ticketten american airlines gekocht per telefoon,fout bedrag

babybelle
Topic Starter
Berichten: 6

ticketten american airlines gekocht per telefoon,fout bedrag

#1 , 12 mar 2008 15:02

Ik probeer het kort te houden:Op 27 april hebben wij telefonisch tickets geboekt bij american airlines voor een vlucht naar miami.
Wij waren in het bezit van 2 vouchers van elk 500 dollar die wij van hen hadden ontvangen wegens overboeking en vertraging van een vlucht in november 2006.

Om deze vouchers te valideren moesten wij dus beroep doen op het call center, online boeken was niet mogelijk.

Een vriendelijke medewerkster heeft ons geholpen met het uitzoeken van de goedkoopste vlucht, onze vertrekdata waren immers flexibel. Zij kon voor ons geen vlucht vinden voor de prijs van 500 dollar per persoon, wij zouden “een beetje” moeten bijpassen. Na lang puzzel- en rekenwerk vond zij een vlucht die ons voor ons beide samen all in taksen btw) 385, 48 euro in totaal meer zou kosten (vertrek 15 mei).We vonden dit aan de dure kant maar hebben, na drie maal vragen of dat dit het totale kostenplaatje was voor ons beide toch toegezegd. Vol vertrouwen hebben wij ons creditcardnummer doorgegeven om transactie te betalen.
Wij hebben de ticketten thuisgekregen, zonder factuur, zonder bereking, zonder ergens enig bedrag vermeld. Ook op ons email adres, dat wij hadden moeten doorgeven, kwam geen enkele mail met de juiste berekening en verrekening van onze gratis vouchers. Bizar, dachten wij.
Groot was dan ook onze verbazing toen wij onze Diners Club afrekening kregen waar onrechtmatig 770,96 euro was afgehaald door AA. Dat was dus 385,48 euro per ticket daar hebben wij helemaal geen toestemming voor gegeven. Wij hebben dan ook onmiddelijk Diners Club ingelicht over deze fout. Zij hadden natuurlijk AA al betaald. Wij hebben ondertussen al heel wat heen en weer geschreven met AA, zonder resultaat.

Deze verkoop valt onder de “verkoop op afstand” , daarbij moet steeds een duidelijk afrekening naar de klant gezonden worden met de duidelijke berekening van de prijs. Dit is hier niet gebeurd. De prijs die afgesproken is aan telefoon is niet de prijs die is gecrediteerd met onze creditcard.

American Airlines heeft dus misbruik gemaakt van onze credicard.

Wij wensen hiervoor officieel klacht in te dienen, hoe gaan wij verder te werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 12 mar 2008 16:08

U had die vouchers beter niet aanvaard .Want u had recht op een schadevergoeding in de vorm van geld .
http://www.euclaim.nl/ hier kan je beroep op doen indien je zelf liever niet erachter aangaat .
Nu bent u niets met deze informatie ,helaas maar plaats dit toch zodat u in vervolg weet dat er andere opties zijn dan vouchers te aanvaarden.Want met vouchers te aanvaarden , ben je soms niet beter uit.Telt meestal niet voor de goedkopere tickets en soms kom je al duurder uit dan als je zonder voucher boekt .
Of u nog iets kan ondernemen laat ik over aan diegene die de letter van de wet beter kennen dan ik.
Groetjes ,

prettige reis in ieder geval !

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 12 mar 2008 16:40

Heeft u al schriftelijk klacht ingediend bij Diners Club (of Bank Card Company, als uw kaart Belgisch is)? Indien u niet precies weet hoe dat te doen, vindt u vast de uitleg op de website of misschien kan uw bank helpen. Het is niet zeker of dit iets oplevert, maar ik zou het bedrag dat afgetrokken is volledig terugeisen.

Voer vanaf nu elke communicatie met AA via aangetekende brief! Neem eventueel ook contact op met de FOD Mobiliteit en Vervoer (http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm) of, als zij niet bevoegd zijn voor uw klacht, de geschillencommissie Reizen (http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm)

Volhouden is hier echt de boodschap want vele luchtvaartmaatschappijen nemen echt een loopje met de rechten van de passagier, zoals ik zelf al heb mogen ondervinden!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

babybelle
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 12 mar 2008 17:41

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al meerdere aangetekende schrijven gestuurd naar AA het laatste zelf met een voorstel tot minnelijke schikking. Zij hebben die geweigerd.
Diners club stuurt ons zelfs al een incassobureau.

Ik zou nu gerechterlijke stappen willen ondergaan zonder kosten te maken. Een vrederechter zou een verzoeningspoging moeten inzetten maar ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen?

Kan iemand mij een tip geven?
Bij het eerstelijns adviesteam justietiehuis Gent geraak ik niet binnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

babybelle
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 14 mar 2008 13:03

Kan niemand mij verder helpen?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 14 mar 2008 14:03

“Art.1.Voor de toepassing van deze wet moet worden verstaan onder :1° Contract tot reisorganisatie : de overeenkomst waarbij een persoon zich in eigen naam jegens een andere verbindt, om tegen betaling van een totaalprijs, ten minste twee van de volgende drie diensten :a) vervoer,b) logies,c) andere niet met vervoer of logies verband houdende toeristische diensten die niet bijkomstig zijn ten opzichte van het vervoer of het logies...”(16 FEBRUARI 1994. - Wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling).

Uit de door u verstrekte gegevens leid ik af dat voornoemde wet niet van toepassing is op uw reisovereenkomst.De Geschillencommissie Reizen(http://economie.fgov.be/protection_cons ... ome_nl.htm) is dan ook onbevoegd terzake.

“Art.78.§ 1. Bij de tekoopaanbieding op afstand moet de consument ondubbelzinnig, op heldere en begrijpelijke wijze ingelicht worden door elk middel dat aangepast is aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand, meer bepaald over de volgende elementen :3° de prijs van het product of de dienst...”(14 JULI 1991. - Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument).

In zoverre deze Belgische wetsbepaling van toepassing zou zijn op American Airlines kan u zich hiervoor buitengerechtelijk wenden tot: http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de handelsrechtbank.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

babybelle
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 14 mar 2008 16:47

Bedankt voor uw antwoord.
Ik dien dus gewoon een schriftelijke aanvraag in bij de griffier.

Ik had al alle departementen bij de fgov doorlopen, daar hadden ze mij ook aageraden een minnelijke schikking door de rechter te lanten uitspreken.

Terug naar “Consumenten Koop”