Verkeerde ramen geleverd

bob1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkeerde ramen geleverd

#1 , 11 jul 2018 21:23

Goeieavond.
Wij hadden ramen besteld met trippel beglazing. De verkoper van de ramen had ons gelokt met het voorstel om de trippel beglazing tegen de prijs van dubbele beglazing aan te bieden. Hij heeft ons meermaals gebeld en gemaild en uiteindelijk vonden we het ook een goeie deal omdat trippel beglazing ook jaarlijks een kostenbesparing is qua energie.

We gingen ter plekke voor de definitieve bespreking en kregen een voorlopige bestelbon met daarop in woorden bijgeschreven - naast allerlei technische gegevens van de ramen - op 3 verschillende plaatsen de vermelding dat het ging om 'trippel beglazing'. Nadien werd definitieve bestelbon opgemaakt en per mail verstuurd, waarna wij die hebben ondertekend en nadien hebben we ook nog definitief order ondertekend.

Clou van de zaak: op deze 2 officiele documenten (bestelbon en order) stond trippel beglazing niet meer vermeld, maar we dachten dat dit in orde was en conform onze initiële (niet officiele) bestelbon. De firma heeft nu dubbele beglazing geplaatst, wil ze niet vervangen en stelt dat wij de officiele documenten maar hadden moeten nakijken. Op de documenten stonden echter enkel codes vermeld en de afmetingen van de ramen (die hebben we nagekeken, alsook het aantal ramen).....we gingen er ter goeder trouw van uit dat alle technische zaken (die wij als consument onmogelijk konden beoordelen...) in orde waren.

De firma wil een beperkte compensatie voorstellen van 300 euro (op bedrag van 12.187 euro). Dit vinden wij eigenlijk onaanvaardbaar.....we denken ook (via andere kanalen gehoord) dat dit bewuste strategie was......Denken jullie dat we hier kans maken om dit aanhangig te maken voor rechtbank of proberen een grotere compensatie te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 jul 2018 23:34

Kun je aantonen dat die extra's op de voorlopige bestelbon niet door jullie erbij geplaatst zijn?
Met andere woorden: paraafjes of handtekeningen erbij geplaatst?

bob1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2018 14:44

Er zijn parafjes of handtekeningen, maar we zullen vermoedelijk wel gemakkelijk kunnen aantonen dat het het geschrift van de verkoper is.... Mogelijks niet sterk genoeg?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 12 jul 2018 15:39

Er zijn parafjes of handtekeningen, maar we zullen vermoedelijk wel gemakkelijk kunnen aantonen dat het het geschrift van de verkoper is.... Mogelijks niet sterk genoeg?
Tja idd, veel mensen weten dit niet, maar een handtekening of een geschrift verliest zijn juridische waarde zodra de tegenpartij zou beweren dat dit hun geschrift/handtekening niet is. (art. 1322BW)
Een handtekening is verassend genoeg juridisch waardeloos wanneer de vermoede ondertekenaar zijn handtekening niet erkent als de zijne.

Maar ik denk eerlijk gezegd wel dat je een kans maakt.
Een contract/factuur is slechts geldig als deze duidelijk en ondubbelzinnig is samengesteld. Dit moet ook voor beide partijen redelijkerwijs duidelijk zijn.
Als op die officiele bestelbon enkel code's staan, hoe moet de klant dan weten wat hij koopt? Voor hetzelfde koop je een deur of ander willekeurig goed...
Het feit dat die firma een compensatie wil geven is eigenlijk al een foutherkenning. Zorg dat je dit op papier hebt staan!

Daarna zal het afhangen van de billijkheid van de rechter.
Het zal rechtbank van eerste aanleg worden, maar voor dergelijke bedragen zou ik persoonlijk wel juridische stappen ondernemen.

bob1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2018 15:47

...ik bedoel GEEN parafjes of handtekeningen

Terug naar “Consumenten Koop”