Autohandelaar aanvaard verkoop niet

Lina1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Autohandelaar aanvaard verkoop niet

#1 , 30 mei 2018 16:36

Beste , graag wil ik jullie advies .

Om even kort uit te leggen

Mijn echtgenoot is 4 jaar geleden veroordeeld . Hij heeft 8 maanden in voorhechtenis gezeten in 2013 en verder is hij vrijgelaten zonder voorwaarde maar hij heeft nu wel een strafblad .
Hij heeft zijn studies verder gezet en sinds 2 jaar een vaste job met onbepaalde duur contract .
Ikzelf werk als zelfstandige in bijberoep.

Onlangs hebben wij besloten om een auto te kopen . Offerte werd gemaakt wij hebben deze ook aanvaard . Wij moesten gewoon nog afwachten dat BMW FINANCE ons lening aanvaard .

Bij de eerste simulatie was het ok . Nu blijkt dat zij zich terugtrekken en niet aanvaarden om de verkoop te laten doorgaan . Als wij om een reden vragen weigeren zij deze te geven .

Financieel vlak zou straf zijn aangezien wij samen netto 3250 euro verdienen .

En verder geen lening hebben .

Kan een autohandelaar ons zomaar weigeren ?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 mei 2018 16:45

Hij zal vermoedelijk op de zwarte lijst van de NBB staan.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 30 mei 2018 17:38

Het is niet de autohandelaar die weigert, maar wel de kredietinstelling. Dit is meestal een beslissing van een probabilistisch model waarin uw gegevens worden ingevoerd en waar dan een ja of een nee uit rolt. Men zal u bovendien meestal niet vertellen welke parameters u de das omdoen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Lina1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2018 18:09

Bedankt voor jullie reactie . Is daar op juridisch vlak iets aan te doen? Wil dit zeggen dat wij ook voor verdere leningen zullen geweigerd worden ..

Even meedelen dat mijn echtgenoot een staatschuld heeft van 10 000 euro die hij maandelijks afbetaald en waarvan ook ons beide belastingsgeld ingehouden worden .

Wij betalen maandelijks 100 euro aan de staat

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2018 19:55

Een bank of de krediet verzekering kan nooit verplicht worden om de lening toe te staan , jij bent ook niet verplicht om mij geld te lenen !
Er is geen enkele regel die de banken kan verplichten om iemand een lening te geven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 30 mei 2018 21:55

Zolang u niet op de zwarte lijst staat van de Nationale Bank kan een kredietinstelling daar in principe autonoom over beslissen. U kan daar juridisch bitter weinig tegen beginnen.

Mogelijk hebben ze toch lucht gekregen van de openstaande schuld?
"sowieso" schrijf je zo.

Lina1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2018 22:00

Zou zeer straf zijn dat ze op hoogte zijn van zijn schuldstaat. Wij hebben het nagekeken en wij staan niet op zwarte lijst bij de nationale bank .
Kan het ook zijn dat ze naar zijn strafblad kijken ? Word dit dan niet als dicriminatie beschouwd ?

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 30 mei 2018 22:12

Een garage kan geen strafblad opvragen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 31 mei 2018 10:56

Het is niet de garage die geweigerd heeft een lening toe te kennen, maar de kredietmaatschappij waarmee de garage werkt.

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 31 mei 2018 11:08

U schrijft:
Nu blijkt dat zij zich terugtrekken en niet aanvaarden om de verkoop te laten doorgaan
De kredietmaatschappij kan - zonder opgave van reden - weigeren om een lening toe te kennen.

Of de garage op basis daarvan de verkoop zelf kan ontbinden, hangt af van welke voorwaarden in verband met dit krediet in het door u (en de garage) ondertekende verkoopsovereenkomst staat.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 mei 2018 11:14

je kan altijd proberen een autolening bij een andere krediet maatschappij aangaan, met eventuele iets meer intrest te moeten betalen !
Er zijn maatschappijen die zeer veel reclame maken met autoleningen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”