Feestzaal vraagt 1 week voor huwelijk 5 procent indexering

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Feestzaal vraagt 1 week voor huwelijk 5 procent indexering

#16 , 26 jul 2018 10:00


sorry maar dan zetten ze je in de zak... in de meeste restaurants betaal je volgens mij toch tussen de 25 en 30 voor een potje mosselen
Juist je heeft er voor 25€ en zelfs in sluis 16€ maar zonder friet, dan moet je eens zien wat je krijgt, mosselzaad ? of net iets groter,

in Philippine is het 29 € natuur maar ook gemengde mosselen, als je echt mooie mosselen wil reken maar op 30 a 33€ voor 1,600kg

In sluis is er één goed restaurant voor mosselen en helaas daar is het ook 32€ zeer mooie mosselen maar de bereiding kan veel beter.

Leg eens je oor op het forum "unie van de horeca" ik denk dat je soms zal duizelen van de prijzen !
Daar las ik over kurk recht, de meesten 15 a 20€ per fles, en er waren er twee 27€ en 35€ per fles om uit te schenken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#17 , 26 jul 2018 10:14

Ik denk dat we wat aan het afwijken zijn van de vraag.

bosprocureur
Berichten: 6857

#18 , 26 jul 2018 10:18

Los van alle discussie over indexen en zo, PROFICIAT met uw huwelijk verdorie !

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 26 jul 2018 10:39

Ik denk dat we wat aan het afwijken zijn van de vraag.
de prijzen die verrekend worden zijn deze die op de datum van het feest van toepassing zijn

Ik denk dat dit toch het kan maken en zeker na 18 maanden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#20 , 26 jul 2018 10:44

Ik denk dat we wat aan het afwijken zijn van de vraag.
de prijzen die verrekend worden zijn deze die op de datum van het feest van toepassing zijn

Ik denk dat dit toch het kan maken en zeker na 18 maanden .
Ik vind 5% veel voor 18 maanden indexering. Ook de timing is zeer ongelukkig, op een week tijd ga je geen nieuwe zaal vinden, dus je dwingt de mensen wel akkoord te gaan.

Meeboo
Berichten: 1488

#21 , 26 jul 2018 10:47

dient de indexering VOOR het feest betaald te worden of wordt de afrekening nadien gedaan?
Indien nadien, zou ik gewoon de indexering protesteren, althans het bedrag

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 jul 2018 11:36

Wetboek van economisch recht
Art. VI.83, 3°
In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming en een consument zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken :
in overeenkomsten van bepaalde duur te bepalen dat de prijs van de producten wordt vastgelegd op het ogenblik van levering, dan wel de onderneming toe te laten eenzijdig de prijs te verhogen of de voorwaarden ten nadele van de consument te wijzigen op basis van elementen die enkel afhangen van haar wil, zelfs indien op dat ogenblik de consument de mogelijkheid wordt geboden om de overeenkomst te beëindigen.
Zijn echter geoorloofd en geldig :
a) de bedingen van prijsindexering, voor zover deze niet onwettig zijn en de wijze waarop de prijzen worden aangepast expliciet beschreven is in de overeenkomst;

De clausule in de overeenkomst is vaag en bepaalt niet op welke wijze de prijsindexering zal geschieden. Dit is niet wettelijk.
Als u pas achteraf moet betalen moet u nu niets ondernemen. U kan achteraf de indexering betwisten. U kan dan eventueel voorstellen om de prijs gewoon aan te passen aan de index. Dit lijkt mij het billijkst.

knokkie
Berichten: 109

#23 , 26 jul 2018 15:04

Ik zou zeker wachten met ook maar iets van actie te ondernemen tot NA de trouw. Zal alleen maar in uw eigen voordeel zijn

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 jul 2018 20:24

Nog een tip:

Bij een trouwfeest was er jaren geleden eerst 's middags een lekkere lunch met een beperkt gezelschap van ongeveer 40 personen (enkel de directe familie). De vrij dure champagne, witte wijn en rode wijn werd op voorhand geselecteerd door een wijnkenner uit de familie maar werd per fles aangerekend door de traiteur. Iemand uit het gezelschap had de flessen goed bijgehouden en bij de afrekening bleek dit zeer nuttig te zijn om de spookflessen op de factuur te weigeren. Ik heb zelf als student in de horeca gewerkt, ik ken een beetje de truken van de foor...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 26 jul 2018 21:07

Nog een tip:

Bij een trouwfeest was er jaren geleden eerst 's middags een lekkere lunch met een beperkt gezelschap van ongeveer 40 personen (enkel de directe familie). De vrij dure champagne, witte wijn en rode wijn werd op voorhand geselecteerd door een wijnkenner uit de familie maar werd per fles aangerekend door de traiteur. Iemand uit het gezelschap had de flessen goed bijgehouden en bij de afrekening bleek dit zeer nuttig te zijn om de spookflessen op de factuur te weigeren. Ik heb zelf als student in de horeca gewerkt, ik ken een beetje de truken van de foor..
Als je de uitbater niet vertrouwd geef dan geen feest, normaal bij de rekening van wijn krijg je de kurken, van andere dranken is dit onmogelijk, maar muggen ziften op een fles wijn bij een huwelijk waar gaan we nu naar toe ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#26 , 26 jul 2018 21:19

Komaan denlowie: als een cateraar moedwillig meer flessen aanrekent dan hij heeft geopend, dan is dat ronduit fraude. We weten ondertussen dat je een nauwe band hebt met het milieu, maar daarmee kan je niet alles goedpraten.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 26 jul 2018 22:01

Ze frauderen allemaal zoveel dat er elk jaar 3000 horeca zaken over kop gaan, en zeer veel al zo moeten sluiten, vandaag nog een ster restaurant ooit de beste groenten kok van Belgie geweest gaat stoppen, heb eens zijn jaar rekening gelezen van 2016 het is om bij te wenen, arme leveranciers

Ik kan zeer hard op andere forums van leer treken tegen over de horeca mensen, het is een zeer hard beroep elke zaterdag en elke zondag werken, moeten niet naar familie of communie feestjes gaan, en wat brengt het op, voor meer dan de helft minder dan men zou werken in de papier fabriek..

Als er een eerlijke sector bestaat, dan is het de horeca, zij staan altijd klaar met een vriendelijke lach ! .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#28 , 26 jul 2018 22:36

Als er een oneerlijke sector bestaat, dan is het de horeca. Er is een reden dat die sector als enige een witte kassa krijgt.

bosprocureur
Berichten: 6857

#29 , 26 jul 2018 23:18

Blijft het feit dat veel zaken moeten stoppen, zelfs de sterrenzaken...

Zomaar, zonder reden ?

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#30 , 26 jul 2018 23:27

In elke sector heb je degelijke zaken en amateurs of zakkenvullers. In de horeca sector is een goede naam de beste garantie voor een leefbare zaak. Er zijn overal oplichters die op korte termijn woekerwinsten proberen te verwerven op de rug van (eenmalige) klanten. Het internet biedt klanten de mogelijkheid om een review te lezen voor het boeken en meestal geeft dat toch een zekere garantie op een goede prijs kwaliteit verhouding. Het blijft inderdaad een roeping om lang in de horeca stand te houden, maar ik ken persoonlijk een aantal goede zaken die al decennia goed werken, eigenaar zijn van het vastgoed en dus een appel voor de dorst hebben voor later. Dat zijn dan wel allemaal mensen met een degelijke opleiding, met tonnen ervaring en met eerlijke prijssetting, want die denken op lange termijn en zien je graag terugkomen.

Terug naar “Consumenten Koop”