prijsverhoging provider telecom

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

prijsverhoging provider telecom

#1 , 20 jun 2018 21:03

Voor de specialisten consumptierecht:

Ik heb mij in mei geabonneerd op drie telecombundels (tel+internet+digitale tv en dit op drie verschillende locaties).
Ik kreeg speciale kwantumvoorwaarden (permanent, geen tijdelijke promotie). Nu komt er in juli een prijsverhoging . Daardoor zou de totale kost van mijn abonnementen ineens met 40 percent stijgen. Dat zou volgens de info die ik lees in de kranten echter maar driemaal 1,70 Eur mogen zijn. Maar mijn totale maandelijkse prijs gaat ineens met 60 Euro omhoog. Daardoor wordt mijn kwantumkorting (die niet tijdeljk was) ineens weggeveegd.
Is een prijsstijging van 40 percent toegelaten?
Uiteraard voel ik mij bedrogen omdat mijn keuze voor deze operator gebaseerd is op een marktstudie van de voorwaarden voor meervoudige contracten van de verschillende aanbieders. Met deze prijsstijging zit ik nu ineens bij de duurste!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 20 jun 2018 21:11

Bij elke prijsverhoging moet expliciet de mogelijkheid tot opzegging zonder boetes op het document staan dat de prijsverhoging aankondigt (art 108.2 van de wet op de electronische communicatie).

Wel raar dat ze onder je bundelkorting proberen uit proberen te komen. Is die wel permanent of verbloemde de verkoper dat het permanent was terwijl je bv een promo kreeg van 6 maand. Wat staat er in je overeenkomst? (Of hoe staat de bundelkorting op je factuur vermeld?). Hoedanook kan je opzeggen op.basis van Art 108.2. Als ze lastig doen naar de ombudsman.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 jun 2018 21:25

Ik heb gewoon een contract met drie identieke prijzen voor drie exemplaren van een welbekende "bundel" van die provider en die drie identieke prijzen zijn ieder lager dan de normale prijs voor 1 bundel zoals die op hun website wordt geafficheerd.
Mijn contract vermeldt dus gewoon die drie (verlaagde) prijzen zondermeer en de naam van het type bundel. Er staat niets expliciet bij van een korting, gewoon een prijs voor drie bundels en de totale maandelijkse vaste som. Er staat enkel bij vermeld: te vermeerderen met verbruikskosten.

Daarnaast ook nog een verwijziging naar een tijdelijke korting gedurende drie maanden, maar die staat volledig los van de contractuele prijs. Deze tijdelijke korting wordt niet in vraag gesteld, noch door mij, noch door de provider.

Na de verhuis naar deze provider amper een maand geleden heb ik geen zin om daar nog eens aan te beginnen.
Om de installatie van deze provider mogelijk te maken heb ik in één van de woningen daarenboven aanpassingswerken moeten laten doen aan het gebouw.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 21 jun 2018 19:11

Heb je al een eerste factuur gekregen met de bekomen lagere bundelprijs voor die 3 lijnen?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 21 jun 2018 19:22

Die verwacht ik morgen of uiterlijk begin volgende week.
De laatste factuur van nu bijna een maand geleden was nog niet
voor het huidige nieuwe contract. Toen had ik maar voor één woning een contract bij deze provider.

Het is via de e-mail met de nieuwe prijzen die ingaan vanaf juli dat ik merkte dat
er een impliciete prijsverhoging zou zijn van ongeveer 40 percent, indien ik vergelijk
met de prijzen in het recente contract.

Die drie "lage" prijzen werden driemaal bevestigd:
- bij mijn bestelling (staan letterlijk op bestelformulier)
- nogmaals gecommuniceerd de dag voor de installaties werden uitgevoerd
- en nog eens in een derde e-mail waarbij de inwerkingstelling werd bevestigd (aanvangsdatum).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”