Als deze laptop fysiek in de winkel gekocht is, is er helemaal geen bedenktijd.Er bestaat wel zoiets als een bedenktijd natuurlijk.
Als de laptop een duidelijk geluid maakt dat het niet hoort te maken (met andere woorden: een geluid dat een andere laptop van het zelfde merk en type niet maakt), spreek je weldegelijk over een defect. Zelfs als de laptop zijn werk verder normaal doet.Een vreemd geluid hoeft daarom niet op een defect wijzen. Irritant, daar kan ik op inkomen, maar of je je daar kunt op berroepen om je geld terug te krijgen valt te betwijfelen. Zeker als het toestel verder gewoon zijn ding doet.
Niemand zegt dat de winkel moet terugbetalen, maar dan moeten ze wel het defect kunnen oplossen. Een winkel kan niet zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug!" Of ja, dat kunnen ze wel zeggen, maar dan moeten ze zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug! Je krijgt van ons wel een nieuwe exemplaar van net dezelfde laptop, waar het abnormale geluid niet bij te horen is."Recentelijke en gelijkaardig geval gekend waarbij de winkel niets heeft moeten terugbetalen.
Laat het ons hopen... de winkel heeft in mijn geval niets willen of kunnen doen...Een winkel kan niet zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug!" Of ja, dat kunnen ze wel zeggen, maar dan moeten ze zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug! Je krijgt van ons wel een nieuwe exemplaar van net dezelfde laptop, waar het abnormale geluid niet bij te horen is."
Je haalt zelf het probleem al aan: er is nergens gedefinieerd hoeveel "geduld" je moet hebben voor de verkoper het product deftig kan herstellen. Een rechter zal bij discussies bepalen wat al dan niet "redelijk" is.
Wat je kan doen is een Aangetekend Schrijven naar de verkoper richten met daarin chronologisch de problemen en herstelpogingen die al achter de rug zijn, melden dat de laptop nu reeds 3 weken binnen is, en dan melden dat je verwacht dat je binnen de 14 dagen je laptop gerepareerd (dus zonder het storende geluid) terugkrijgt, en indien dit niet mogelijk is, of de laptop toch nog het geluid blijkt te maken, je geld terugeist, en je niet zal nalaten dit voor de rechtbank terug te eisen in dat geval.
Meer kan je op dit moment niet doen. Als de laptop nog steeds defect blijkt, en de verkoper weigert terug te betalen, kan je met uw kopie van het aangetekend schrijven en het ontvangstbewijs naar de rechter stappen om de terugbetaling te eisen. De rechter zal dan oordelen wat redelijk is (ofwel je geld terug / nieuwe laptop, of eventueel de verkoper een laatste kans geven de laptop te repareren).
Merci, da's duidelijk!Een advocaat mag je rekenen op een 130 a150€ per uur, opstarten dossier en elke telefoon moet betaald worden, naar de rechtbank gaan km vergoeding een paar keer terug komen en je bent vertrokken voor een paar duizend euro , win je het dan krijg je daar een deel van terug maar zeker niet alles.
Ik heb een tijd geleden een gelijkaardig probleem gehad bij een bekende Multimedia winkel in het Antwerpse.
Gaming Laptop van toch wel bekend merk had na 2 herstellingspogingen nog steeds hetzelfde probleem.
Aangetekende ingebrekestelling gestuurd waarin ik mijn centen terugvraag, en erbij gezegd dat ik de volgende stappen een klacht bij FOD economie, en rechtbank zouden zijn.
Daarna zonder problemen centen terugbetaald.
Daarna een ander merk/type terug bij hen besteld omdat ze toch wel de terugbetaling vlot afgehandeld hadden, en daarna alles ok, andere laptop snel geleverd en geen problemen meer.