Wettelijke garantie maar toch betalen?

Thomas26
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Wettelijke garantie maar toch betalen?

#1 , 07 jun 2018 16:08

Op 09/2016 koop een laptop aan bij een electrozaak.
Recentelijk trof ik plots verschillende pixellijntjes die vastzitten op mijn scherm. De lengte van de lijntjes gaan van de top van het scherm tot aan de bodem en de breedte is ca. 2 cm. Zeer storend dus.
Ik meld dit prompt bij de dienst-na-verkoop bij de electrozaak in kwestie en vraag om een kosteloze herstelling daar de garantie nog geldig is.
De vrouw aldaar bevestigde inderdaad de wettelijke garantie maar waarschuwde me dat indien de hersteldienst een mankement vindt dat er op zou lijken dat ik het heb laten vallen (nooit gebeurd) dat deze kosten dan voor mij zouden zijn én dat ik in dat laatste geen optie zou hebben om het niet te laten herstellen.
Dat laatste vind ik toch wel zeer vreemd. Het lijkt net alsof de electrozaak zomaar mijn eigendom mag ontnemen?
De dame stelde me zelfs voor dat ik het best door "ne Marokkaan of zo nen Turk" laat herstellen, aangezien dat uiteindelijk wellicht goedkoper zal zijn dan het risico nemen dat de hersteldienst van mening is dat het aan een ondegelijk gebruik langs mijn kant zou liggen.
Klopt dit? Indien ja, op welke wetgeving baseren ze zich? Indien nee, hoe reageer ik daar het best op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2018 16:18

Die dame kan gelijk hebben !

1/ de wet op de garantie is 2 jaar, waarvan 6 maanden garantie is zonder discussie !
2/ en dan na de 6 maanden moet u als klant bewijzen dat dit defect bestond toen je hem kocht !
Dus een moeilijk geval, meestal nemen ze dit niet meer in garantie, ze zegen het is van te vallen of iets anders

* Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt er verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
* Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.


Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... e-garantie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas26
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2018 16:34

Die dame kan gelijk hebben !

1/ de wet op de garantie is 2 jaar, waarvan 6 maanden garantie is zonder discussie !
2/ en dan na de 6 maanden moet u als klant bewijzen dat dit defect bestond toen je hem kocht !
Dus een moeilijk geval, meestal nemen ze dit niet meer in garantie, ze zegen het is van te vallen of iets anders

* Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt er verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
* Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.


Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... e-garantie
Dank voor de snelle reactie.
Het gaat me niet zozeer om de mogelijkheid dat de hersteldienst deze niet zou kunnen herstellen (zelfs tenzij tegen een meerkost) maar ik zou wel mijn toestel terug willen en de optie willen hebben om dit niet te laten doen.

Op welke wet baseren ze zich om een verkocht goed zomaar te mogen terugnemen? Heb ik al eigenaar van het goed niet de eindbeslissing van wat er met met mijn toestel gebeurd?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 07 jun 2018 16:46

Daar is volgens mij geen wettelijke basis voor. Geef voor de zekerheid bij afgifte een brief mee waarin u schrijft dat als u zich niet op de wettelijke garantie kan beroepen, u de laptop terug wil zonder verdere herstellingskosten. laat een kopie aftekenen door de ontvanger.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2018 17:00

Ze moeten u toestel terug geven, en dan doe je wat je wil daar mee, er zijn er wel altijd iemand die dit kunnen herstellen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 12 jun 2018 11:31

Ze kunnen mijns inziens wel - indien op voorhand gemeld - kosten aanrekenen voor de diagnose ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”