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jul 2018 12:58

Je kan best contact opnemen met onderstaande dienst van FOD Economie en uiteraard alle gegevens waarover je beschikt (schriftelijke offerte, factuur etc. bijvoegen). Het supplement van 5% kan je best via aangetekende zending betwisten en verwijzen naar het officiële index cijfer. Dit lijkt me geen eerlijke zaakvoerder en uit ervaring weet ik dat die een bezoekje krijgen van de economische inspectie telkens er een goed gedocumenteerde klacht wordt ingediend.

Consumentenombudsdienst:
Tel.: 02 702 52 00
Fax: 02 808 71 20
E-mail: contact@consumentenombudsdienst.be

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 25 jul 2018 16:32

Mogelijks maakt hij er een gewoonte van, om vlak voor de feest , die indexering te vragen, denkende dat de trouwers toch zullen toegeven om toch maar een goed feest te hebben. Dat is dan telkens 5 % meer in kassa :evil:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 jul 2018 17:09

Mogelijks maakt hij er een gewoonte van, om vlak voor de feest , die indexering te vragen, denkende dat de trouwers toch zullen toegeven om toch maar een goed feest te hebben. Dat is dan telkens 5 % meer in kassa :evil:

Denk het niet !

Als horeca kenner zijn de prijzen van de horeca die laatste 18 maanden meer den 5% duurder geworden, ik ga dit morgen precies uit zoeken.

De prijzen horeca gaat niet evenredig mee met de gewone index, daar zijn meerdere factoren die een rol spelen in een horeca prijs., en zeker ook concurrentie kan hier parten spelen, als je al 18 maanden op voorhand je feest moet bestellen ??

Eerst eens zien hoeveel is de foodcost en de dranken omhoog gegaan in 18 maanden, ik denk dat velen hier versteld zou van staan !

Ik heb op een ander forum 2 dagen geleden eens prijzen van een goede restaurant neer gezet, daar val je gewoon van omver, 1 vb steak Wagyu 110€ !

2 gekende zaken rekenen voor kurkrecht de ene 27€ per fles en de andere 35€ per fles :roll: :roll:

En het personeel, door het gebrek aan personeel moet men zeer diep in de beurs duiken om geschoold personeel te krijgen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 jul 2018 20:32

https://www.guidea.be/artikel/a/206/Kwa ... -juli-2018

https://www.guidea.be/Portals/0/dtxArt/ ... 444018.pdf

Prijzen koelen fors af
Opvallend is dat de prijzen in de horeca fors afkoelen. Naar aanleiding van de introductie van het GKS stegen de prijzen in 2015 en 2016 nog met gemiddeld 3%. Dit versnelde tot 4% in 2017 toen ook de hotels hun prijzen optrokken in de nasleep van de aanslagen. Het verdwijnen van beide effecten zorgt ervoor dat de prijzen in de horeca in het tweede kwartaal van 2018 stijgen met 1,6%, het traagste tempo sinds 2014.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 jul 2018 20:59

Prijzen verlaagd door de GKS ?????? men gaat nu minder vragen omdat het officieel is dan vroeger in het zwart ???

Ik geloof niet meer in sinter klaas

Heb je de prijzen van de mosselen al eens bekeken, zie toch die prijs niet minder dan in 2016 hoor , 30€ a 32 € voor de mooie mosselen in een middelmatig restaurant !

bij de meeste restaurants is elk jaar opslag na hun vakantie ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 26 jul 2018 09:07

Heb je de prijzen van de mosselen al eens bekeken, zie toch die prijs niet minder dan in 2016 hoor , 30€ a 32 € voor de mooie mosselen in een middelmatig restaurant !
:
sorry maar dan zetten ze je in de zak... in de meeste restaurants betaal je volgens mij toch tussen de 25 en 30 voor een potje mosselen

Terug naar “Consumenten Koop”