Nieuwe wagen na dag 1 problemen

dachero
Topic Starter
Berichten: 27

Nieuwe wagen na dag 1 problemen

#1 , 05 jun 2018 20:46

Aan de specialisten hier,

Mijn nieuwe wagen werd 4 weken geleden geleverd.
Na dag 1 ging het lampje van de motorstoring branden. Terug naar de garage en aan de pc gehangen en fout werd gereset.
De dag er op na een rit van 150 km ergens gestopt. Terug bij het starten weer dezelfde storing.
Weer naar de garage en het probleem zou bij de gasklep liggen. Stuk was niet voorradig en moet uit Frankrijk komen.
Vandaag terug naar de garage geweest en het stuk is nog steeds niet geleverd. Het kan nog 2 weken en langer duren eer het stuk er zou kunnen zijn en de herstelling zou kunnen gebeuren. We praten hier dan al over minstens 5 weken. Er werd een vervangwagen meegegeven,maar niet van hetzelfde type als ik kocht. Ik heb mijn specifiek model nodig voor mijn zelfstandige activiteit. Dus heb ik de vervangwagen terug ingeleverd. Ik ben daar niks mee.
Mijn wagen loopt via een zakelijke renting. Mijn verzekeraar is van plan de rechtsbijstand in te schakelen.
Mijn vertrouwen is weg in deze wagen. Wat zijn mijn opties: gewoon herstelling afwachten en verder rijden en hopen dat het eenmalig is wetende dat er bij dit model zeer veel kinderziektes waren(model is nu 2 jaar uit)
Of verdere eisen stellen aan het merk :compensatie,derving,terugname? Ik weet het effe niet meer.............

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2018 22:13

B2B val je wettelijk onder de vrijwaringsplicht (en niet de consumentenkoop).
Art. 1641 e.v. BW (en niet 1649bis e.v. BW).
Remedies zijn dan: prijsvermindering of ontbinding.
Strikt wettelijk genomen heb je zelfs geen recht op herstelling. Maar ontbinding (wagen terug en geld terug) kan je ook maar toegekend krijgen als het geen klein gebrek is.

Garantie kan natuurlijk ruimer zijn, maar dat is bovenop het wettelijk kader.

Kortweg gezegd: enkel als het onherstelbaar blijkt, kan je ontbinding eisen. Dat zal dan wellicht via de rechtbank moeten verlopen - je kan dit niet gewoonweg eisen van de verkoper.

Je hebt wel recht op een compensatie voor de geleden schade. Heb je maw een vergelijkbare wagen nodig, en wil de garage die niet leveren, dan kan je huren en - in principe - verhalen op de garage. Maar ook al weer: als men hier niet spontaan op ingaat, dan moet je langs de rechter passeren.
Garantie op succes is er niet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”