Tweedehandswagen gekocht na 5 km al mototrstoring!!!

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Tweedehandswagen gekocht na 5 km al mototrstoring!!!

#1 , 28 mei 2018 16:50

Geachte lezers,

Ik heb een tweedehandswagen gekocht met keuring en carpass, Blanco gekeurd en carpass klopt en het wagen zelf heeft een onderhoud had.

:arrow: Wanneer ik het auto weest halen vrijdag na 6 uur rijden onder file!!! na 5 km al motorstoring (vermogen uitval) enz..., auto stilgelegd en weer verder gegaan, storing opgelost.

:arrow: na 2 km net hetzelfde verhaal maar het autosnelweg had geen pechstrook deze keer dus ik zat ook nog aan het 4 de lijn waardoor ik het risico naam om in 4 de strook te stilstaan want er was geen kans om naar het 1ste strook te gaan dan voor een pech stand te zoeken want met vrijdagfile en 70 km per uur (veiligheidsmodus) raak je nergens. dan weer auto herstart dan kon ik nog verder want motor storing ging weg.

:arrow: na 5 min net hetzelfde verhaal, deze keer via normale weg gereden aan 50 km/uur want ik vertrouwde auto totaal niet meer en direct het verkoper gecontacteerd en direct naar het garage gebracht omdat het auto te weinig brandstof kreeg en dit is opgelost geweest en dacht van het is opgelost.

:arrow: zaterdag heb ik niet gereden maar zondag net hetzelfde verhaal 2 keren opnieuw motorstoring en vermogen verlies, auto zelf heeft nog altijd vermogen verlies die ga lichtjes vooruit met of zonder motorstoring.

Vandaag is het nog eens gebeurd na 15 km verder, maar deze keer volledig binnengebracht en uitgelezen 5 fouten waaronder 2 belangrijke 1 die na gekeken moet worden en 2 onbelangrijke die het systeem zelf kan diagnosen.


******Onderhoud was vervalst!!! er is niets veranderd dat het in onderhoudsboekje staat dat het veranderd is zoals pollen filter, luchtfilter, enz... onmogelijk dat het in 500 km zo vervuild is. gebeld naar het verkoper en zei ja daar staat het fout er is niets verander enkel olie!!! onderhoudsboek staat er wel dat alles veranderd is!

******Verzwijgen van het afgekeurde wagen, dit wagen werd afgekeurd door een of andere reden maar het verkoper zei ik ben niet kunnen gaan maar het volgende dag kreeg ik het blanco keuringsrapport maar volgens het papier en nagaan (gebeld naar keuringscenter) is het idd wel 1 dag voordien afgekeurd door een of andere reden.

******Motorstoringen die onmogelijk zijn dat het in 1 dag kan optreden, garage zei het is zeker al 5 - 6 maanden of zelfs meer dat het oorzaak van het motorstroring al is.



Auto is gekocht van een particulier en is zonder garantie maar 2 keren vervalsing en verzwijgen van het keuringsrapport en nog eens het motorstoringen die mss het verkoper die niets van weet maar al paar maanden voor dat ik het auto heb gekocht al waren, Heb ik nu enig kans om mijn geld terug te krijgen en het auto weer afgeven want ik ben niet bereid om meer kosten aan dit auto te doen, heb meer dan genoeg uit mijn eigen rekenen betaald.


Omdat het wagen niet meer behandeld kan worden door een onafhankelijke garage, moet ik bij een ford garage eens gaan. Maar er zijn nog zeker kosten aan, want ford gareg gaat het wagen zeker zelf eens uitlezen (90 euro), foutcode die naar het vervangen van egr-klep verwezen wordt (+- 150 euro + 70 euro werkloon), maar als het probleem nog voordoet is het dan het turbo (+-400 euro + 100 werkloon), ik zie deze kosten niet meer zitten!

Wat kan ik er tegen doen, HELP!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12814

#2 , 28 mei 2018 18:00

U kunt proberen een verborgen gebrek te bewijzen. Als u geen rechtszaak wil, probeer dan een akkoord te sluiten met de verkoper.

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2018 18:28

Geahcte LeenW,

Verkoper wilt niets op zich nemen en beweerd nog altijd dat het goed was toen ze er mee rijden. Ik heb schriftelijk duidelijk gemaakt dat ik het verdere kosten niet in mijn rekening wil nemen en daardoor vroeg ik een tussenkomst of het opzeg van het koopcontract. Want na 7 motor storing en dit auto heb ik maar 200 km in mijn handen en 3 keer naar garage ermee geweest (dag 3) en uit mijn eigen rekening betaald. maar het verkoper ging niet akkoord, hij had me duidelijk gemaakt dat hij op niets gaat opdraaien, dan wilt het schuld aan mij geven dat ik naar een onafhankelijke garage ben geweest, en niet naar een ford garage. euhmmm ?? omdat het 10x goedkoper is dan een ford garage?..


*Vervalsing van het onderhoudsbeurt (verkoper heeft toegekend dat het meeste onderdelen niet vervangen waren), maar staat op papier dat het wel vervangen is (ah, daar zou een fout zijn, het komt overeen met het contract's geschrift). Garage zei dat de meeste niet vervangen waren omdat het onmogelijk is dat na 200 km al zo super vuil geworden zijn.

*Verkoper wou dat ik het auto supersnel wou komen halen, ik vond geen verzekering dus duurde wat lang dan kwam hij af dat hij zijn terras wou vernieuwen of werken aan zijn huis, omdat het auto op mijn naam al ingeschreven was, was ik verplicht om die auto te halen met andere plaatnummers (mijn oude auto)....

*Zwijgen van het afkeuringsbewijs. Verkoper ontkent dit en wilt er niet over hebben. verkoper zei toen "ah sorry, vandaag ben ik niet naar de keuring kunnen gaan, omdat....."), maar dag nadien kreeg ik wel een keuringsrapport dat het gekeurd was. Waarom heeft hij het niet gezegd dat het afgekeurd was (kan bewijzen door zijn berichten, mail en het keuringscenter duplicatie aangevraagd van het afgekeurde versie).

*Ontkenning van het probleem, toen we ermee rijden was het goed zegt hij, maar ik kan nu ook deze auto verkopen en zeggen toen ik ermee rij was het ook goed.... ONMENSELIJK DUS, Bewijs= garage zei dit is onmogelijk dat het probleem kan optreed na aankoop want 1 dag en zoveel probleem (na aankoop 5 km verder, enkele minuutjes het auto in me handen al motorstoring!!!), garage beweerd dat het probleem 3 - 4 maanden al ontstond.

*Verkoper weet precies wat er aan de hand is en wat het problemen zou kunnen zijn, wacht is effen, hoe kun je dan weten wat er aan de hand is zonder info???

Super lieve, eerlijke mensen zagen de mensen uit, Ik maak niemand zwart hier maar vervalsing, en ontkenning van een probleem. dat kan zijn dat de mensen al niets van die problemen weten maar als het garage bewezen heeft dat het probleem al zo is voor dat ik hem koopte, en ik achter kwam dat het afgekeurd was en het onderhoudsbeurt vervalst was, je ga toch slim nadenken en tenminste 50 / 50 kost verdeling accepteren?

Reclame

LeenW
Berichten: 12814

#4 , 28 mei 2018 19:14

Als de verkoper niet meewil, aangetekende ingebrekestelling sturen om de koop te laten ontbinden op basis van verborgen gebrek. Blijft het nee, dan wordt het rechtbank.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 28 mei 2018 19:56

Ik leef mee met je frustratie doch als je geen rechtsbijstand contracuele geschillen hebt (bv een uitgebreide autorechtsbijstand of een aparte (dure) rechtsbijstand) zal je wel alle gerechtskosten moeten voorschieten (advocaat, dure aangestelde gerechtsexpert om uit te zoeken wie gelijk heeft) en hopen dat je gelijk haalt.

Er was een blanco keuringsbewijs. Dat hij daarvoor afgekeurd was doet niet ter zake. Onderhoudsboekje is vervalst ... : lijkt mij niet voldoende om de koop te annuleren (misschien werd de verkoper wel bedot (alhoewel ...))

Laat m herstellen in een merkgarage (of bij een onafhankelijke die veel aan Ford werkt). De tijd van de “alle merken” garages is voorbij sinds er computers in auto s zitten. Droog daarna uw tranen (hopelijk valt de kost mee) en beschouw het als een leerschool.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2018 20:10

Men gaat hier toch niet vertellen dat het keuring bewijs vervalst is hé.

Dat hij 2 dagen ervoor afgekeurd is heeft niks te zien met de motor, want in de keuring test men je motor niet, in Belgie is het een veiligheids-keuring, een lamp niet brand kan hij al afgekeurd worden, en blijkbaar is het de motor die het niet doet, ik geef je zeer weinig kans dat je dit wint .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2018 20:41

Ik bedoel niet dat het keuringsbewijs vervalst is maar hij zwijg over het afgekeurde rapport en wil hij het over niet hebben. maar toen zei hij wel tegen me ik ben niet kunnen gaan (de dag van het afkeuring). maar ja dan is het wel blanco gekeurd... daar zit ik niet meer in maar waarom liegen?


*Ik kan bewijzen dat het motorstoring al was voordat ik het voertuig kocht, kon geen test-rit mee doen geen plaatnummers, (garage kan het bewijzen dat het storing al bestond door het staat van het onderdelen, en het functionering van het onderdelen).

*Ik kan bewijzen dat het onderhoudsbeurt vervalst is, alle vervalst is een grote word maar ja, er staat dat alles vervangen is behalve het brandstoffilter op +-124.000, nu is het km stand op +-125.125... maar toen het garage het foutcode aan het opsporen was (lage spuitdruk of zoiets), heeft hij het luchtfilter eens nagekeken en het was piekzwart en stofferig tot en met wat niet kan na 1000 km, dan de pollen filter gecontroleerd net het zelfde, enz... wat er wel veranderd was, was enkel olie. ik heb het verkoper gecontacteerd en zei letterlijk ""ah ja daar staat een fout tis niet vervangen maar de olie wel"" huh??? gespreksopname in bezit...

*Ik heb voor de meeste kosten al opgedraaid (probleem 1), zoals het aanvoeren van brandstof naar het motor (een of andere manier leeggezogen werd), brandstoftoevoerleiding, werkloon, enz... dit heb ik zelf betaald want zoiets kan altijd gebeuren.

*na 10 km kwam het foutcode's weer, deze heb ik ook weer op mijn eigen rekening gedraaid weer paar honderden euro's kwijt...

*nu is het weer motorstoring uitgelezen (weer 90 euro), p0299 kweet niet wat klep, als het nog eens voorkomt moeten we de turbo vervangen. voor deze draai ik zeker niet meer op, stel eens voor sbiet morgen ESP, de andere dag het as, en de andere dag iets anders, hahaha,

Mijn bedoeling is tussenkomst van het verkoper, want na 5 km toen ik het heb gekocht begon al 3 keer in motorstoring, en problemen tot en met.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 28 mei 2018 21:07

Een rechter aanvaardt helaas geen eenzijdige bewijzen. Hij kent immers niets van autos. Hij aanvaardt enkel opinies die door een door hem aangestelde (dure door u voor te schieten kosten) expert voorgekauwd zijn. Je zou een minnelijke schikking kunnen proberen via de vrederechter maar dan moet de tegenpartij wel komen opdagen en akkoord gaan met je voorstel van schikking.

Er hingen geen platen meer aan. Op welke platen is die auto dan gekeurd? Keuring voor verkoop kan enkel op de platen van de titularis of op platen op naam van de toekomstige titularis (of op garageplaten natuurlijk)
Laatst gewijzigd door Sirkii op 28 mei 2018 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mei 2018 21:10

Wat kost me een minnelijke schikking ? (naar de vrederechter stappen), ik ben een hogeschoolstudent, en het is niet meer haalbaar voor mij om meer kosten uit te geven of te besteden, en het auto kost geen honderden euro's waar ik kan zeggen van ja laat maar koop ik een andere wel, het gaat over een auto die meer dan 6700 euro heeft gekost bijna mijn alle gespaarde geld voor een auto.

******Als het zo makkelijk is om van zon probleem als verkoper af te raken dan kan ik ook het auto verkopen aan een andere voor het zelfde prijs, maar dan zit hij wel in het probleem met die auto en kosten maar dan trek ik me weer van niets kan ik ook zeggen van toen ik mee rijd was het nog goed e!, maar zo onmenselijk ben ik ook nog niet geworden.*********

LeenW
Berichten: 12814

#10 , 28 mei 2018 21:17

******Als het zo makkelijk is om van zon probleem als verkoper af te raken dan kan ik ook het auto verkopen aan een andere voor het zelfde prijs, maar dan zit hij wel in het probleem met die auto en kosten maar dan trek ik me weer van niets kan ik ook zeggen van toen ik mee rijd was het nog goed e!, maar zo onmenselijk ben ik ook nog niet geworden.*********
Tot die persoon u dagvaardt. In dat geval gaat u al met serieuze schulden zitten nog voor u gaat werken.

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 mei 2018 21:20

******Als het zo makkelijk is om van zon probleem als verkoper af te raken dan kan ik ook het auto verkopen aan een andere voor het zelfde prijs, maar dan zit hij wel in het probleem met die auto en kosten maar dan trek ik me weer van niets kan ik ook zeggen van toen ik mee rijd was het nog goed e!, maar zo onmenselijk ben ik ook nog niet geworden.*********
Tot die persoon u dagvaardt. In dat geval gaat u al met serieuze schulden zitten nog voor u gaat werken.
Zo onmenselijk en dom ben ik ook nog niet, maar zoals de anderen die het probleem voorspellen klinkt het zo dat ik niets kan doen tegen het verkoper maar een optie is minnelijke schikking, ik ga morgen een minnelijke schikken stellen dan zie ik nog wel wat er gebeurd maar wat kost me dit?

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 mei 2018 21:27

Een rechter aanvaardt helaas geen eenzijdige bewijzen. Hij kent immers niets van autos. Hij aanvaardt enkel opinies die door een door hem aangestelde (dure door u voor te schieten kosten) expert voorgekauwd zijn. Je zou een minnelijke schikking kunnen proberen via de vrederechter maar dan moet de tegenpartij wel komen opdagen en akkoord gaan met je voorstel van schikking.

Er hingen geen platen meer aan. Op welke platen is die auto dan gekeurd? Keuring voor verkoop kan enkel op de platen van de titularis of op platen op naam van de toekomstige titularis (of op garageplaten natuurlijk)
Dit waren geen toekomstige titularis of garageplaten want garage platen beginnen toch niet met 1-Fxx-xxx ???
*Daar komt een andere onduidelijke verhaal dan? want die auto stond meer dan 5 - 6 maanden in het garage (zonder plaat nummers)...

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 28 mei 2018 22:18

Hoeveel hebt u de auto betaald?
Wat staat er op het contract (aankoop/verkoopbewijs)
Keuring kan met de nummerplaten van hun nieuw voertuig gebeurd zijn.

Dynamo
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 mei 2018 23:00

Hoeveel hebt u de auto betaald?
Wat staat er op het contract (aankoop/verkoopbewijs)
Keuring kan met de nummerplaten van hun nieuw voertuig gebeurd zijn.
Beste,

auto werk gekocht voor 5500 + vergoeding van 100 euro voor keuring en carpass maar met al da kosten zitten al nu aan (+ 3x 90 euro uitlezen want 2 keer bij een onafhankelijke en 1 keer in ford + werkloon van het eerste probleem 70 euro + nazicht en controle 50 euro + aanvragen van het afkeurbewijs 12.60 euro+ reparatie's en er blijven maar bijkomen maar nu is het reparatie stopgezet tot een tussenkomst komt.

Er is een contract met 2 paginas

1ste pagina gaat las volg=

gegevens van verkoper
gegevens van koper
beschrijving van het auto (merk, type, chasisnummeer, enz..),

****Verklaring van het verkoper dat de auto zijn eigendom is en "VRIJ IS VAN LASTEN"

De koper moet het auto inschrijven en verzekeren vooralleer het auto opgehaald wordt

opmerkingen: met keuring en carpass

2de pagina

het bedrag in letter en cijfers

wat er allemaal mee komt zoals sleutels, keruingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, enz...

waar het gemaakt is

en onze handtekeningen
Laatst gewijzigd door Dynamo op 28 mei 2018 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 28 mei 2018 23:05

En hoeveel is er nu betaald? Bedrag is bepalend voor bevoegde rechtbank.
Vrij van lasten zegt niets over de staat van het voertuig

PS dan had u alle papieren al voor u de wagen bent gaan halen?
Maar is raar als u de wagen op een aanhanger was gaan halen was dat ook perfect wettelijk geweest tenslotte het is uw auto dus ook al rijdt u zonder nummerplaten inschrijving of verzekering dat was en us uw zaak niet die van de verkoper.

Terug naar “Consumenten Koop”