Tweehandsbrommer A-klasse problemen

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Tweehandsbrommer A-klasse problemen

#1 , 06 jul 2018 15:22

k heb een dringende vraag, waar het op het moment over een triestige zaak gaat die eigenlijk al te ver is geëscaleerd.
In het kort:
Collega zet een bromfiets A-klasse te koop op Facebook.
Ik had wel interesse en zei dat ik wel eens wou kijken, ze zei toen, er waren nog kandidaten, maar als ik al een 'waarborg' betaalde zou ze hem reserveren.
Ik als domme kip (collega) 400 euro betaald, gelukkig staat dit op papier en ze gaf me een verkoopovereenkomst in de plaats. Ik wou dit niet tekenen, daar ik toch wel de bromfiets eerst wou zijn. Ze zei ik zal ook al de papieren geven, dan heb je al iets voor je geld?? De papieren zijn in mijn ogen het gelijkvormigheidsattest, maar wat zij gaf was het deel van de nummerplaten dat je thuis moet houden.
Oké na verschillende datumwijzigingen er eindelijk geraakt...en ja hij beviel me helemaal niet, hij stond op straat, was verroest, verschenen van de zon, zadel was beschadigd..maar het ergste van al, hij startte niet. Dus heb ik gezegd nee, ik ga hem niet nemen. U mag het geld teruggeven en ik geef de niet ondertekende overeenkomst terug samen met de kopie van haar plaatnummer. Maar nee zo simpel was het niet ze heeft het geld niet meer en nu na enkele dagen krijg ik zelfs een reactie, ik moet u dat geld niet terugbetalen, want we hadden een deal???
Helemaal niet..vandaag kreeg ik als laatste mail van haar, waar ik zelfs niet meer op reageer:
Goedemorgen,
Ik had me ondertussen ook ingelicht in het justitiehuis in Mechelen en bij de politie Mechelen. Bij beiden werd er begin deze week een dossier opgemaakt. Mijn advocate heeft me aangeraden om je erop te wijzen dat aangezien de scooter nu zonder nummerplaten in het openbaar staat dit volledig jouw verantwoordelijkheid is.
Ik kan nooit geloven dat dit correct is, ik heb zelfs nooit de sleutel in mijn handen gehad..
Kan u mij aub een vlugge reactie geven.
Bedankt,
Chantal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2018 16:28

Wanneer je een voorschot betaald heb je een deal, en deze kan 100% mondeling zijn, het zal aan u zijn om te bewijzen dat er GEEN mondeling akkoord was, een verkoopbewijs tussen twee particulieren is niet verplicht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 16:39

Er was heel zeker GEEN mondeling akkoord, je gaat met niets akkoord dat je nog niet gezien hebt hé..dus mv. heeft mijn vertrouwen misbruikt...
Als je zo iets doet met vreemden oké...maar met een collega, neen niet oké..

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 16:42

Er was heel zeker GEEN mondeling akkoord, je gaat met niets akkoord dat je nog niet gezien hebt hé..dus mv. heeft mijn vertrouwen misbruikt...
Maar dit kan je niet bewijzen, wij hier geloven je wel hoor maar als de rechter u gaat geloven is een andere zaak, je geeft toch geen 400€ voor iets dat je niet gezien heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 18:19

Ik moest de 400 euro betalen, zo kan ze me de papieren geven (gelijkvormigheidsattest), maar het was dus iets anders...om eventueel al een verzekering aan te vragen, dan kon ik hem direct meenemen als ik hem goed vond. En omdat het een collega was die dan ook nog in Brussel werkt en daarvoor naar Antwerpen kwam, ja denk je er niet achter van oei die gaat me in het zak proberen te zetten....
Maar mijn verzekeringsmakelaar zei doe dat maar niet, ga hem maar eens eerst bekijken.

Als het echt een deal was voor mij, had ik toen gezegd, geef me de papieren en de sleutels maar en zeg waar ik hem kan vinden....

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 06 jul 2018 18:59

Het voorschot bent u kwijt, best antwoorden dat u afziet van de koop. Het is een dure les, maar het zal u geen tweede keer overkomen.

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2018 22:04

Het voorschot bent u kwijt, best antwoorden dat u afziet van de koop. Het is een dure les, maar het zal u geen tweede keer overkomen.
Waarom kwijt, het was niet echt een voorschot, gewoon een waarborg om hem even te houden tot ik kon komen, zoals een hotel in een kamer, je kan dat even op hold zetten...

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 06 jul 2018 22:26

BW art 1590
Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 06 jul 2018 22:29

Het voorschot bent u kwijt, best antwoorden dat u afziet van de koop. Het is een dure les, maar het zal u geen tweede keer overkomen.
Waarom kwijt, het was niet echt een voorschot, gewoon een waarborg om hem even te houden tot ik kon komen, zoals een hotel in een kamer, je kan dat even op hold zetten...
Dat is geen waarborg, dat is een voorschot.

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jul 2018 22:38

Het voorschot bent u kwijt, best antwoorden dat u afziet van de koop. Het is een dure les, maar het zal u geen tweede keer overkomen.
Waarom kwijt, het was niet echt een voorschot, gewoon een waarborg om hem even te houden tot ik kon komen, zoals een hotel in een kamer, je kan dat even op hold zetten...
Dat is geen waarborg, dat is een voorschot.
Denk het niet, want op dat papier staat er bij voorschot een streep door...

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 06 jul 2018 22:47


Waarom kwijt, het was niet echt een voorschot, gewoon een waarborg om hem even te houden tot ik kon komen, zoals een hotel in een kamer, je kan dat even op hold zetten...
Dat is geen waarborg, dat is een voorschot.
Denk het niet, want op dat papier staat er bij voorschot een streep door...
Kunt u hier een scan plaatsen (geanonimiseerd)?

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 jul 2018 23:28


Dat is geen waarborg, dat is een voorschot.
Denk het niet, want op dat papier staat er bij voorschot een streep door...
Kunt u hier een scan plaatsen (geanonimiseerd)?
Ik ga dat morgen proberen..het staat op mijn pc maar dan moet ik de namen eraf halen is toch wat u bedoeld niet?

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 06 jul 2018 23:30

Ja, even de namen zwart maken, online zetten en hier linken.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 07 jul 2018 09:04

Hoeveel was de vraagprijs voor die brommer. Indien 400 € voorschot moet die rond de 4000 € liggen . Voor die prijs heb je een nieuwe.

Chantalleke1958
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jul 2018 10:07

De vraagprijs was 400, maar moest die dan als waarborg geven voor die papieren, om eventueel een verzekering te kunnen aanvragen, maar daar begon het al, ze gaf toen haar kopie van haar plaat nummer, omdat ze geen gelijkvormigheidsattest heeft...

Terug naar “Consumenten Koop”