Computer voldoet niet aan verwachtingen - kan ik mijn geld terug krijgen?

poehah
Topic Starter
Berichten: 12

Computer voldoet niet aan verwachtingen - kan ik mijn geld terug krijgen?

#1 , 06 jul 2018 15:13

Ik kocht al maanden geleden een dure nieuwe laptop. Deze blijkt deffect te zijn. Of dat echt een deffect is valt natuurlijk te betwisten, maar het is in ieder geval niet zoals geadverteerd. Er komt namelijk een 'zoem' geluid uit de laptop en dat is behoorlijk irritant.

Hiervoor is de laptop al éénmaal naar herstelling gegaan. Momenteel is de laptop voor een 2e keer binnen voor herstelling (voor hetzelfde probleem). Dat duurt inmiddels al 3 weken, terwijl de winkel zei dat de termijn ongeveer 1 a 2 weken is. Ik heb de winkel ook al gezegd dat ik graag mijn geld terug wens, en dat ik daar volgens mij ook recht op heb als ik de uitleg op de Europese website bekijk. De winkel kijkt daar echter anders tegenover en doet moeilijk. Ik zou graag mijn geld terug eisen als de laptop terug uit herstelling komt en toch nog altijd deffect blijkt te zijn.

Kan dat? Wat zijn mijn opties? De website van Europa verteld dat ik eerst recht heb op herstelling en dan recht op terugbetaling, maar ze vertellen niet hoeveel keer de laptop eerst hersteld moet zijn vooraleer je je geld terug mag eisen.


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2018 15:52

Je haalt zelf het probleem al aan: er is nergens gedefinieerd hoeveel "geduld" je moet hebben voor de verkoper het product deftig kan herstellen. Een rechter zal bij discussies bepalen wat al dan niet "redelijk" is.

Wat je kan doen is een Aangetekend Schrijven naar de verkoper richten met daarin chronologisch de problemen en herstelpogingen die al achter de rug zijn, melden dat de laptop nu reeds 3 weken binnen is, en dan melden dat je verwacht dat je binnen de 14 dagen je laptop gerepareerd (dus zonder het storende geluid) terugkrijgt, en indien dit niet mogelijk is, of de laptop toch nog het geluid blijkt te maken, je geld terugeist, en je niet zal nalaten dit voor de rechtbank terug te eisen in dat geval.

Meer kan je op dit moment niet doen. Als de laptop nog steeds defect blijkt, en de verkoper weigert terug te betalen, kan je met uw kopie van het aangetekend schrijven en het ontvangstbewijs naar de rechter stappen om de terugbetaling te eisen. De rechter zal dan oordelen wat redelijk is (ofwel je geld terug / nieuwe laptop, of eventueel de verkoper een laatste kans geven de laptop te repareren).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 06 jul 2018 16:00

Ik vrees er een beetje voor.

Er bestaat wel zoiets als een bedenktijd natuurlijk, maar na 3 maand gaat die volgens mij al verstreken zijn.

Een vreemd geluid hoeft daarom niet op een defect wijzen. Irritant, daar kan ik op inkomen, maar of je je daar kunt op berroepen om je geld terug te krijgen valt te betwijfelen. Zeker als het toestel verder gewoon zijn ding doet.

Wat denkelijk ook de reden is waarom de herstelpogingen mislukken.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 16:30

Er bestaat wel zoiets als een bedenktijd natuurlijk.
Als deze laptop fysiek in de winkel gekocht is, is er helemaal geen bedenktijd.
Een vreemd geluid hoeft daarom niet op een defect wijzen. Irritant, daar kan ik op inkomen, maar of je je daar kunt op berroepen om je geld terug te krijgen valt te betwijfelen. Zeker als het toestel verder gewoon zijn ding doet.
Als de laptop een duidelijk geluid maakt dat het niet hoort te maken (met andere woorden: een geluid dat een andere laptop van het zelfde merk en type niet maakt), spreek je weldegelijk over een defect. Zelfs als de laptop zijn werk verder normaal doet.

Als het gewoon om een uits luidruchtigere laptop gaat (die evenveel lawaai maakt als de andere laptops van dat merk en dat type) zal de TS inderdaad niet veel kunnen beginnen, want dan is de laptop conform. Maar ik vermoed dat dit hier niet het geval is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 06 jul 2018 16:34

Ik kocht een tijdje terug via de webshop van een "gekende" winkel in het Antwerpse een laptop aan. Een toestel van over de 2000 euro, vrij zware configuiratie, een gamers laptop.

Ook dit toestel maakte een vreemd geluid én het toetsenbord van het toestel zelf wordt erg warm.

Ik heb het toestel binnengedaan, het geluid hebben ze opgelost gekregen maar het issue met mijn keyboard niet. Ik heb ze hierover aangeschreven en nooit echt een antwoord gekregen.

Begin dit jaar gaan horen bij mijn advocaat, die wist me dan te vertellen volgens hem niet al te veel kans te hebben, daar het toestel voor het overige wel goed werkt.

Ik zou er niet van slag of stoot vanuit gaan dat het effectief hier wel zou kunnen.
Laatst gewijzigd door FreelancerIT op 06 jul 2018 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2018 16:36

Recentelijke en gelijkaardig geval gekend waarbij de winkel niets heeft moeten terugbetalen.
Niemand zegt dat de winkel moet terugbetalen, maar dan moeten ze wel het defect kunnen oplossen. Een winkel kan niet zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug!" Of ja, dat kunnen ze wel zeggen, maar dan moeten ze zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug! Je krijgt van ons wel een nieuwe exemplaar van net dezelfde laptop, waar het abnormale geluid niet bij te horen is."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 06 jul 2018 16:38

Ik had een nieuwe laptop gekocht van over de 2000 euro met een soortgelijk probleem, heb toen van mijn advocaat te horen gekregen dat het de moeite niet waard is, zelfs als we een geding zouden winnen. .

Ik zou er niet van slag of stoot vanuit gaan dat het effectief hier wel zou kunnen.

Nu, bij mij was hij gekocht via het internet, welliswaar bij een "gekende" winkel in het Antwerpse.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 06 jul 2018 16:39

Een winkel kan niet zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug!" Of ja, dat kunnen ze wel zeggen, maar dan moeten ze zeggen: "Sorry, we krijgen het niet opgelost, maar uw geld krijg je niet terug! Je krijgt van ons wel een nieuwe exemplaar van net dezelfde laptop, waar het abnormale geluid niet bij te horen is."
Laat het ons hopen... de winkel heeft in mijn geval niets willen of kunnen doen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jul 2018 16:42

Het is niet aan de winkel om te oordelen of ze iets willen doen of niet. Maar uiteraard moet je wel zelf op uw strepen staan en het desnoods voor de rechtbank brengen. Als je dit niet doet, kan de winkel doen wat ze willen, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

poehah
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 06 jul 2018 18:16

Je haalt zelf het probleem al aan: er is nergens gedefinieerd hoeveel "geduld" je moet hebben voor de verkoper het product deftig kan herstellen. Een rechter zal bij discussies bepalen wat al dan niet "redelijk" is.

Wat je kan doen is een Aangetekend Schrijven naar de verkoper richten met daarin chronologisch de problemen en herstelpogingen die al achter de rug zijn, melden dat de laptop nu reeds 3 weken binnen is, en dan melden dat je verwacht dat je binnen de 14 dagen je laptop gerepareerd (dus zonder het storende geluid) terugkrijgt, en indien dit niet mogelijk is, of de laptop toch nog het geluid blijkt te maken, je geld terugeist, en je niet zal nalaten dit voor de rechtbank terug te eisen in dat geval.

Meer kan je op dit moment niet doen. Als de laptop nog steeds defect blijkt, en de verkoper weigert terug te betalen, kan je met uw kopie van het aangetekend schrijven en het ontvangstbewijs naar de rechter stappen om de terugbetaling te eisen. De rechter zal dan oordelen wat redelijk is (ofwel je geld terug / nieuwe laptop, of eventueel de verkoper een laatste kans geven de laptop te repareren).

Bedankt, dat is duidelijk! Kan ik ergens opzoeken hoeveel het kost om dit voor de rechter te brengen? Ik vraag me dan af of het wel de moeite is voor een laptop van 2,500 EUR.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jul 2018 18:51

Een advocaat mag je rekenen op een 130 a150€ per uur, opstarten dossier en elke telefoon moet betaald worden, naar de rechtbank gaan km vergoeding een paar keer terug komen en je bent vertrokken voor een paar duizend euro , win je het dan krijg je daar een deel van terug maar zeker niet alles.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

poehah
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 07 jul 2018 10:18

Een advocaat mag je rekenen op een 130 a150€ per uur, opstarten dossier en elke telefoon moet betaald worden, naar de rechtbank gaan km vergoeding een paar keer terug komen en je bent vertrokken voor een paar duizend euro , win je het dan krijg je daar een deel van terug maar zeker niet alles.
Merci, da's duidelijk! :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jul 2018 08:51

Je hoeft niet meteen naar de rechtbank te gaan, dreigen om aangifte te doen bij de FOD economie omdat je geen beroep kan doen op uw garantierecht, zal ik veel gevallen voldoende zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mbbs1024
Berichten: 474

#14 , 09 jul 2018 16:32

Ik heb een tijd geleden een gelijkaardig probleem gehad bij een bekende Multimedia winkel in het Antwerpse.
Gaming Laptop van toch wel bekend merk had na 2 herstellingspogingen nog steeds hetzelfde probleem.
Aangetekende ingebrekestelling gestuurd waarin ik mijn centen terugvraag, en erbij gezegd dat ik de volgende stappen een klacht bij FOD economie, en rechtbank zouden zijn.
Daarna zonder problemen centen terugbetaald.
Daarna een ander merk/type terug bij hen besteld omdat ze toch wel de terugbetaling vlot afgehandeld hadden, en daarna alles ok, andere laptop snel geleverd en geen problemen meer.

poehah
Topic Starter
Berichten: 12

#15 , 10 jul 2018 10:03

Ik heb een tijd geleden een gelijkaardig probleem gehad bij een bekende Multimedia winkel in het Antwerpse.
Gaming Laptop van toch wel bekend merk had na 2 herstellingspogingen nog steeds hetzelfde probleem.
Aangetekende ingebrekestelling gestuurd waarin ik mijn centen terugvraag, en erbij gezegd dat ik de volgende stappen een klacht bij FOD economie, en rechtbank zouden zijn.
Daarna zonder problemen centen terugbetaald.
Daarna een ander merk/type terug bij hen besteld omdat ze toch wel de terugbetaling vlot afgehandeld hadden, en daarna alles ok, andere laptop snel geleverd en geen problemen meer.

Bedankt voor je reactie!

Heb je een kopie van die aangetekende zending? Ik vraag me af hoe ik het best verwoord en een sjabloon zou handig zijn :-)

Terug naar “Consumenten Koop”