Aaankoop auto via particulier

jannekemanneke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aaankoop auto via particulier

#1 , 02 jun 2018 14:25

Hallo juridische experts,

dit is de situatie, (mijn vraag volgt na de open spatie) ;

Ik heb een camper gekocht van een particuliere verkoper. Deze was volgens de verkoper klaargezet om naar Spanje te rijden, gekeurd als old timer met carpass voor verkoop en aanvraag tot inschrijving. Ik heb de wagen gaan bezichtigen en heb hem horen draaien, alles leek perfect in orde zoals de verkoper overtuigend bleef hameren. Een testrit maken was niet mogelijk omdat er geen nummerplaten op stonden. Maar hij verzekerde mij dat de wagen tip top in orde was.
Gisteren ben ik met de trein tot Brugge gegaan om dan de wagen te betalen met een bankcheque (twv €10.000). Met tijdelijke overzetting van de nummerplaat van mijn wagen ging ik hem nar huis rijden. Een maal de camper op bedrijfstemperatuur was begon het;
- De koppeling pakte niet meer fatsoenlijk, de auto begint te schokkeren en ik haalde maximum 80 km/u. In stationair toerental davert de wagen en gaat het olielampje branden, om de haverklap valt de auto stil en moet ik aan de kant om hem terug in gang te krijgen, enzovoort. Het is een wonder dat ik in de kempen ben geraakt.
- Deze morgen ben ik nog net tot aan de garage kunnen rijden waar men mij wist te vertellen dat de motor een hopeloos geval was. Ze wilden er niet aan beginnen omdat de kosten misschien wel tot €7000 konden oplopen en zelfs meer! Het was enorm veel werk; een straatje zonder einde! Ze konden niet begrijpen dat ik deze camper had gekocht. Tja ik ben nogal goedgelovig en naïef geweest zeker.
- Ik probeerde na de garage nog naar huis terug te rijden, maar helaas heb ik de takeldienst moeten inschakelen... €210 (ook dat nog)


Ik wil mijn geld terug en ik wil dat die camper terug naar zijn thuis gaat, want ik ben er niets mee.
Is er een wettelijke mogelijke manier om af te zien van mijn aankoop? Die man heeft me belogen en bedrogen. Moest een garage zoiets verkopen zou er een gerechtelijke procedure kunnen opgestart worden vermoed ik, maar hoe zit het in mijn geval?

(Ik kan niet geloven dat mensen zo kunnen liegen en bedriegen, ik voel me echt heel slecht hierover... Ik durf mensen niet meer te vertrouwen, gewoonweg verschrikkelijk!)

Alvast bedankt voor een reactie.
Met vriendelijk groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jun 2018 15:29

Ben je 100 % zeker dat het een particulier was waarbij je de camper gekocht hebt? Een particulier hoeft geen waarborg te geven. Je zal er dus aan zijn voor de moeite, en uw geld foetchie.
Natuurlijk niet slim een auto de kopen zonder een proefrit.
Mijn zoon heeft 15 jaar geleden zijn eerste wagentje aangekocht, ook een 2de hands. Omdat er geen platen meer ophingen, hebben we de verkoper bijna verplicht er één gaan te zoeken, anders vertrokken we onmiddellijk. Hij heeft dan rondgebeld en uiteindelijk een garageplaat gevonden. Ondertussen hadden wij bijna 2 uur in zijn living gewacht en heeft zijn echtgenote ons van koffie en taart voorzien. Als ze niet tot dergelijke stappen geneigd zijn is er zeker iets loos met die wagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jun 2018 16:09

zo een wagen koop je nooit zonder een goede test rit en als je van auto mekaniek niet op de hoogte bent neem iemand mee eventueel iemand die in een garage werkt en betaal hem, je zal veel geld uitsparen, en het beste is hem kopen met een voorwaarde dat men naar een diagnose center gaat dan ben je 100% zeker!
Prijs ongeveer 160€ voor een volledige diagnose
.
Dit zal u mijn gedacht nu veel meer kosten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2018 16:42

De vorige reacties zijn toch wel kort door de bocht. Want zelfs bij particuliere verkoop, gelden nog steeds artt. 1641 e.v. BW (de gemeenrechtelijke vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken).
Dit betekent dat een gebrek dat je niet bij een grondige inspectie kon vaststellen én dat in de kiem aanwezig was bij de koop-verkoop, kan leiden tot prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst.
Geen testrit uitvoeren is alvast niet wat je een "grondige inspectie" kan noemen. Maw, als je bij een gebruikelijke testrit (van 15 tot 30 minuten) deze gebreken al had kunnen vaststellen, dan ben je er aan voor de moeite.
Als de problemen zich pas op een later tijdstip voordoen, dan zijn er op zich wel mogelijkheden.
Een ervaren persoon mee inschakelen is zeker niet slecht, maar op zich ook niet vereist voor de aanschaf (en de "grondige inspectie") van een tweedehands goed.

Deze algemene (en dus ook particuliere) vrijwaringsplicht uit art. 1641 e.v. BW wordt meestal beperkt door een schriftelijke verklaring dat je het voertuig koopt "in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de koper". In dat geval moet je niet alleen aantonen dat het gebrek in de kiem aanwezig was en dat het verborgen was, maar daarenboven dat de verkoper het gebrek kende (of behoorde te kennen). Met andere woorden: dat de verkoper te kwader trouw was. Een professionele verkoper wordt (bijna) automatisch te kwader trouw geacht, een particuliere verkoper echter niet. Je moet in dat geval dus een driedubbel bewijs leveren.

Belangrijk hier is maw: wat staat er op papier? Staat er iets vermeld over de staat van het voertuig? Is er een beperking van de vrijwaringsplicht?
En - zoals eerder gesteld - was het wel degelijk een particuliere verkoper? Op wie stond het voertuig voordien ingeschreven (hoewel dit geen bewijs van eigendom is, eerder een aanwijzing).

Er zijn dan nog rechtsfiguren van de precontractuele fout (inclusief onderzoeks- en informatieplicht) en de wilsgebreken (meer bepaald bedrog of dwaling). Absoluut leuk voor juristen; in de praktijk moeilijk te bewijzen - resultaat onzeker.

Als je met de verkoper geen regeling kan treffen, dan val je in de praktijk terug op - ofwel berusten - ofwel een rechtszaak waarbij een gerechtelijk expert aangesteld wordt. Wie de zaak verliest, betaalt die kosten (maar wie de zaak begint, schiet ze voor).

Dat er geen testrit gebeurd is, is op zich moeilijk te verantwoorden. Maar sluit aansprakelijkheid van de verkoper niet per definitie uit - zelfs niet van de particuliere verkoper. Maar evident is/wordt het dus niet - en kan dus extra geld kosten (reken op enkele duizenden euro's). Je eigen advocaatkosten worden zelfs bij succes slechts gedeeltelijk gecompenseerd. Als je anderzijds een rechtsbijstand hebt op je nieuw voertuig, dan kan je deze mogelijk al wel inschakelen (als deze tenminste deze geschillen dekt). Of de rechtsbijstand van je familiale (indien aangegaan en risico werd niet uitgesloten).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”